Článek
Jak rázem může být všechno jinak. Na začátku srpna po nepříliš vyvedeném závodě ve Finsku měl Jan Černý velké pochybnosti a sám sebe se ptal: „Proč to člověk vlastně dělá? Tolik energie, peněz, úsilí celého týmu – a výsledek? Jen stres. Ale takový je motorsport. I život. Ale vzdávat se? Ani náhodou!“
Ani týden před startem na Středoevropské rallye to nebylo zdaleka ideální, Černý boural na vsetínské rallye a závod nedokončil.
Jenže pak přišlo klání z mistrovství světa, které se jede na pomezí Česka, Rakouska a Německa, na němž Černý předvedl stabilní a výtečný výkon. „Všechno to do sebe zapadlo. Přál jsem si bednu, ale tohle ne. Nejsem blázen! Je to neskutečné, jelo se s lehkostí,“ říkal Černý, jenž v průběhu sezony přesedlal z citroënu do Škoda Fabia RS. „Škodovku miluji, to auto je boží. Fabia RS mi sedí, auto je nádherné na jízdu. Je to nejlepší vůz, ve kterém jsem seděl. Doufám, že s ním budu moct startovat v příštím roce. Je to hustý,“ křičel s nadšením v cíli.
Celkově dojel devátý, na prvních sedmi místech byly speciály WRC, osmý pak Švéd Oliver Solberg z Černého třídy, ovšem ten jel mimo pořadí šampionátu WRC2. I proto triumf v této druhé nejprestižnější kategorii připadl Černému. „Je to neuvěřitelné. Po Finské rallye jsem byl na dně, jak po psychické stránce, tak z pohledu financí. A teď jsem v cíli jako vítěz WRC2.“

Češi na stupních vítězů. Na druhém místě Filip Černý, uprostřed vítězný Jan Černý.
Na stupních vítězů ale s navigátorem Krajčou nestáli jako Češi sami. Hned za nimi totiž dojel Filip Mareš. Loni tu byl osmý a kdo ví, jestli by nedokázal prohánět Solberga, nebýt defektu při páteční erzetě u Českého Krumlova, kde ztratil téměř dvě minuty. „To druhé místo ve WRC2 je hořkosladké. Ale moc gratulujeme Honzovi, jel skvěle a vítězství si zaslouží. My si to užili a děkujeme fanouškům, protože nás neuvěřitelně hnali dopředu a vyplatilo se bojovat do poslední erzety. Máme skvělý pocit z výkonu, který jsme předvedli,“ řekl Mareš.
A sám si přál, aby se do světového šampionátu brzy vrátil. Nicméně Středoevropská rallye v příštím roce z kalendáře zmizí, byť se pořadatelé chtějí znovu ucházet o místo v sezoně 2027. „Věříme, že se tento závod k nám vrátí,“ řekl Šťovíček z Autoklubu. Ten si přeje, aby závod pokračoval ve stejném formátu, tedy na pomezí tří států.