Hlavní obsah

ANALÝZA: Mohou rozhodnout souboje nebo standardky. Jak jsou na tom rivalové před derby?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Slavia se Spartou jsou před prvním vypjatým derby ve fotbalové lize v této sezoně v podobné pozici. Po osmi kolech soutěži vládnou se stejným počtem dvaadvaceti bodů, obě mužstva se na vzájemný střet naladila ve čtvrtek výhrou v Evropské lize. Jaké bude první derby v sezoně? Půjde o urputný boj, nebo vyhraje svižný fotbal? Uvidíme v neděli v Edenu od 18 hodin, server Sport.cz vám přináší rozbor obou rivalů.

Foto: Vlastimil Vacek, Sport.cz

Jan Kuchta ze Sparty Praha a Igoh Ogbu ze Slavie během derby.

Článek

Slávistický trenér Jindřich Trpišovský po vítězném vstupu proti Servette Ženeva (2:0) prohlásil, že nedělní derby možná nebude mít tolik čistého herního času a že můžou rozhodovat souboje a standardní situace. Jak si obě mužstva v těchto parametrech vedou?

Obě „S“ umí ze standardních situací udeřit, když pomineme penalty, ale bereme i dlouhé auty. Slavia skórovala přímo z nich nebo po dohrávkách standardek proti Servette, Jablonci, Zorje Luhansk, Mladé Boleslavi, Dnipru-1 (dvakrát) i Hradci Králové. Sparta se takto prosadila ve čtvrtek třikrát proti Arisu Limassol, jednou proti Dinamu Záhřeb a FC Kodaň a dvakrát proti Jablonci. Rozdíl je při bránění, zatímco sešívaní ze standardky ještě neinkasovali, Letenské z ní potrestaly Karviná, Teplice a Kodaň, ta hned dvakrát. Navíc i Aris kopal penaltu po faulu, který přišel po zmatcích po standardní situaci.

Co souboje? V lize vykazují oba rivalové podobnou úspěšnost okolo 53 procent. V Evropě jde u obou číslo trochu dolů (Slavia 49 procent, Sparta 45,5 procenta). V obraně Slavie vládne stoper Igoh Ogbu, který v domácí lize vyhrál 86,8 procenta obranných duelů, což je z hráčů, kteří jsou v podobné permanenci, nejvíc.

Derby bude pro fanoušky zajímavé, věří Brian Priske. Už ví, jak poskládá útočnou trojici? Video: Sport.cz

Na Spartě mohou váhat, koho postaví do útoku, tedy kdo s Obguem bude svádět souboje. V tomto směru se nabízí Victor Olatunji, který vyhrál v probíhajícím ročníku Fortuna ligy 48 procent všech svých osobních soubojů, což je na útočníka velice slušné číslo. Ve čtvrtek proti Arisu dle statistik uspěl sice jen v jednom ze třinácti duelů, ale i sparťanský trenér Brian Priske obecně vyzdvihoval jeho přínos. „Olatunji je monstrum, udrží míč, bojuje a obránci to s ním mají těžké,“ liboval si Priske.

Jan Kuchta, jenž nastupuje i z křídla, má v lize úspěšnost soubojů taky slušnou, 45 procent. Pro porovnání se dá přidat statistika slávistického urostlého forvarda, Muhamed Tijani, vyhrál dosud v lize 39 procent duelů, které podstoupil. Proti Servette uspěl ve třech z pěti soubojů.

Důležitým faktorem bude taktika obou mužstev a kdo co komu dovolí. Oba týmy rády drží míč, Slavia má průměrné držení balonu v lize nejvyšší ze všech - 62,9 procenta. Sparta ji následuje s držením míče 58,1 procenta. Poslední dvě ligová derby na Letné na jaře byla v tomto směru úplně odlišná.

Zatímco v základní části při remíze 3:3 měla v této statistice převahu Sparta (52:48), v nadstavbě Letenští vše podřídili bodovému zisku, zatáhli se a měli míč v moci jen 30 procent času. Vyhráli ale 3:2.

V Edenu by chtěl mít MMA zápas, zatím tam občas chodí na ty fotbalové. Karlos Vémola tipuje výsledek nedělního derbyVideo: Sport.cz

Sparta se chlubí jednoznačně nejproduktivnější ofenzivou ligy, dala 24 branek. Slavia jich má o třetinu méně, tedy 16. Trápí se s efektivitou a produktivitou. Na druhou stranu disponuje nejpevnější obranou, inkasovala v lize čtyřikrát (Sparta ale jen pětkrát) a soupeře pustila celkově k 51 střeleckým pokusům, na bránu jich šlo jen 9.

Důležitá bude i disciplína. Sparta dostala v lize už dvě červené karty, Ladislav Krejčí ji viděl za stažení soupeře v Teplicích, Adam Karabec za úder loktem proti Karviné. Slavia vyloučeného hráče neměla. Ve statistice žlutých karet si vede lépe Sparta, její hráči jich dostali pouze 6, slávisté 14.

Reklama