Článek
Pokud se lidé rozhodnou parkovat v místě konání zápasů, budou čelit značným dodatečným nákladům. „Fanoušci, kteří se vydali na minulé mistrovství světa v Kataru, zaplatili za vstupenky na zápas méně než jsou navrhované částky FIFA za parkování na MS v příštím roce,“ píše The Athletic.
Podle webu hodlá FIFA účtovat za parkovací místo v blízkosti místa konání zápasů 75 až 175 dolarů (1 650 - 3 850 korun) během hracího dne. Pro srovnání - cena vstupenky kategorie 3 na jakýkoli zápas skupinové fáze MS v roce 2022 v Kataru se pohybovala pod 70 dolary.
Tohle ale rozhodně není zásadní negativní zpráva pro fanoušky, kteří se touží na MS v příštím roce podívat. Tou hlavní jsou přemrštěné ceny vstupenek a nesmírně složitý postup při snaze o jejich získání. Leander Schaerlaeckens, docent sportovních médií na Marist University v New Yorku, popsal ve sloupku pro britský The Guardian svoji čerstvou zkušenost.
„Chtěl jsem udělat své rodině radost a sehnat lístky na nějaký zápas na turnaji. Zúčastnil jsem se předprodejní loterie, společně s dalšími 4,5 milionu lidí. Získal jsem časový úsek na nákup vstupenek. Jenže když na mě po nekonečně dlouhé době přišla řada, všechny vstupenky v kategorii 3 a 4 byly pryč. I lístky na všechny zápasy, o které jsem měl zájem – tedy v podstatě cokoli, co bylo do tří hodin jízdy autem od New Yorku,“ uvedl.
„Nejlevnější dostupný lístek na jakýkoli zápas na stadionu MetLife v New Yorku stál 465 dolarů (pozn. - 10 200 korun), navíc na horní tribunu. Jsme čtyři, s různými výdaji by nás jeden zápas vyšel na dva tisíce dolarů (44 tisíc korun). Vzhledem k tomu, že losování skupin teprve proběhne, může se klidně jednat o utkání Katar vs. Paraguay,“ píše Schaerlaeckens.
Vstupenky sice zakoupil, okamžitě je však nabídl kamarádovi, o kterém věděl, že chce vidět MS naživo za každou cenu. „Jenže při převodu vstupenek mi systém hlásil jeden marný pokus za druhým. Trvalo téměř dva týdny, než funkce převodu konečně fungovala. A když se tak nakonec stalo, lístky z mého účtu zmizely, aniž bych dostal nějaké potvrzení nebo doklad o stavu mého nákupu,“ popisuje Američan.
„Vzhledem k tomu, že nyní začíná další fáze prodeje, moje zkušenost mě vede k mnoha otázkám: s takovými cenami vstupenek a s takovými technickými výzvami, pro koho turnaj je? V první fázi se podle FIFA prodalo více než milion vstupenek, ale komu? A jak si proboha mohou fanoušci z jiných zemí, kde je kupní síla obvykle nižší než u americké střední třídy – a musí si platit i letenky a ubytování – vůbec dovolit jet? Bude na zápasech nějaká atmosféra, když stadiony zaplní jen burzovní makléři, právníci, techničtí broři, sponzoři a hodnostáři?“ ptá se Schaerlaeckens.
„S větší jistotou můžu říci, kdo tam nebude: spousta lidí, kteří by se na tuto generační událost opravdu chtěli podívat, ale nemohou si ji ani zdaleka dovolit. Učitelka, kterou znám, zoufale touží sehnat lístky. Jakékoli – pro svého syna, posedlého fotbalem. Už nejméně rok, možná dva, se ptala na informace o tom, kde a jak je koupit. Když jsem jí řekl, za kolik se prodávají lístky, ke kterým jsem měl krátce přístup, ucukla a smutně zavrtěla hlavou: Ne…..“











