Hlavní obsah

Loprais druhým místem upevnil vedení na Dakaru, Valtr přišel o pódium

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Aktualizováno

Sedmým dílem pokračovalo v sobotu dobrodružství jménem Rallye Dakar a na trase z hlavního města Rijádu do Al Dawadímí bylo opět z českého pohledu o pozornost postaráno. Aleš Loprais totiž v kategorii kamionů hájil průběžné vedení s náskokem pouhých 23 sekund. Druhé místo a zaváhání hlavního rivala Martina Van den Brinka nakonec znamená upevnění čelní pozice českého jezdce.

Foto: Team Loprais Instaforex, ČTK

Posádka Aleš Loprais, Petr Pokora, Jaroslav Valtr ml. s kamionem Praga během 2. etapy Rallye Dakar.

Článek

Mezi truckery rozjel nejlépe etapu Martin Macík, který dosáhl prvního kontrolního bodu na 38. km za 24 minut. Druhý Loprais ztrácel 26 sekund. Už na druhém mezičase se ale pořadí za Macíkem začalo měnit. Na druhé místo se s osmisekundovým mankem vyšvihl Nizozemec Janus van Kasteren, Loprais se se ztrátou téměř dvou minut propadl na čtvrtou pozici. Ve virtuálním souboji s Martinem Van den Brinkem o průběžné vedení si ale polepšil, protože nizozemský závodník nabral více než čtyřminutovou ztrátu.

Macík prosvištěl nejrychleji i třetím kontrolním bodem, před čtvrtým waypointem na 196. kilometru ale ztratil a na nejrychlejšího Van Kasterena nabral manko víc než pět minut. Loprais se posunul před Macíka na druhou pozici se ztrátou 3:38 min. Tříminutový odstup od Nizozemce si pak držel i v dalším průběhu, zatímco Macíkova ztráta narůstala.

"Bohužel nás zpomalily dvě zastávky, nejprve se uvolnil vlnovec na trubce, mnohem vážnější ale bylo povolení materiálu, který drží kabinu. Museli jsme to celé zkurtovat a pak jeli krokem, snad to kluci zvládnou během povolených dvou hodin opravit," líčil Macík na svém facebooku.

V cíli měřeného úseku byl Loprais druhý se ztrátou 3:31 min. na Van Kasterena a výrazně zvýšil svůj náskok v čele průběžného pořadí. Více než šestiminutové manko Martina Van den Brinka znamená, že náskok českého jezdce na nizozemského rivala narostl z 23 sekund na rovné tři minuty.

Vynikající závěr měl Jaroslav Valtr, který se po problémech Mitchela Van den Brinka posunul na třetí pozici. Dvouminutová penalizace v cíli ale znamenala pád na páté místo. Macík po výborném úvodu projel cílem speciálky v sedmém čase se ztrátou šestnáct minut a v průběžném pořadí dál figuruje na čtvrtém místě hned před Valtrem.

Martin Šoltys dnes svou tatru dovezl do cíle na 13. místě s téměř hodinovou ztrátou a v průběžném pořadí zůstává sedmý. Tomáš Vrátný si naopak polepšil z dvanácté pozice na desátou poté, co dojel dvě minutky za Šoltysem na čtrnácté pozici.

V kategorii automobilů slaví triumf Jazíd al-Rádžhí, první v letošním ročníku Dakaru a celkově třetí. Po včerejší více než pětihodinové ztrátě kvůli technickým potížím šlo ale pouze o slabou náplast pro saúdskoarabského závodníka. Lídrem průběžného pořadí je dál suverénně Katařan Násir al-Attíja, který během dneška sice nabral téměř dvacetiminutové manko, v čele má ale stále více než hodinový náskok.

V globálně nejsledovanější kategorii dál drží průběžné osmé místo Martin Prokop s Viktorem Chytkou, na které se posunuli včera. Dnes česká posádka dojela osmnáctá se ztrátou 23 minut, v průběžném pořadí pak ztrácí na al-Attíju 2:17 hod. "Byla to hodně rychlá etapa, v mokrých kolejích se nám úplně nedařilo držet trempo. Pak přišla kamenitá pasáž se spoustou odboček. Bohužel nám odešel další výfuk a špatně jsem slyšel navigaci, takže jsme trochu bloudili," popisoval Prokop ve videu z cíle.

Nečekané volno měli v sobotu motocyklisté a čtyřkolkáři. Kvůli pátečnímu počasí a pozdnímu příjezdu mnoha účastníků do bivaku pořadatelé sobotní program pro tyto kategorii zrušili a závodníci se tak v během dopoledne začali přesouvat po asfaltu přímo do bivaku. Ostatní čekalo 333 kilometrů rychlostní zkoušky a celkem 861 km v takzvané maratonské etapě, která před nedělním pokračováním neumožňuje asistenci mechaniků. Posádky se pouze mohou po skončení etapy potkat na dvě hodiny s asistencí v tzv. mechanic zone, kde lze provést nejnutnější údržbu. Poté se musí týmy rozdělit a noc na neděli stráví v oddělených bivacích.

Rallye Dakar - 7. etapa
Rijád - Davadmí (861 km celkově/333 km rychlostní zkouška)
Automobily:
1. Rádžhí, von Zitzewitz (S. Aráb., Něm./Toyota)3:06:23
2. Žala, Fiuza (Lit., Portug./Prodrive)-8:43
3. Chicerit, Winocq (Fr./Prodrive)-10:15
...
18. Prokop, Chytka (ČR/Ford)-23:08
Průběžné pořadí:
1. N. Attíja, Baumel (Kat., Fr./Toyota)27:26:23
2. Lategan, Cummings (JAR/Toyota)-1:01:04
3. Moraes, Gottschalk (Braz., Něm./Toyota)-1:11:24
...
8. Prokop, Chytka-2:17:26
SSV (buggy):
1. Baciuška, Vidal (Lit., Šp./Can-Am)3:45:34
Průběžné pořadí:
1. Baciuška, Vidal33:08:46
Lehké prototypy:
1. Guthrie, Walch (USA/T3M)3:39:37
Průběžné pořadí:
1. De Mevius, Cazalet (Belg., Fr./OT3)31:43:12
Kamiony:
1. Van Kasteren (Niz./Iveco)3:35:10
2. Loprais (ČR/Praga)-3:42
3. Martin van den Brink (Niz./Iveco)-6:19
...
5. Valtr (ČR/Tatra)-6:51
7. Macík (ČR/Iveco)-16:16
13. Šoltys (ČR/Tatra)-56:29
14. Vrátný (ČR/Tatra)-58:30
Průběžné pořadí:
1. Loprais32:22:56
2. Martin van den Brink-3:00
3. Van Kasteren-22:21
4. Macík-43:24
5. Valtr-1:52:19
...
7. Šoltys-3:58:54
10. Vrátný-8:34:09

Reklama