Článek
Nedělní závod v Británii přinesl spoustu akce a několik nezapomenutelných příběhů. Například Nico Hülkenberg ze Sauberu si dojel pro první kariérní pódium. Norris zase navázal na výhru z Rakouska a poprvé triumfoval na domácím okruhu.
Kromě štěstí byla ale k vidění i hořkost. Nejvíc u Piastriho, který většinu závodu vedl, a nebýt penalizace, upevnil by si pozici na čele šampionátu jezdců. Kvůli prudkému brždění v jízdě za safety carem ale dostal desetisekundový trest, jejž si vybral při zastávce v boxech, a propadl se na druhé místo.
That is a wild spin from Verstappen and Bearman.#FormulaOne #F1 #BritishGP pic.twitter.com/vuxqySHoKk
— FAT 8893 x OTAKU PETROLHEADS LIFE (@FAT8893_OPL) July 6, 2025
V zoufalé snaze poháněné frustrací žádal v posledních kolech svůj tým, aby nakázal Norrisovi přenechat první pozici Australanovi, protože penalizace byla nespravedlivá. Jenže tým mu nevyhověl. Sám Piastri v cíli uznal, že jeho požadavek byl výstřelem do tmy, který by při posvěcení vedení nebyl vůči Norrisovi spravedlivý.
Zpětně se k celé situaci vrátil i šéf stáje Andrea Stella, podle kterého ale nešlo o zbytečnou žádost. Naopak tvrdil, že sám své jezdce podporuje v komunikaci a přijímá všechny návrhy ke svému uvážení.
„Je to součást našeho způsobu závodění. Často pilotům říkáme, aby si během jízdy nic nenechávali pro sebe. Když mají nějaký nápad nebo návrh, chci ho slyšet. Pak ho s ostatními členy týmu probereme, shodneme se na řešení a odpověď sdělíme zpět jezdci,“ vysvětloval přístup týmu italský mechanik.
„To, co Oscar udělal, je přesný příklad toho, jak si to představuji. Komunikoval s námi, vznesl návrh a svůj pohled na věc. My jsme to vyhodnotili a dopadlo to tak, jak jste mohli vidět,“ pokračoval Stella. Podle něj by jedinou možností, jak by si Piastri udržel první místo ještě před posledním pit stopem, byl další výjezd safety caru.
„Vzhledem k tomu, jaký jsme měli na konci náskok, mohl Oscar zůstat v čele jen při dalším výjezdu bezpečnostního vozidla. V takovém případě bychom poslali oba jezdce do boxů ve stejném kole, abychom o náskok nepřišli. Oscar by si odpykal svůj trest a Lando by musel počkat za ním,“ přiblížil Stella.
„Závod se ale vyvinul jinak, ke konci už byla suchá stopa, a proto jsme museli vyměnit pneumatiky. Nebylo nutné to uskutečnit v jednom kole, Lando jel první, Oscar o kolo později. Po jeho návratu na trať už byl Lando v čele. Myslím si, že to bylo fér pro všechny strany, a i Oscar s tím bude s odstupem času souhlasit.“
Piastri po polovině sezony zůstává v čele žebříčku jezdců s 234 body. Na druhého Norrise má náskok 8 bodů. Jejich McLaren je v Poháru konstruktérů bezkonkurenční. Těsný náskok Piastriho ale může vyústit v interní souboje, které mohou skončit kolizí, jako například ve Velké ceně Kanady, kde Norris najel do Piastriho a závod nedokončil.
Formule 1 2025
Letošní sezona seriálu formule 1 začala 16. března Velkou cenou Austrálie a končí 7. prosince v Abú Zabí. Titul mezi jezdci obhajuje Nizozemec Max Verstappen z Red Bullu a mezi stájemi britský McLaren.