Hlavní obsah

Toyota pojede s novým vozem o přežití ve formuli 1

BARCELONA

Toyota je poslední velkou automobilkou, která drží tovární tým v nejvýznamnějších automobilových sportovních disciplínách. Z rallye odešlo Subaru, z formule 1 Honda. Japonské vedení proto klade na stáj nejvyšší nároky - stupně vítězů víc než jednou za sezónu a první vítězství.

Foto: Sport.cz

Zadní část monopostu týmu Toyota s označením TF109 - ilustrační fotografie

Článek

„Věřím, že jsme toho schopni,“ tvrdí jednička týmu Němec Timo Glock. „Když nedosáhneme očekávaných výsledků a sezóna bude špatná, nemáme budoucnost. Neumím říct, jestli je vítězství skutečně podmínkou pro další setrvání ve formuli 1. Vnitřně ale cítíme, a podle toho také pracujeme, že vyhrát musíme a chceme,“ zdůraznil prezident stáje Panasonic Toyota Racing John Howett.

„Problémy má automobilka i naši partneři. Každý mnohem víc než dřív přemýšlí, kam peníze dá a co od toho vkladu chce. Naše setrvání v F1 nebylo jednoduché. Hodně jsme diskutovali s vedením v Japonsku. Zvažovali všechna pro i proti, ale náš prezident pan Watanabe dokázal přesvědčit ostatní členy vedení, abychom zůstali. Tento vstřícný krok musíme podepřít dobrými výsledky. Nikdo nám ale nůž na krk nedává,“ dodal šéf týmu Tadaši Jamašina.

Na změny pravidel bylo třeba reagovat

I přes snížení nákladů vývoj nového vozu TF 109 neutrpěl. Testy naznačily, že by měl být monopost v rukou jezdců Jarna Trulliho a Timo Glocka rychlejší než loni. „Máme na to, abychom pravidelně bodovali a bojovali o místa na stupních vítězů. Nereálné není ani první vítězství. Chceme se zabydlet mezi nejlepšími týmy,“ zdůraznil zkušený Jarno Trulli.

Vývojový tým začal na letošním monopostu pracovat už v říjnu 2007, kdy FIA potvrdila změnu technických pravidel. Do toho však přišly další, na které bylo třeba reagovat. „Když přijdou velké změny, nemůžete využít maximum zkušeností z minulých vozů. Začínáte s čistým papírem a poté volbou aerodynamických prvků, pneumatik a základních rozměrů vozu,“ řekl o zrodu nového monopostu mananžer pro stavbu podvozku Pascal Vasselon.

„Skořepina vozu, tedy monocock, je základem, kolem něhož se pak staví celý vůz. Musí proto být daný dlouho dopředu,“ dodal hlavní inženýr pro tuto část vozu Mark Gillan. „Nejrychleji jsme monocock vyrobili v roce 2004, trvalo to 35 dní,“ prozradil Malcolm Boote, který má na starosti dodávky jednotlivých dílů a logistickou podporu. Luca Marmorini sice z týmu odešel, ale na novém motoru RVX-09 odvedl kvalitní práci. „A my teď musíme práci stovek lidí zúročit v kvalitní výsledky. Na to už se těším, protože na to nové auto má,“ slíbil Trulli.

Reklama

Související témata: