Článek
„Báli jsme se hlavně v Bratislavě určitých nacionalistických tendencí, ale všechno bylo zbytečné. Diváci v Bratislavě byli fantastičtí a jsou i nyní v Praze,“ přiznal obavy brankář Petr Bříza.
Aniž by to tehdy tušil, bylo to naposledy, co na mistrovství startovalo společné Československo, protože jen pár týdnů po turnaji se v brněnské vile Tugendhat dohodl předseda české vlády Václav Klaus s předsedou slovenské vlády Vladimírem Mečiarem na rozdělení země.
130 let společnosti Škoda Auto
Společnost Škoda Auto slaví v letošním roce 130 let od svého založení. K tomuto výročí redaktor Sport.cz Robert Sára a Radek Malina sepsali 130 sportovních příběhů, které se se značkou pojí, a vyjdou rovněž v knižní podobě. Sport.cz přináší několik vybraných příběhů a rozhovorů. Všechny příběhy lze najít i na platformě Škoda Storyboard.
Již vyšlo:
Zároveň ale šampionát ukázal domácím příznivcům tvrdou podobu kapitalismu raných 90. let. Dres tuzemské reprezentace stál ve stánku firmy Tackla 1 200 korun, což při srovnání tehdejších průměrných výdělků a současných je, jako by dnes přišel na desetinásobek! Tričko s emblémem stálo 580 korun a třeba minerálka v bufetu 35 korun. Vážně byste dnes za vodu dali 350 korun? A třeba slovenským novinářům bylo přislíbeno ubytování v pražském Parkhotelu za 594 korun na noc, aby nakonec během turnaje vedení hotelu „domácí“ ceny zrušilo a nastavilo jednotnou sazbu 4 200 korun za noc, což byla v Československu tenkrát zhruba výše průměrného měsíčního platu.
Čechoslováci nakonec skončili třetí, každý z hokejistů si za bronz vydělal 150 tisíc korun. A Rudé právo tehdy o posledním vystoupení společné reprezentace napsalo: „Můžeme to říci otevřeně, všichni snili o zlatu. To jsme nezískali, je nesmyslné však bronzem pohrdat. Medaile má svůj lesk a na osmém šampionátu na domácí půdě jsme znovu neskončili bez cenného kovu.“
Byla to stejná medaile, kterou tým získal o pár měsíců dříve na olympiádě v Albertville a kterou zopakoval i za rok. Turnaj však nebyl jen československým loučením, ale přinesl i pár novinek, které jsou dnes pevnou součástí hokejových mistrovství. Poprvé o titulu rozhodovalo play off, které vyjma roku 1997 zůstalo. A poprvé se na šampionátu představila i společnost Škoda Auto. Mladoboleslavská značka tehdy pomohla s organizací mistrovství, když pořadatelům dodala své automobily, přičemž prim hrál model Forman. A jelikož spolupráce fungovala, stala se Škoda Auto následující rok už oficiálním partnerem IIHF, což trvá dodnes.
V roce 1993 automobilka dodala německým pořadatelům z Mnichova a Dortmundu flotilu bílých Favoritů a Formanů, které na sobě nesly maskota turnaje. Jednu Škodu Favorit získal i Rus Dmitrij Juškevič, jenž byl zvolen nejlepším obráncem turnaje. Rusové šampionát ovládli, byla to však „labutí píseň“ neporazitelné sborné, protože na další titul pak čekali 15 let.

Zástupci Škoda Auto předávají organizátorům vozy na šampionátu 1993.
A zatímco Juškevič dostal auto, tak Petr Bříza, jenž byl vyhlášen nejlepším brankářem turnajem, za odměnu vyfasoval 300 litrů piva. „Pokud bude čas, tak se rozdělím s kamarády. Pokud ne, tak to budu muset vypít sám,“ žertoval.
Češi skončili při premiéře samostatné země bronzoví. Přitom ještě na začátku sezony se považovalo za reálné, že na šampionátu nastoupí společný československý výběr, byť už budou obě země samostatné. Ovšem v lednu 1993 to IIHF odmítla, a tak smělo na MS jen Česko na základě reglementu, který přiřkl nástupnická práva té zemi, jejíž hráči v posledních čtyřech letech tvořili většinu reprezentace.
Slovensko bylo zařazeno až v následujícím roce do skupiny C, tedy „třetí ligy“, avšak díky své síle se už v roce 1996 představilo mezi elitou.
Automobilka slaví 130 let od svého založení a k výročí vznikla unikátní kniha 130 sportovních příběhů, z které Sport.cz přináší vybrané části.