Článek
„Nebyla to jen otázka férovosti, ale souvisí to i s našimi hodnotami,“ vysvětloval po závodě krok stáje McLaren její šéf Andrea Stella.
Jeho dva piloti na okruhu v Monze marně naháněli suverénního Maxe Verstappena, svou zastávku v boxech oddalovali, aby pak nasadili měkké pneumatiky a pokusili se o rychlý závěr. Leč zatímco Piastriho odbavení vyšlo dokonale, to Norrise o kolo později bylo zpackané. Mechanik u levého předního kola nedotáhl matici, tudíž pistole v jeho rukou nedala zelený signál, že je vše v pořádku, a tak Norris zůstával na zvedáku. Až po chvíli došlo k opravě, a když se Brit na trať vrátil, ocitl se za Piastrim.
Here's the McLaren team radio moment 📻🔊#F1 #ItalianGP pic.twitter.com/IwU1ozOYvg
— Formula 1 (@F1) September 7, 2025
Přitom celý závod jezdil před ním na druhém místě. Předjetí bylo zásadní pro vývoj v šampionátu, protože v tu chvíli měl Piastri náskok 37 bodů, tedy o tři víc než před závodem. A tým záhy zareagoval a nakázal Australanovi příčku pustit s tím, že má následně volné ruce k tomu, aby ji nad Norrisem získal zpět.
„Rozhodnutí vrátit pozici bylo fér. Lando byl přede mnou celý závod a nemám s tím problém. Ale určitě se o tom budeme bavit,“ uvedl Piastri.
V propíraných interních pravidlech týmu totiž bylo řečeno, že chyby v boxech jsou součástí závodění, tentokrát ale došlo na výjimku. Norris tedy nakonec dojel druhý, Piastri třetí a je mezi nimi rozdíl 31 bodů, tedy o šest bodů méně, než teoreticky mohlo být. A vůbec není vyloučené, že o titulu bude v závěru hrát rolu každý bod. „Proč by se mělo rozhodovat takto?“ ptal se Norris. „Vždyť po výměně pozic jsme měli povolené závodit a Oscar na celé situaci vydělal. Byl v DRS a mohl mě předjet.“
Před zastávkami měl Norris k dobru tři vteřiny, ale po výměně pozic měl Piastriho za „zadkem“. „Nechci, aby mě musel pouštět, stejně tak nechci pouštět já jeho. Ale musíme dělat to, co je podle týmu správné a musíme to dělat férově. Kdyby se to stalo naopak, tak bych musel taky Oscara pustit před sebe,“ mínil Norris.
Když se o výměně pozic dozvěděl během závodu Verstappen, dost se do rádia divil a i po závodě říkal: „Chyby se stávají. Někdy přijde pomalá zastávka, jindy uděláte jezdeckou chybu nebo vás postihne porucha motoru. To vše je součást motorsportu. Ale je to jejich věc, oni rozhodují.“
Norris pak reagoval: „Nám je jedno, co si myslí a co říkají ostatní. Děláme to po svém, jak je podle nás správné.“
Brit vnímal, že jde i pohodu v týmu mechaniků. Takhle z nich vedení týmu sejmulo pocit viny, zvlášť když to situace vcelku lehce dovolovala. „Stáj nechce, abychom se jeden na druhého zlobili. Dnes to nebyla moje chyba a neměl jsem to ve svých rukách. Nechci vyhrávat tak, že mi někdo pustí svou pozici, to stejné platí i pro Oscara. Ale drželi jsme se našich principů,“ řekl Norris.
McLaren navíc suverénně vede Pohár konstruktérů a už v příštím závodě může získat týmový titul.
Formule 1 2025
Letošní sezona seriálu formule 1 začala 16. března Velkou cenou Austrálie a končí 7. prosince v Abú Zabí. Titul mezi jezdci obhajuje Nizozemec Max Verstappen z Red Bullu a mezi stájemi britský McLaren.