Hlavní obsah

Skloubí peklo v poušti s WRC! Prokop sní o úspěchu na Dakaru, ale mistrovství světa neopustí

Praha

Jediný volný den po návratu z Rallye Dakar si dopřál český automobilový pilot Martin Prokop, jenž s Fordem Raptor vybojoval na nejslavnější dálkové soutěži jedenácté místo. Ve středu už mířil do Monte Carla na mítink před mistrovstvím světa v rallye, byť sám na slavné soutěži startovat nebude. A jeho tým rovněž ne.

Foto: Martin Prokop Official

Martin Prokop s vozem Ford na trati druhé etapy Rallye Dakar.

Článek
Fotogalerie

Prozradíte směr, jímž se budete ubírat v letošním roce? Bude cílem Dakar 2018?

Ověřil jsem si, že auto může být rychlé a já se mohu ve výsledcích ještě posouvat. Mohu něco ukázat. Určitě pojedu závody cross country během roku, zejména ty pouštní. V Kataru, Abú Dabí či Kazachstánu. Můj problém byl, že jsem neměl závodní rytmus. Fungoval jsem jen na základě testů, jenže tam člověk po dvou hodinách zná každou díru.

Bude tedy ještě pro jednu sezónu prioritou start na Dakaru a závodění v mistrovství světa WRC bude na druhé koleji?

Nechci tvrdit, že Dakar bude prioritou. Ještě pořád se cítím jako jezdec WRC a při představě čtvrtečního startu Rallye Monte Carlo mě svrbí ruce. Je mi líto opustit mistrovství světa. Můj tým bude v MS s novou specifikací Fiesty WRC, kterou však bude pilotovat Mads Östberg. Vytvoříme mu dobré prostředí a jsem přesvědčen, že může dosahovat fantastických výsledků. A až budu mít pocit, že zvládneme dokonale připravit dvě auta, připojím se. Netuším však, jestli se specifikací pro letošní rok nebo ze sezóny 2015. A rozhodně až na konci jara či v úvodu června. A určitě budu závodit v poušti, jak jsem avizoval. Musím to skloubit.

Můžete při Dakaru myslet úplně nejvýše a měřit se s nejlepšími?

Ne. S posádkami továrního týmu Peugeot se nelze měřit. Jel jsem plný plyn v řečišti, a stejně mě jeden z jejich závodníků předjel, jako bych neexistoval. Normálně mě přežehlil. Ty jsou někde jinde. Mají auta o šest set kilo lehčí, větší maximální rychlost. Ale posun do desítky reálný je, s tím není problém.

Jistý problém však představovala pozice spolujezdce. Angažoval jste Rakušanku Minorovou, ale o dobré rozhodnutí nešlo, že?

Nechci Ilku označovat za viníka horšího výsledku. Dakar byl letos zákeřný. V navigaci se ztráceli i mazáci od Peugeotu. Ovšem ti umí rychle hledat řešení problému. Jestliže jsme zapadli nebo zabloudili, to k Dakaru patří. Ale ztráta kontrolního bodu, to je velká chyba. Nicméně určitě jsem kvůli tomu na Ilku neřval, nebyl jsem zlý. Vím, že ve čtrnáctidenním závodě emocemi ničemu nepomohu.

Jak situaci vyřešíte pro další ročník Dakaru?

Při závodech, o nichž jsem mluvil, je to relativně snadné. To si mohu navigovat skoro sám. Ale pro Dakar budu hledat spolujezdce v Česku.

Zůstane i v budoucnosti při dálkových rallye u Fordu Raptor?

Auto musím vyzdvihnout. Měl jsem obavu, abych někde nezůstal stát. Hodně věcí jsme upravili, pár součástí nebylo otestovaných. Zejména motor, který přišel tři dny před odjezdem na Dakar, a vlastně jsme auto dodělávali ještě v Paraguayi. Ale auto bylo skvělé.

Jak moc se osvědčila téměř měsíční vysokohorská příprava, kterou jste absolvoval v prosinci v Coloradu?

Ani když jsme vyjeli do nejvýše položených míst, neměl jsem jediný problém a nebylo mi špatně. Takže šlo rozhodně o správnou volbu. Po fyzické stránce jsme Dakar zvládnul, byť první tři dny jsem moc nedával. Ale šlo o důsledek faktu, že jsem ve speciálu pro dálkové soutěže dlouho neseděl. Když jsem se omlátil a zadek se otlačil, byl jsem v pohodě.

Reklama

Související témata: