Hlavní obsah

Malá náplast pro Schumachera. Je králem formule 1 v předjíždění

Pavel NovotnýSport.cz

Sebastian Vettel je aktuálně jednoznačným králem formule 1, v jednom ale prim nehraje. Automobilka Mercedes shromáždila data z dosavadních 18 závodů letošního ročníku mistrovství světa a posvítila si na statistiku předjížděcích manévrů. V zajímavé bilanci dosavadního průběhu mistrovství světa je nejčastěji zmiňovaný legendární Michael Schumacher, který se tak dočkal alespoň slabé náplasti, když už výsledky nestojí za moc.

Foto: Thierry Roge , Reuters

Statistika Mercedesu Michaela Schumachera potěšila.

Článek

Formule 1 po přelomu tisíciletí dospěla do bodu, kdy monoposty díky aerodynamickému řešení pouštěly na pronásledovatele tolik „špinavého“ vzduchu, že se předjíždění stalo prakticky nemožným. A vedení F1 i Mezinárodní automobilová federace FIA se už léta snaží vrátit atraktivní jezdecké souboje na dráhy.

Jednak zásahy do technických regulí, což přineslo konec všemožným přídavným křidélkům na vozech, jednak zcela novými technologiemi. Díky tomu se začala používat třeba rekuperace kinetické energie KERS umožňující jednorázové zvýšení výkonu motoru až o 80 koní nebo od letoška DRS – systém pohyblivého zadního křídla, který umožňuje jezdci nahánějícímu soupeře „otevřít“ zadní křídlo, snížit přítlak a tím o něco zrychlit. Předjíždění očividně přibylo, debata nicméně stále nekončí...

Téměř 1500 manévrů

Šetření Mercedesu ukázalo, že v 18 odjetých závodech se dohromady odehrálo 1436 předjížděcích manévrů v kategoriích normální předjetí/předjetí s DRS/předjetí pomalejšího vozu (s ohledem na týmy HRT, Lotus a Virgin)/předjetí týmového kolegy/předjetí poškozeného vozu/předjetí v prvním kole. Bez manévrů v prvním kole, které často nabízí po startu slušnou divočinu, a předjetí poškozených vozů bylo provedeno bezmála 1200 předjížděcích manévrů. A čistých předjetí (podle kategorizace „normální“ a „s DRS“) se odehrálo 804 (441 normálních a 363 s DRS). Tedy průměrně 45 na závod.

Závodem s nejvíce předjížděcími manévry byla letošní Velká cena Turecka (85), následovaná GP Kanady (79) a Číny (67). Nejméně se tradičně předjíždělo v Monaku (16), ale i na úvod sezóny v Austrálii (17) a při premiérové GP Indie (18).

Starty a první kolo jsou Schumacherovou doménou 

A jak si vedli samotní závodníci? Do této statistiky se nepromítly pozice získané havárií soupeře, ale jen skutečná předjetí. Nejvíc předjížděcích manévrů má před posledním závodem sezóny v Brazílii na kontě Sebastien Buemi ze stáje Toro Rosso (112), těsně následován Michaelem Schumacherem z Mercedesu, který má o jedno předjetí méně. Třetí v pořadí, Kamuj Kobajaši ze Sauberu předjížděl 95x.

Tuto bilanci pak v Mercedesu ještě dále rozdělili podle nejvíce získaných pozic záhy po startu, v prvním kole a v celém závodu vyjma startu a prvního kola. Jako nejlépe startující se jeví Schumacher, který si během roku polepšil po zhasnutí světel celkem o 34 pozic, poté Buemi (29) a Kovalainen z Lotusu (28). Stejné složení pak má elitní trojice i v počtu předjetí v prvním kole – Schumacher získal 40 míst, Buemi 30 a Kovalainen 26.

Po odjetí prvního kola byl nejaktivnější Buemi spolu s Mexičanem Sergiem Pérezem ze Sauberu (82 získaných míst). A až v této statistice se objevují jezdci z přední části startovního roštu: 77 míst získal Jenson Button z McLarenu, Mark Webber z Red Bullu předjel 76x, Schumacher 71x. Úspěšný obhájce mistrovského titulu a suverén sezóny do statistik nepromluvil. Většinu roku totiž jezdil v čele a tudíž nikoho předjíždět nemusel...

Reklama