Hlavní obsah

Pohroma pro televize. Djokovič ničí vysílací byznys, bez Nadala a Kyrgiose se trh propadá

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Srbský tenista Novak Djokovič podle svých slov dosáhl na uplynulém Australian Open nejemotivnějšího vítězství v kariéře a ruce si mohli mnout i organizátoři turnaje, protože zaznamenali rekordní celkovou návštěvnost turnaje čítající celkem 902 312 diváků. Tvrdé vystřízlivění naopak zažívají významní majitelé vysílacích práv.

Foto: Hannah Mckay, Reuters

Srb Novak Djokovič vybojoval na Australian Open desátý titul, v zámoří to ale diváky moc nenadchlo.

Článek

V Austrálii či USA se v nadsázce rovnou mluví o tom, že Djokovič působí zřejmě jako vypínač televizních obrazovek. Televizní byznys si evidentně musí zvykat na novou éru bez velkých jmen, která jsou globálními lákadly pro diváky.

Samozřejmě s koncem kariér takových velikánů jako Roger Federer, Serena Williamsová či Ashleigh Bartyová se dal čekat propad sledovanosti. Obzvlášť když se těsně před startem turnaje odhlásil domácí miláček Nick Kyrgios a velmi záhy se z turnaje poroučel třeba i Rafael Nadal. Výsledné ratingy ale i tak musely způsobit v televizních společnostech značně nepříjemný šok.

Podle serveru Sport Business Journal sledovalo na obrazovkách americké společnosti ESPN mužské finále, v němž Djokovič vybojoval proti Stefanosi Tsitsipasovi svůj desátý titul na Australian Open, jen 439 tisíc diváků. Což je o 36 procent méně, než bylo v případě loňského pětisetového finále mezi Rafaelem Nadalem a Daniilem Medveděvem. Pro ESPN to bylo nejhůře sledované mužské finále za poslední dekádu.

O něco menší propad nastal v případě finále ženské dvouhry. V zámoří sledovalo triumf Aryny Sabalenkové o 21 procent diváků méně než loňské emocionální vítězství Bartyové.

Takto neslavně tedy začal první rok devítiletého kontraktu na vysílací práva, který ESPN s Australian Open uzavřela.

Podobné chmury řeší ve vedení australského Channel 9, který do prodloužení smlouvy o vysílacích právech až do roku 2030 nainvestoval dalších 500 milionů australských dolarů. V Austrálii byl pochopitelně vzhledem k obsazení propad sledovanosti finálových duelů oproti loňsku mnohem dramatičtější.

Loni při sobotním programu, kdy vybojovala domácí hvězda Bartyová titul ve dvouhře a pár Kyrgios-Kokkinakis ve čtyřhře, vrcholil divácký rating na čísle 4 261 000, letos ve stejné fázi turnaje to bylo 1 437 000.

„Dobře víme, že Djokovič není pro televizní sledovanost žádné terno, takže ani fakt, že hrál o jubilejní titul, moc neznamenal," rozebíral chování australského trhu televizní expert Colin Vickery pro list Herald Sun.

„Tenisovému světu momentálně chybí televizní taháky, probíhá jakási přechodná fáze," upozornil na absenci již zmíněných celebrit typu Federera či Bartyové. „Tihle jsou pryč a nikdo se jim momentálně moc neblíží," dodal.

Trochu jiná situace oproti USA či Austrálii ale panovala na evropském trhu. Společnost Discovery +, respektive Eurosport hlásí v souvislosti s Australian Open obrovský nárůst sledovanosti zejména na své streamovací službě. A pak také celkově na jednotlivých lokálních trzích, třeba v Polsku či Nizozemsku.

„Myslím, že tenis v tomhle směru udělal za poslední léta hodně špatnou práci tím, že neakceptoval víc osobností. Neustále se v poslední dekádě propagovali tři hráči a teď to všechny dohnalo. Horečně se tak snaží tlačit někoho z nové generace. Tenis má podle mě problém vzít někoho za svého, když dělá věci trochu jinak. Jako třeba Thanasiho (Kokkinakise). Když hraje, tak jsem přišpendlený k obrazovce. A je jedno, jestli vyhrává, nebo ne. Jde o jeho pojetí tenisu," podotkl k propadu televizního zájmu Kyrgios.

Tenisoví manažeři zkoušeli před prvním grandslamem sezony propagovat některé tváře ze špičky na streamovacím gigantu Netflix v sérii Break Point, která však měla poměrně vlažnou odezvu. Navíc drtivá většina zúčastněných na turnaji rychle vypadla.

Reklama

Související témata: