Hlavní obsah

Neobvyklá komunikace během závodu formule 1. Neměl jsem na výběr, omlouval se šéf stáje

Účel světí prostředky, tak se dívají ve Williamsu na Velkou cenu Monaka. V úzkých uličkách tradičního podniku šampionátu formule 1 se těžko předjíždí. Toho využila nejedna stáj, aby se vypořádala s novým pravidlem o dvou zastávkách v boxech. Jezdci ani vedení nebyli ze způsobu bodového zisku nadšení, šéf stáje James Vowles se dokonce už během závodu omlouval svému soupeři, ale uvědomuje si, že body jsou to, co se počítá.

Foto: James Moy, Profimedia.cz

Šéf Williamsu James Vowles (vlevo) se svým protějškem z Mercedesu Toto Wolffem na snímku z Bahrajnu

Článek

Williams dokázal v Monaku počtvrté v řadě dokončit závod šampionátu formule 1 s oběma piloty na bodovaných pozicích. Alex Albon dojel devátý a Carlos Sainz desátý. K tomuto úspěchu ale pomohla britské stáji pochybná praktika, při níž vždy jeden z jezdců úmyslně brzdil vozy za sebou a dal tak svému parťákovi možnost absolvovat oba povinné pit stopy bez rizika ztráty pozice.

Na to doplatil třeba Mercedes, jehož jezdci poprvé v sezoně nedokázali ve Velké ceně získat ani jeden bod. Jejich frustraci nejlépe vystihuje předjížděcí manévr George Russella, jenž se před Albona dostal úmyslným projetím šikany, po němž se rozhodl radši přijmout trest než vrátit pozici a dál se nechat brzdit. V celkovém výsledku mu to ale nepomohlo. Skončil jedenáctý.

Za praktiku se už během závodu omlouval šéf Williamsu James Vowles svému protějšku z Mercedesu Toto Wolffovi pomocí SMS. „Omlouvám se. Vzhledem k tomu, co se stalo před námi, jsem neměl na výběr,“ stojí ve zprávě. Ta naráží na skutečnost, že první, kdo začal brzdit piloty za sebou, nebyl Williams, nýbrž Racing Bulls a Liam Lawson. Za ním se utvořil vláček aut vedený Albonem a Sainzem.

Wolff omluvu svého bývalého zaměstnance přijal a odpověděl stručně: „My víme.“

Vowles pracoval v Mercedesu v roli hlavního stratéga a následně ředitele strategie motorsportu od roku 2010 do roku 2022. S Wolffem tak pracoval od jeho příchodu do stáje v roce 2013 a stali se přáteli.

„James je jedním z mých lidí, a když to říkám, nechci znít povýšeně, protože se rozhodl budovat kariéru jako šéf týmu jinde a předvádí skvělou práci. Udělal, co bylo nejlepší pro jeho tým. Měl oba vozy na bodech a nabalování monopostů do vláčku začalo u jezdců Racing Bulls, takže to vnímám tak, že opravdu udělal, co musel,“ zastával se Vowlese Wolff po závodě.

Závod nebyl zábavný ani pro piloty

Přes úspěch strategie a zisk bodů si takový druh závodění neužil ani Albon. Ten je aktuálně na osmém místě v šampionátu jezdců se 42 body a už třikrát se mu letos podařilo dojet na pátém místě.

„Nelíbilo se mi to a myslím si, že Carlosovi také ne. Není to způsob, jakým bychom chtěli závodit, ale nakonec je to taktická bitva a my jsme museli splnit své úkoly,“ vysvětloval po závodě thajský pilot.

„Začali s tím Racing Bulls a my jsme věděli, že jakmile něco takového zkusí, budeme na ně muset navázat. Závodu to hodně uškodilo. Mohl jsem si do kokpitu vzít polštář a kafe a prostě si to tam odsedět. Ale právě v takto pomalých závodech je nejtěžší udržet koncentraci.“

Formule 1 2025

Letošní sezona seriálu formule 1 začala 16. března Velkou cenou Austrálie a končí 7. prosince v Abú Zabí. Titul mezi jezdci obhajuje Nizozemec Max Verstappen z Red Bullu a mezi stájemi britský McLaren.