Hlavní obsah

Verstappen kraloval v Monze, Piastri musel přenechat pozici Norrisovi

Aktualizováno

V rekordním čase vyhrál už kvalifikaci a svou suverenitu na okruhu v Monze potvrdil Max Verstappen i v závodě. Vyjma těžkostí na startu si pilot stáje Red Bull bez vážnějších komplikací dojel ve Velké ceně Itálie pro své 66. vítězství v kariéře. Za ním skončila dvojice mclarenů - Lando Norris a Oscar Piastri, přičemž Piastri zůstává v čele šampionátu s náskokem 31 bodů na Norrise. Nebýt ale zásahu jejich týmu, mohl být rozdíl vyšší.

Foto: Luca Bruno, ČTK/AP

Nizozemec Max Verstappen se raduje po triumfu v Monze.

Článek

Byl to zvlášť na začátku zajímavý závod. Verstappen coby vítěz kvalifikace po zhasnutí červených světel vypálil kupředu, jenže vedle něj se víc a víc tlačil na první příčku Norris. Na dráze bylo husto, a tak část Norrisova monopostu skončila mimo trať a v první zatáčce se oba „kohouti“ div nesrazili.

„Co ten idiot udělal? Vytlačil mě na trávu a pak si zkrátil zatáčku,“ křičel do vysílačky naštvaný Norris.

Verstappen si byl vědom (či spíš jeho tým) zkrácení tratě, a tak vzápětí Norrisovi vedení bez boje přepustil, aby si ho ve čtvrtém kole vzal zpět. Ale boj se odehrával i za nimi - Piastri se s Leclercem rval o třetí příčku. Na chvíli se jezdec Ferrari dostal před něj, pak se Piastri zase vrátil. Na rychlé trati v Monze hrála velkou roli jízda ve vzduchovém pytli i DRS.

Verstappen zatím pelášil, postupně navyšoval náskok, který po 15 kolech vyšplhal na čtyři vteřiny, po 20 byl skoro na šesti. „Byl to pro nás skvělý den. Až na to první kolo auto letělo a mohl jsem si užít vítězství tady. Věděl jsem, že máme tempo a byl to neuvěřitelný víkend,“ řekl Verstappen.

Závod se zároveň ve střední pasáži uklidnil a čekalo se, jak s tempem i pořadím zamíchají zastávky v boxech a kdo jakou zvolí strategii s pneumatikami. Nicméně špička první úsek na střední směsi gum natahovala, až v 38. kole vjel k výměně Verstappen a zvolil tvrdou sadu, na které začal hned zajíždět nejrychlejší kola a virtuálně získávat další vteřiny na dvojici borců z McLarenu.

Ti vsadili na měkkou sadu gum, jenže při zastávce v boxech došlo k málo vídanému zkratu. Zatímco Piastriho mechanici odbavili za necelé dvě vteřiny, u Norrise zaváhali. Nepovedlo se jim dotáhnout levou přední gumu, on se zdržel při výměně šest vteřin, čímž si následně přehodili pozice. Piastri byl druhý, Norris třetí. Ovšem tým Piastriho donutil druhou příčku „odevzdat“.

„Nemám ponětí, co se tam stalo. Byl to prostě jeden z těch dnů, kdy jsme udělali chybu,“ uvedl Norris a i Piastri působil v pozávodním rozhovoru smířeně.

Těžko říct, jakou dohru tento týmový zásah bude mít…

Šampionát pokračuje za dva týdny v Ázerbájdžánu.

Velká cena Itálie, závod mistrovství světa vozů formule 1 v Monze:
1. Verstappen (Niz./Red Bull) 1:13:24,325
2. Norris (Brit./McLaren) -19,207
3. Piastri (Austr./McLaren) -21,351
4. Leclerc (Mon./Ferrari) -25,624
5. Russell (Brit./Mercedes) -32,881
6. Hamilton (Brit./Ferrari) -37,449
Průběžné pořadí MS (po 16 z 24 závodů):
1. Piastri 324
2. Norris 293
3. Verstappen 230
4. Russell 194
5. Leclerc 163
6. Hamilton 117
Pohár konstruktérů:
1. McLaren 617
2. Ferrari 280
3. Mercedes 260
4. Red Bull 239
5. Williams 86
6. Aston Martin 62

Formule 1 2025

Letošní sezona seriálu formule 1 začala 16. března Velkou cenou Austrálie a končí 7. prosince v Abú Zabí. Titul mezi jezdci obhajuje Nizozemec Max Verstappen z Red Bullu a mezi stájemi britský McLaren.