Hlavní obsah

Jak Alonso byl třetí, nebyl a pak zase byl. Bídný výkon od FIA, zlobil se, než mu vymazali trest

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Byly to zmatky nad zmatky. Fernando Alonso dokončil Velkou cenu Saúdské Arábie coby třetí v pořadí, vystoupal na stupně vítězů (posté v jeho kariéře), převzal trofej, aby mu pak komisaři řekli, že mu vlastně nepatří. Napařili mu dodatečnou desetivteřinovou penalizaci, čímž ho odsunuli na čtvrtou příčku za George Russella. A tak Alonso pohár poslušně předal Russellovi, aby mu ji Brit za dvě hodiny zase vrátil, protože „bafuňáři“ 41letému Španělovi flastr vymazali a tím nechali na třetím místě. „Dnes to bylo o bídném výkonu lidí z Mezinárodní automobilové federace FIA, ne o nějakém našem zklamání,“ vyprávěl Alonso.

Foto: Hassan Ammar, ČTK/AP

Sergio Pérez (vlevo) a Fernando Alonso slaví na stupních vítězů po Velké ceně Saúdské Arábie.

Článek

A má recht. Co se vlastně v nočním závodě v Džiddě stalo? Za vše mohl start a špatné Alonsovo postavení na roštu. Levým kolem vyjel o pár centimetrů mimo značený box, a byť v prvním kole předjel vítězného Sergia Péreze, dostal za onen prohřešek penalizaci pěti vteřin. Přísně, leč správně.

V 18. kole při výjezdu safety car zamířil Alonso i řada dalších pilotů do boxů a jak velí pravidla, pět vteřin se na voze Aston Martin nepracovalo, aby si tak pilot odpykal onen trest.

A tady to přišlo. Už v přímém přenosu bylo vidět, že mechanik se zadním zvedákem se auta dotkl, nicméně komisaři nikterak nejednali, ani možné provinění nezaznamenali.

Teprve 13 minut po dojetí do cíle - a dost možná na popud Mercedesu - zahájili vyšetřování, aby po dalších sedmi minutách Alonsovi napařili dodatečných deset vteřin a připravili ho tak o jubilejní 100. stupně vítězů. „Pokud mám být upřímný, tak mi to ani není líto. Byl jsem na stupních, vyfotil jsem se, dostal cenu a slavil se šampaňským. A teď mám podle všeho o tři body méně. Dnes to ale bylo o bídném výkonu FIA, ne tak o mém zklamání. Nemůžete přeci někomu udělit trest po více než 30 kolech! Měli dost času na to, aby to prozkoumali a o trestu mi řekli. Kdyby to udělali, měl bych prostor navýšit svůj náskok, abych i tak zůstal třetí," řekl Alonso.

A v kritice nekončil. „Máte skoro 35 kol, abyste udělili trest a informovali o něm. Pokud s tím čekáte až po ceremoniálu, tak je se systémem něco špatně a je to především špatně vůči fanouškům. Trpí tím show."

Tým Aston Martin se však po pár hodinách vůči trestu odvolal. FIA sice tvrdí, že se během odpykávání penalizace v boxech nesmí na voze pracovat a za práci se považuje už pouhý dotyk zvedáku, nicméně stáj poukazovala, že žádná taková dohoda neexistuje. A především předložila sedm záznamů z předchozích let, kdy dotyk zvedáku s autem zůstal nepotrestán. FIA tedy své rozhodnutí revidovala a vrátila Alonsa zpět na třetí příčku.

S verdiktem souhlasil i George Russell. „Nevím, co se stalo při jeho zastávce v boxech, ale dalších deset vteřin se mi jako trest zdá příliš extrémních. Byl to pro Fernanda velmi přísný trest, zasloužil si být na pódiu."

A pilot Mercedesu se soupeře zastal také za jeho startovní prohřešek. Podobný trest už v prvním závodě dostal Esteban Ocon, nicméně postavit se na rošt téměř na centimetr přesně není nic snadného. „Sedíme velmi nízko, vůbec nevidíme na zem a už vůbec ne bílé čáry, které určují vaše boční postavení. Fernando tím nezískal vůbec žádnou výhodu a těch pět vteřin je přísných. Měli bychom v tomto začít používat zdravý selský rozum," uvedl Russell.

FIA už slíbila, že minimálně rozporuplná pravidla, jak správně odpykávat trest v boxech, do příštího klání v Austrálii sjednotí.

Reklama