Článek
„Na místě krátce před etapou panovaly zmatky a nejistota. Ale byl to zážitek, který zůstává i s odstupem let naprosto živý,“ přiznává po letech cyklistický šampion, jemuž v dětství po střetu s nákladním vozidlem lékaři amputovali část pravé nohy. A v rozhovoru odkrývá detaily, že málem kvůli obavám pořadatelů vůbec neodstartoval.
Vybaví se vám přípravy na start při časovce Tour de France 2013?
Už v březnu jsem věděl, že pojedu jako předjezdec při 11. etapě. Probíhala hodně intenzivní komunikace s pořádající organizací A.S.O., velice pečlivě vše ladili zástupci Škoda Auto - ta byla pro moji účast klíčová. Nikdo pořádně nevěděl, co nás čeká. Nicméně jsme se dostali do fáze, že už jsem byl k dispozici i mezinárodním médiím. S denním předstihem jsem odcestoval do Francie. Ale pak na místě se všechno zadrhlo.
130 let společnosti Škoda Auto
Společnost Škoda Auto slaví v letošním roce 130 let od svého založení. K tomuto výročí redaktor Sport.cz Robert Sára a Radek Malina sepsali 130 sportovních příběhů, které se se značkou pojí, a vyjdou rovněž v knižní podobě. Sport.cz přináší několik vybraných příběhů a rozhovorů. Všechny příběhy lze najít i na platformě Škoda Storyboard.
Již vyšlo:
Organizátoři se tehdy báli pustit vás na start, že? Paradoxně kvůli vaší mimořádné výkonnosti…
Jednalo se o jubilejní 100. ročník Tour de France, na který byla upřena obrovská pozornost. O deset let dříve startoval jako předjezdec při prologu v ulicích Paříže Hermann Maier, rakouský lyžař. Jenže tehdy trasa měřila šest a půl kilometru. V mém případě šlo o 33 kilometrů z Avranches k Mont Saint Michel. Určit časový harmonogram bylo náročné. Řešilo se bezpečnostní hledisko, protože na trati byla tradičně reklamní karavana. A reálně hrozilo, že ji dojedu. Tudíž se pořadatelé zdráhali mě na trasu vyslat. Strachovali se, že pojedu moc rychle.
Prožíval jste dění před startem hodně intenzivně?
Já věřil, že mě nakonec na trať pustí. Ale nemělo smysl si moc zatěžovat hlavu, stejně jsem nemohl definitivní verdikt ovlivnit. Chtěl jsem ukázat nejlepší výkon, jehož jsem schopný. Sportovní aspekt pro mě byl důležitý. Rozjížděl jsem se na trenažéru na parkovišti mezi dalšími auty. Bylo to hodně hektické. A přicházely informace, že pojedu, pak že nepojedu… Byl to fakt zmatek. Nešlo o nic příjemného, ale velké okamžiky v životě přináší takové situace.

Nejúspěšnější paralympijský cyklista Česka Jiří Ježek se 13. října 2017 rozloučil s aktivní kariérou.
Co nakonec organizátory přesvědčilo?
Velkou roli zcela určitě sehrála Škoda Auto coby jeden z hlavních sponzorů. A pak média. Jednalo se o první start hendikepovaného sportovce v rámci Tour, byť v roli předjezdce. Francouzská televize vysílala už od dopoledních hodin speciální studio k Tour de France a před 11. etapou byla moje účast hlavním tématem. Jako host byl ve studiu jeden z francouzských paralympijských cyklistů. Pro sport hendikepovaných šlo o obrovskou globální událost. Takže ve finále měli velmi důležité slovo právě zástupci televize, kteří řekli, že zrušení mojí účasti je naprosto nepřijatelné.
Váš start se tehdy posouval, jak jen to šlo. Přiblížil jste se na trase reklamní karavaně?
Byli jsme s organizátory domluvení, že pokud bych se reklamní karavaně přiblížil a zřetelně jsem její poslední vozy viděl před sebou, tak bych zpomalil. Nakonec to vyšlo o pár sekund, protože karavana nejela až pod Mont Saint Michel, ale zůstala stát asi pět kilometrů před cílem na vedlejší cestě. Když jsem na křižovatce odbočoval vpravo, viděl jsem, jak poslední auta parkují. Vše dokonale vyšlo, zpomalovat jsem nemusel.
Rozhodily vás události předcházející těsně vašemu startu?
Vůbec ne. Stál jsem v Avranches ve startovní bráně, náměstí bylo narvané lidmi, bouřlivě aplaudovala a já si uvědomoval, čeho jsem součástí. Jak velká věc se mi podařila. Přišel za mnou ředitel závodu Christian Prudhomme a říkal, že pro Tour de France jde o obrovský průlom. Líčil, o jak pozitivní záležitost se jedná po všem, čím si Tour de France prošla v souvislosti s předchozí aférou Lance Armstronga.
Nakonec jste 33 kilometrů zvládnul za 43 minut a 11 vteřin. Byl jste rychlejší než tři účastníci Tour de France. Řešil jste výkon?
Když jsem vyrazil na trať, dupal jsem do pedálů ze všech sil. Ale pro mě šlo o první přímý kontakt s Tour de France. Nikdy jsem se tam nebyl podívat. Takže jsem si vše užíval. Karavana rozdávala fanouškům podél trasy noviny Tour de France, kde jsem byl na titulní straně. Diváci tudíž věděli, že nejsem nějaký nazdárek a intenzivně mě povzbuzovali. Bylo těžké stoprocentně se soustředit a nepodlehnout atmosféře. Vnímal jsem všechny vůně podél trasy, třeba jak lidé grilovali. Když jsem projížděl cílem, zvlhly mi oči.
Užil jste si tehdy časovku? Nebo vám vše došlo až s odstupem?
Absolutně. Pro sport hendikepovaných šlo skutečně o obrovský milník. Tour de France je sledována médii, která normálně o sportu tolik nereferují. A já se mohl díky Škodě postavit na start. Účast na Tour mi udělala obrovské jméno. Na místě jsem si ani neuvědomoval, jak prestižní věc se mi podařila, přestože rozhovorů jsem rozdal desítky. Jako bonus jsem absolvoval časovku ještě jednou v doprovodném vozidle za Tony Martinem, který byl ten den nejrychlejší. Sešli jsme se na podiu, protože jsem předával dresy pro nejlepší závodníky toho dne. V bílém trikotu Škoda Auto jel Michal Kwiatkowski, zelený měl Peter Sagan. Potkali jsme se o pár týdnů dříve na silničním mistrovství republiky v Dubnici. Nevěřícně na mě tehdy pod Mont Saint Michel koukal a vyhrknul: „Ty, čo tu robíš?“
Automobilka slaví 130 let od svého založení a k výročí vznikla unikátní kniha 130 sportovních příběhů, z které Sport.cz přináší vybrané části.