Hlavní obsah

Poslední český mohykán i comeback prokletého mistra. MotoGP se vrací do Brna, rekordy jsou v ohrožení

Půst končí. Top motoristická akce se po pěti letech vrací tento týden do Brna, od pátku do neděle se totiž na Masarykově okruhu uskuteční nablýskaná Grand Prix mistrovství světa silničních motocyklů s výkladní skříní v podobě královské třídy MotoGP. Sport.cz přináší hlavní taháky vrcholné sportovní události.

Foto: Automotodrom Brno

Filip Salač se na české Grand Prix v Brně objeví počtvrté.

Článek

NEJMODERNĚJŠÍ POVRCH

Když se v Brně Grand Prix konala před pěti lety naposledy, jezdci v čele se slavným Valentinem Rossim zasypali brněnskou dráhu kritikou, nelíbil se jim příliš opotřebovaný povrch.

„V posledních letech byla přilnavost vždy nízká. Trať je krásná, ale povrch není dobrý. Chápu, že situace je složitá,“ řekl tehdy Rossi na konto starého povrchu, který měl už tehdy v roce 2020 dvanáct let.

Letos při návratu zažijí piloti zcela opačné podmínky, vždyť Automotodrom Brno se od května pyšní novým asfaltem na celém 5,4 kilometru dlouhém povrchu.

„Nový asfalt je super, šlo to jak po másle. Nečekal jsem, že to bude takto držet, takže jsem hodně překvapený. Není tam ani jeden hrbolek, přilnavost je neskutečná, člověk může udělat větší náklon. Vůbec se to nedá srovnat se starým asfaltem. Lepší než tady asi nikde jinde není, podobný je možná jen v Kataru, kde se pokládal nový před dvěma lety,“ lebedil si jediný český pilot v šampionátu Filip Salač poté, co nový povrch poprvé otestoval.

Český závodník přiznal, že na opraveném povrchu jezdil i o dvě sekundy rychleji než předtím. Dá se proto očekávat, že letošní závod se v případě příznivého počasí ponese v duchu přepisování traťových rekordů. Ten stávající drží Marc Márquez z roku 2016, kdy mu naměřili kolo za 1:54,596.  V závodě zajel jedno kolo nejrychleji v roce 2014 Dani Pedrosa za 1:56,027.

POSLEDNÍ ČESKÝ MOHYKÁN

Doby, kdy v šampionátu jezdili i tři čeští motocyklisté, jsou nenávratně pryč. Posledním českým mohykánem mezi motocyklovou elitou zůstává už pět let Filip Salač, který momentálně zápolí ve střední třídě Moto2. Za ním zeje velká díra, o čemž svědčí i fakt, že žádnému českému jezdci nebyla aspoň pro závody Moto3 udělena divoká karta.

Ale zpět k Salačovi. Třiadvacetiletý rodák z Mladé Boleslavi má letos ideální podmínky k tomu, zazářit. Ve světovém šampionátu krouží už sedmým rokem a je součástí přední stáje Elf Marc VDS.

Na novém stroji Boscoscuro si zatím nevede špatně, vždyť sedmkrát z dosavadních jedenácti závodů finišoval v elitní desítce, v průběžné klasifikaci je ale až dvanáctý a věří, že jeho potenciál leží výš.

Letošním Salačovým maximem je sedmá pozice z květnových závodů v Le Mans a Silverstonu, na domácí Grand Prix se naladil v neděli desátým místem na německém Sachsenringu. K umístění v top ten mu ale pomohly pády čtyř jezdců před ním.

„Nejsem spokojený, ale výsledky testů v Brně ukazují, že máme na mnohem lepší výsledek, než jsme předvedli v Německu,“ pověděl Salač, který nový asfalt na brněnské dráze testoval několikrát.

Právě v domácím závodě by rád naplno ukázal svůj potenciál a atakoval umístění na stupních vítězů. Na ně se zatím český pilot postavil čtyřikrát, naposledy loni v říjnu v Japonsku. Posledním českým jezdcem, který na domácí Grand Prix skončil mezi trojkou nejlepších, byl v roce 2018 Jakub Kornfeil, jenž finišoval třetí v nejnižší třídě Moto3.

LEGENDÁRNÍ MRAVENEC

Brněnská Grand Prix se po dlouhých letech musí obejít bez miláčka fanoušků Valentina Rossiho, který kariéru ukončil sezonu poté, co se v Brně v roce 2020 jelo zatím naposledy. MotoGP má ale další fenomén, dvaatřicetiletého španělského šampiona Marca Márqueze, který atakuje Rossiho rekordy, a zdá se, že je v dohledné době i překoná.

Šestinásobný šampion královské třídy MotoGP píše hollywoodský příběh. Dlouho válcoval konkurenci, pak v létě roku 2020 při prvním závodě ve španělském Jerezu hrozivě spadl a kvůli komplikované zlomenině paže vynechal celou koronavirovou sezonu.

Po návratu sice zapadl do průměru, ale po přestupu do továrního Ducati s charakteristickými červenými barvami se v této sezoně proměnil v závodní monstrum.

Útlý závodník, jemuž se pro jeho drobný vzrůst, ale velkou píli i sílu přezdívá Mravenec, letos dominuje šampionátu jako v době své největší slávy. Z jedenácti závodů ovládl sedm, do Brna přijede s triumfy na čtyřech uplynulých Grand Prix.

V polovině ročníku má na kontě neuvěřitelných 344 bodů. Závody královské třídy jsou kvůli jeho dominanci často stereotypní, přesto je Márquezova osobnost magnetem pro fanoušky, přestože v interakci s fanoušky není tak zdatný jako jeho předchůdce Rossi.

NÁVRAT PROKLETÉHO MISTRA

Loni v listopadu se premiérově stal šampionem královské třídy MotoGP, ale letošní rok je pro Jorgeho Martína prokletý.

Sedmadvacetiletý španělský pilot Aprilie zažívá jednu patálii za druhou, na únorových testech v Malajsii si zlomil pravou ruku a levou nohu, po návratu utrpěl na testech v Barceloně fraktury levé ruky a pravé nohy, a když se konečně vrátil k závodění, tak si v dubnu v Kataru zlomil jedenáct žeber a utrpěl pneumotorax.

Kvůli početnému chorobopisu neodjel letos žádnou Grand Prix, a to se letošní ročník v Brně přehoupne do své druhé poloviny. A právě na jihu Moravy se Martín k závodění vrátí, pokud ve čtvrtek projde zdravotní prohlídkou.

Hlavní pro něj bude, aby se při návratu vyhnul dalšímu karambolu. Na Brno má Martín příjemné vzpomínky, v roce 2016 tam ještě jako pilot Moto3 poprvé v kariéře vystoupal na stupně vítězů, když skončil druhý.