Hlavní obsah

Nechtěný Hamilton? Většina Ferrari byla proti jeho příchodu, tvrdí bývalý závodník

Aktualizováno

Pompézní přestup zatím nepřináší očekávaný efekt. Lewis Hamilton před aktuální sezonou formule 1 opustil Mercedes a zamířil do Ferrari s cílem získat svůj osmý titul mistra světa. Po čtrnácti Velkých cenách však jeho výsledky zůstávají za očekáváním a čím dál častěji se ozývají hlasy, že angažování britského pilota bylo chybou. Nyní kritiku podpořil i bývalý jezdec italské stáje Arturo Merzario, podle něhož většina týmu s Hamiltonovým příchodem nesouhlasila.

Foto: Joe Portlock, Getty Images

Většina týmu Ferrari prý nesouhlasila s příchodem Lewise Hamiltona.

Článek

Hamiltonovy nejvýraznější úspěchy v barvách Ferrari zatím představují sprintové závody. V Číně startoval z prvního místa a sprint vyhrál, v Miami obsadil třetí příčku. Jenže po 14 závodních víkendech je to málo.

Nespokojenost se naplno ukázala během poslední Velké ceny Maďarska. Hamilton vypadl už ve druhé části kvalifikace a frustraci si vylil v médiích. Označil se za neschopného a poznamenal, že by si Ferrari možná mělo hledat jiného jezdce. Ve stejném víkendu totiž jeho týmový kolega Charles Leclerc vybojoval první pole position sezóny a dokázal, že monopost stáje z Maranella disponuje dostatečnou rychlostí na boj o ty nejvyšší příčky.

„Myslím si, že to vyjádření bylo částečně ironické,“ komentoval situaci Merzario. „Přesto lze říct, že Lewis letos není na úrovni, kterou bychom od sedminásobného mistra světa čekali. Spíše to vypadá, že ho Ferrari ničí,“ dodal.

Podle bývalého jezdce šlo o přestup motivovaný hlavně komerčně, nikoli sportovně. „Angažování Lewise byl především reklamní tah. Pokud vím, devadesát procent týmu s ním nesouhlasilo,“ prohlásil 82letý Merzario, který ve formuli 1 závodil v sedmdesátých letech.

Hamilton navíc čelí nepříznivému srovnání s Leclercem. Monačan už pětkrát dojel na stupně vítězů, zatímco Brit skončil v hlavním závodě nejlépe čtvrtý. V kvalifikacích vede Leclerc nad Hamiltonem 10:4 a v závodech 11:2 (bilance by byla 12:2, nebýt diskvalifikace obou jezdců z Velké ceny Číny).

Podle Merzaria není hlavním problémem 40letého pilota schopnost přizpůsobit se novému vozu a prostředí, ale nedostatek motivace. „Když pilot necítí, že je klíčovou součástí týmu, snadno ztrácí motivaci. Proč by měl riskovat a snažit se srazit tři desetiny na kolo, když mu to nezaručí boj o pódium? Je ochoten riskovat, ale ne v boji o osmé místo,“ vysvětlil Ital.

Přesto Hamiltona zcela neodepisuje. „Ještě není konec. Dokázal už mnohokrát, čeho je schopný, a stále má vítěznou mentalitu. I kdyby z Ferrari odešel, bez problémů by našel jiný tým, který by o něj měl zájem. Leclerc letos jezdí lépe, ale zatím nedokázal, že je připraven stát se šampionem,“ uzavřel Merzario.

Foto: Oskar SCHULER / Shutterstock.com

Bývalý jezdec Ferrari Arturo Merzario.

Do konce sezony zbývá deset Velkých cen se třemi sprinty, ale už nyní je jasné, že Hamilton o osmý titul mistra světa bojovat nebude. V letošní sezoně tak na kýžený vavřín, díky němuž by se odtrhl od Michaela Schumachera a stal se nejúspěšnějším jezdcem všech dob, nedosáhne.

Jeho smlouva s Ferrari bude platná i v roce 2026, v němž vstoupí v platnost nová pravidla o monopostech a pohonných jednotkách. Ta mohou výrazně zamíchat pořadím na startovním roštu. Právě změna regulí představuje aktuálně největší naději Brita na zisk vytouženého triumfu.

Formule 1 2025

Letošní sezona seriálu formule 1 začala 16. března Velkou cenou Austrálie a končí 7. prosince v Abú Zabí. Titul mezi jezdci obhajuje Nizozemec Max Verstappen z Red Bullu a mezi stájemi britský McLaren.