Článek
Snižování výdajů je dlouholetou mantrou formule 1, náklady týmů na vývoj a účast v seriálu jsou ale přesto astronomické. Debatu o možných východiscích opět oživily nedávné informace o finančních potížích týmu Caterham a znovu byla oprášena myšlenka tzv. zákaznických vozů, které by velké stáje pronajímaly či prodávaly malým hráčům F1, což by mělo náklady formulových trpaslíků snížit.
Podle Ecclestona by ale z komerčního hlediska bylo pro formuli 1 výhodnější, kdyby v seriálu hrály hlavní roli jen silné stáje, které by nasazovaly třetí vůz ve svých barvách. I za cenu toho, že by slabší týmy musely šampionát opustit.
„Musí skončit," odpověděl třiaosmdesátiletý Brit na otázku italského deníku Gazzetta dello Sport, co s menšími stájemi, když se nedokáží vejít do rozpočtu. „Když nemáte peníze, končíte. Jsem připravený na formuli 1 s osmi týmy, každý se třemi vozy," doplnil Ecclestone.
Silní hráči by podpořili globální působnost
Tato varianta by podle šéf F1 mohla navíc ještě rozšířit globální působnost seriálu. „Je lepší mít na trati třetí Ferrari, nebo vůz Caterham? Takové Ferrari by mohlo najít třeba sponzory v USA a amerického jezdce, to by bylo fantastické. A to samé platí i pro ostatní silné stáje. Vezměte si Caterham: investovali spoustu peněz do vývoje a financování dalšího provozu už mají na hraně, takže ještě musí hledat závodníky s finančním krytím. Proč, když stejně nejsou ani trochu konkurenceschopní?" uvedl Ecclestone.
Bernieho nápad ovšem minimálně v nejbližší době najde jen těžko uplatnění. Formuli 1 rozšíří v roce 2016 nový tým Haas Formula a spekuluje se o přijetí ještě jednoho nováčka. „F1 něco stojí, začít od nuly není jednoduché. Vstupní investice je okolo 150 miliónů eur (přes 4 miliardy korun) a to ještě zdaleka nemáte auto na startu. Svou cenu mají jezdci, konstruktéři - čím lepší, tím dražší," varoval budoucí členy rodiny F1 Ecclestone.
Jak si vedou současní účastníci F1 |
---|
Suveréni - Mercedes |
Nico Rosberg s Lewisem Hamiltonem dosud dohromady posbírali 301 bodů, z osmi závodů vyhráli sedm |
Pronásledovatelé s (obrovským) mankem - Red Bull |
Vedle Mercedesu zatím jediný tým, který v Poháru konstruktérů nasbíral přes sto bodů, Daniel Ricciardo triumfem v Kanadě narušil jinak absolutní nadvládu Rosberga s Hamiltonem. Mercedes ale přesto dokázal posbírat víc než dvojnásobek bodů. |
Zlatý střed - Ferrari, Force India, Williams, McLaren |
Skupina týmů, které v Poháru konstruktérů dělí 26 bodů. Ferrari by rádo hrálo významnější part, nedaří se mu ale podle představ. To samé platí o McLarenu, který je na tom z celé čtveřice nejhůř. Výkony Force India a Williamsu jsou příjemným překvapením. |
Bída s nouzí - Toro Rosso, Lotus |
Sesterská stáj Red Bullu Toro Rosso zatím bodovala pouze ve čtyřech závodech, Lotus jen ve dvou. Dvanáct a osm bodů v Poháru konstruktérů, odtud skutečně velké konkurence nekouká. |
Zoufalci - Marussia, Sauber, Caterham |
Trojice týmů do počtu, zbytek světa. Světlou výjimkou je Marussia, která vylovila dva body v Monte Carlu, na kontě Sauberu i Caterhamu svítí v Poháru konstruktérů potupná nula. |