Hlavní obsah

Verstappen je výjimečný jezdec. Vidím ale dalšího pilota s podobnou schopností, tvrdí expert

Druhý pilot Red Bullu nepředvádí přesvědčivé výkony. Nahradí ho někdo jiný, ale ten má stejné problémy. Je to jako bludný kruh. Jen v této sezoně formule 1 má Max Verstappen už druhého týmového kolegu. Poradce stáje Helmut Marko osvětlil, v čem je podle něj problém, a nastínil i potenciální řešení. Na startu F1 je totiž další pilot, který má podle Rakušana schopnost potřebnou k prosperitě.

Foto: Red Bull Content Pool

Piloti Racing Bulls a Red Bullu v Monaku. Zleva: Liam Lawson, Isack Hadjar, Max Verstappen, Júki Cunoda

Článek

Max Verstappen je stálicí Red Bullu a jasnou jedničkou rakouské stáje, ale o jeho týmovém kolegovi se často debatuje a talentovaní piloti se srovnáním se čtyřnásobným mistrem světa ve stejném monopostu dostávají pod enormní tlak, pod nímž nejsou schopni plně rozvinout svůj potenciál. Vždyť i letos je situace taková, že Verstappen bojuje o titul jezdců, ale jeho parťáci od začátku sezony získali pouhých sedm bodů.

Svůj pohled na nedostatečné bodové příspěvky Verstappenových parťáků nabídl před Velkou cenou Španělska poradce Red Bullu pro motorsport Helmut Marko, jeden z lidí, kteří rozhodují o jezdeckém složení stáje.

Foto: Red Bull Content Pool

Poradce Red Bullu pro motorsport Helmut Marko (vpravo) s Maxem Verstappenem v Imole

„Myslím si, že existuje několik faktorů. Vezměte si pro příklad Júkiho Cunodu. V pátek v Imole, když jsme měli auto, které nebylo konkurenceschopné, se udržel do desetiny sekundy od Verstappena. Před sobotou jsme ale udělali na voze změny a najednou zaostával o sekundu,“ vzpomínal Rakušan.

„Hlavní rozdíl je v tom, že Max jednoduše nepotřebuje téměř žádný čas na adaptaci. I když se auto ze dne na den chová úplně jinak, on se dokáže přizpůsobit za jedno nebo dvě kola. V tom je prostě výjimečný, všichni ostatní jezdci potřebují daleko víc času, aby se sžili s tak drastickými změnami. Proto Cunoda zaostával,“ vysvětloval Marko.

Na startovním roštu je podle něj jeden pilot, který se na nové auto a podmínky adaptuje rychleji než ostatní. A není náhodou, že takovou chválou Marko častuje jednoho z jezdců Racing Bulls, sesterské stáje Red Bullu, nováčka Isacka Hadjara.

Mladému Francouzi se v první sezoně v F1 podařilo už čtyřikrát dokončit kvalifikaci v nejlepší desítce a také čtyřikrát bodovat. Jeho nejhorším výsledkem byl nedokončený úvodní závod v Austrálii, v němž vinou deště boural už v zahřívacím kole. Naopak nejlepší výsledek zapsal v poslední Velké ceně Monaka. Skončil šestý.

„Hadjar je rozhodně jedním z příjemných překvapení sezony. Už od prvních závodů ukazoval svou rychlost, ale první závod se mu nevydařil,“ vyzdvihoval 20letého pilota Marko.

„Stejně jako Max se dokáže s autem sžít už po třech kolech, i když jede na okruhu, který nezná. Bohužel pro něj Racing Bulls udělali letos několik špatných strategických rozhodnutí, naposledy v Imole, kde skončil devátý, i když mohl dojet i šestý. S dalším tréninkem může v budoucnu být tím pravým pilotem pro Red Bull.“

Formule 1 2025

Letošní sezona seriálu formule 1 začala 16. března Velkou cenou Austrálie a končí 7. prosince v Abú Zabí. Titul mezi jezdci obhajuje Nizozemec Max Verstappen z Red Bullu a mezi stájemi britský McLaren.

Od Verstappenova příchodu do stáje v roce 2016 se v pozici jeho parťáka vystřídalo šest jezdců a jediný, kdo dokázal předvádět srovnatelné výkony jako Nizozemec, byl Daniel Ricciardo. Od jeho odchodu prošli Red Bullem piloti jako Pierre Gasly nebo Alexander Albon, kteří jsou aktuálně součástí startovního roštu v jiných stájích a dokazují, že na úroveň šampionátu bez problému mají, jen ne vedle Verstappena.

I v letošní sezoně je pozice druhého pilota Red Bullu pod drobnohledem. Ročník v rakouské stáji začal Liam Lawson, ale už po dvou Velkých cenách ho nahradil Júki Cunoda. Ten by podle slov vedení stáje měl mít své místo jisté až do konce sezony, po níž mu ale končí smlouva.

Hadjar je po osmi Velkých cenách na desátém místě v šampionátu jezdců s 15 body. Za sebou nechává Lawsona (4 body) i Cunodu (10 bodů). Může být v příští sezoně Hadjar odpovědí na přetrvávající problémy Red Bullu, nebo by mu povýšení do hlavní stáje uškodilo jako jeho předchůdcům?

Dokázal by Hadjar v Red Bullu pravidelně získávat body?
Ano, už dokázal, že na to má
25,8 %
Ne, potřebuje víc zkušeností
9,2 %
Ne, nezáleží na druhém pilotovi, Red Bull se zaměřuje jen na Verstappena
65 %
Celkem hlasovalo 950 čtenářů.