Hlavní obsah

Kralování Red Bullu ukončil triumf Sainze v nočním Singapuru

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Aktualizováno

Poprvé v sezoně slaví vítězství ve Velké ceně formule 1 jiná značka než Red Bull. V nočním závodu v Singapuru z pole position triumfoval Španěl Carlos Sainz, jenž v napínavé koncovce závodu odolal atakům soupeřů. Společnost na stupních vítězů mu dělali dva Britové, Lando Norris s mclarenem a Lewis Hamilton s mercedesem. Smolařem byl jejich krajan George Russell, jenž v posledním ze 62 kol naboural z třetího místa do bariéry pneumatik. Jasný lídr šampionátu Max Verstappen nezvládl kvalifikaci a skončil po stíhací jízdě pátý.

Foto: Caroline Chia, Reuters

Carlos Sainz opanoval Velkou cenu Singapuru.

Článek

Startovalo jen devatenáct pilotů. Kanaďanu Strollovi lékaři po těžké nehodě v tréninku účast ve Velké ceně nedoporučil. Po pěti letech chyběly v kvalifikaci mezi nejlepšími monoposty Red Bull. Verstappen se tak kvůli 11. času musel probíjet dopředu až ze šesté řady.

Za Sainze se výborným startem hned prosadil Leclerc s druhým vozem Ferrari. S třetím místem se musel smířit z první řady roštu vyrážející Russell. Jeho krajan a týmový kolega Hamilton si počínal v prvním kole dost bezohledně, dokonce ho začala vyšetřovat jury, ale Brit následně přepustil dvě pozice soupeřům a s poklesem na páté místo pokračoval v závodu bez postihu.

Během úvodních tří kol se Nizozemci povedlo díky předjetím dostat na osmé místo, k lepší pozici se na úzké singapurské trati nedostal. Z depa pak dostal od týmu pokyn chladit auto a neútočit, nemělo to smysl.

V 19. kole ale Američan Sargeant jedoucí až v závěru startovního pole urazil přední křídlo a než se dotrmácel k opravě do boxů, rozesel po trati spoustu úlomků poškozeného vozu Williams. Došlo tak k vyjetí safety caru, což vedlo k tomu, že většina týmu zajela neplánovaně k přezutí gum, svému jedinému v závodě. Pouze Red Bull zůstal na tvrdších pneumatikách, což Verstappena posunulo na druhé místo těsně za Sainze.

Když se začalo zase závodit, lídr MS neuhájil svou pozici před Russellem a následně ho předjel i Norris s mclarenem. Oba Britové při předjížděcím manévru vytěžili maximum z čerstvého obutí umožňující skvělou přilnavost. Mezitím na taktiku Ferrari trochu doplatil Leclerc. Když navíc udělal chybu, Hamilton ji uměl využít a monacký pilot v rudém monopostu klesl až na šesté místo.

Odkládání pit stopu bylo riskem Red Bullu, který se moc nevyplatil. Před Verstappena se brzy dostali i oba jezdci, kteří jako poslední získali titul mistra světa. V polovině závodu tak byl Nizozemec až šestý, týmový kolega Pérez až za ním, přitom měli před sebou ještě zastávku v boxech.

Než k ní po čtyřiceti kolech došlo, odehrávalo se pod singapurskými světly dlouhé kroužení bez změn pořadí. Monoposty Red Bull po pit stopu vypadly z bodované desítky. Verstappen se pustil do zoufalé stíhací jízdy z patnácté příčky, vlivem různých okolností mu to v cíli vyneslo solidní porci bodů za páté místo.

Odstoupení Ocona z desátého místa znamenalo patnáct kol před cílem nasazení virtuálního safety caru, během nějž přezouvala jen stáj Mercedes. Leclerc se tím posunul na třetí pozici za Norrise a měl čtrnáct vteřin za sebou konkurenty Russella i Hamiltona. „Věděli jsme, že jakmile Mercedesy stavěly pro nové pneumatiky, bude těžké udržet je za sebou. Ale zvládli jsme to, i když to bylo do posledních zatáček napínavé,“ mínil Norris.

Mercedesy byly s čerstvými pneumatikami v závěru absolutně nejrychlejšími vozy na okruhu, čehož využily k předjetí Leclerca a tlačily se i na vedoucího Sainze i druhého Norrise. Celá ta snaha ale vyústila v kolizi Russella, čímž spadlo třetí místo do klína Hamiltonovi, jenž nakonec pro sebe utrhl ještě bod za nejrychlejší kolo závodu.

Sainz se dva týdny po svých 29. narozeninách přece jen těšil z druhého prvenství v životě. Poprvé to bylo loni v červenci na Silverstonu. „Radost mám velikou. Auto bylo nachystáno skvěle, těžil jsem z jeho rychlosti a povedlo se mi uchovat udržitelnost pneumatik,“ vyprávěl Španěl, než vyslechl hymnu. „Chci poděkovat všem ve Ferrari, že jsme dokázali i po složitém úvodu sezony konečně vybojovat vítězství. Zvládli jsme to a během celého víkendu jsme udělali vše, co jsme měli. Jsem si jistý, že celá Itálie a Ferrari budou dnes hrdí a šťastní,“ řekl ještě do televizních kamer Sainz. Norris si druhým místem zopakoval nejlepší výsledek kariéry.

Verstappen od konce dubna poprvé nevyhrál a letos premiérově chyběl i na stupních vítězů, přesto zvýšil náskok v čele MS na 151 bodů před Pérezem. Red Bull ale nezvítězil po 15 závodech a přišel o šanci stát se první stájí v historii, která by v jedné sezoně vyhrála všechny Velké ceny.

Velká cena Singapuru, závod mistrovství světa vozů formule 1:
1. Sainz (Šp./Ferrari) 1:46:37,418
2. Norris (Brit./McLaren) -0,812
3. Hamilton (Brit./Mercedes) -1,269
4. Leclerc (Mon./Ferrari) -21,177
5. Verstappen (Niz./Red Bull) -21,441
6. Gasly (Fr./Alpine) -38,441
Nejrychlejší kolo: Hamilton.
Průběžné pořadí MS (po 15 z 22 závodů):
1. Verstappen 374 b.
2. Pérez (Mex./Red Bull) 223
3. Hamilton 180
4. Alonso (Šp./Aston Martin) 170
5. Sainz 142
6. Leclerc 123.
Pohár konstruktérů:
1. Red Bull 597
2. Mercedes 289
3. Ferrari 265
4. Aston Martin 217
5. McLaren 139
6. Alpine 81

Reklama