Článek
Před dvěma lety se stal Michal Červený vítězem soutěže pořádané Klubem sportovních novinářů se snímkem z etapových závodů horských kol v Jižní Africe, letos pro změnu vyhrál jeho záběr z Andorry. Prvenství mu přisoudila odborná porota, ve které vedle legend české sportovní fotografie zasedla i olympijská vítězka Kateřina Neumannová. A právě její hlas měl při výběru vítězného snímku velkou váhu. Možná i proto, že na olympijských hrách v Atlantě v roce 1996 Neumannová v závodě horských kol startovala a poznala, co takové klání obnáší.
Předsedkyně poroty Alice Němcová Tejkalová, děkanka Fakulty sociálních věd UK v Praze, prozradila, že estetika vítězné fotografie připomíná svým způsobem i díla brazilského mistra černobílé fotografie Sebastiaa Salgada.
„Ve Vallnordu se závodilo ve skutečně extrémních podmínkách, které nahrávaly českému bikerovi Ondřeji Cinkovi. Na své oblíbené trati vedl v polovině závodu o 35 vteřin a dost možná mířil za svým premiérovým vítězstvím ve Světovém poháru. Při jednom z průjezdů technickou a občerstvovací zónou se ale polil ledovou vodou, a postihla ho srdeční arytmie, takže musel životně rozjetý závod přerušit," přibližuje Michal Červený dramatické pozadí, které vznik jeho vítězného snímku rámovala.
„Mým původním záměrem bylo zachytit, jak had bikerů sjíždí sjezdovku z malého sedla. Proto jsem se ho snažil zachytit teleobjektivem z terasy domu na protější straně sedla. Bikeři ale zmizeli během několika vteřin v prachu, stejně jako všechno ostatní. Neplánoval jsem černobílý snímek, ale v originálu byl žluto-šedý, tak trochu bezbarvý, proto jsem ho převedl do černobílé," přiznal autor.

Jiří Daler vybojoval v Tokiu před půlstoletím na velodromu zlatou medaile ve stíhacím závodě jednotlivců. Reminiscence na Hry XVIII. olympiády i tento triumf na výstavě připomínají.
Obnovená výstava Sportovní fotografie roku, jejíž historie sahá až do počátku sedmdesátých let minulého století, se po sedmileté odmlce koná letos již potřetí. Účast pětapadesáti fotografů, kteří obeslali soutěž 567 snímky, potvrzuje, jak významnou přehlídkou se stává. A že jde o přehlídku té nejvyšší profesionální úrovně dokazuje ocenění, které převzal jeden z renomovaných českých fotoreportérů Roman Vondrouš v předvečer pražské vernisáže v Budapešti.
V soutěži AIPS Sport Media Awards v konkurenci renomovaných fotoreportérů z celého světa zvítězil v kategorii seriálových snímků s neopakovatelnými záběry z Velké pardubické, což přesvědčivě vypovídá, jak vysokých kvalit česká sportovní fotografie dosahuje.

Věra Čáslavská se stala pro Japonsko gymnastickou bohyní. A nejen proto, že na OH v Tokiu v roce 1964 získala tři zlaté a jednu stříbrnou medaili.
Vedle hlavní soutěže byly uděleny i dílčí ceny v kategoriích Fotbal, Ostatní sporty, Portrét, Motorismus a Série. V poslední kategorii Sport v Praze, vyhlašované Hlavním městem Praha, vítěze vyberou sami návštěvníci výstavy.
Výstava Sportovní fotografie roku je pravidelně doprovázena i expozicí připomínající tvorbu některé z legend české sportovní fotografie nebo evokující události, které se nesmazatelně zapsaly do historie českého sportu.
V letošním olympijském roce nesoucím se ve znamení návratu olympiády do Země vycházejícího slunce oživují snímky Karla Nováka olympijské hry v Tokiu v roce 1964 a úspěchy, kterých na Hrách XVIII. olympiády dosáhla Věra Čáslavská a družstvo sportovních gymnastek, Jiří Daler, Hans Zdražila, ale i třeba stříbrní volejbalisté či fotbalisté.

Stříbrný diskař Ludvík Daněk vytvořil v Tokiu olympijskou symboliku z pěti disků.
I pro Jiřího Dalera, Jana Geletu, sportovní gymnastku Bohumilu Řimnáčovou-Řešátkovou a některé z dalších tehdejších medailistů a přímých aktérů se stala vernisáž v historických prostorách Staroměstské radnici příležitostí zavzpomínat na Tokio před půlstoletím a popřát nástupcům, aby si letos vedli stejně úspěšně, jako se to povedlo jim.