Hlavní obsah

Massa bilancuje deset let ve Ferrari: Schumacher byl rychlý, ale pro Alonsa hraje inteligence

Praha

Sedm titulů Michaela Schumachera ve formuli 1 versus dva, které získal Fernando Alonso. Prosté matematické srovnání hovoří jasně ve prospěch německé legendy. Jak ale hodnotí dvě jezdecká esa třeba Felipe Massa, který měl možnost s oběma jezdit ve stáji Ferrari?

Foto: Adnan Abidi, Reuters

Nad levým obočím Felipeho Massy, který naposledy oblékne rudou kombinézu Ferrari na konci listopadu při GP Brazílie, je stále patrná stopa po vážném zranění hlavy z roku 2009.

Článek

Massa má před sebou poslední dva závody v rudém voze, na konci sezóny uvolní místo pro Kimiho Räikkönena. A po osmi letech strávených ve společnosti vzpínajícího se koníka pomalu může začít bilancovat. První ohlédnutí učinil v rozhovoru pro italský deník Gazzetta dello Sport, který přetiskly webové stránky Ferrari.

Brazilský pilot mj. srovnával, kterého pilota, po jehož boku jezdil, považuje za nejsilnějšího. „Fernanda," uvedl Massa jméno svého současného parťáka a bezprostředně uvedl svou odpověď do souvislostí. „Schumacher byl zatraceně rychlý, ale z pohledu jezdecké inteligence je Alonso lepší, protože je schopen spojit všechny závodní faktory v jeden ideální celek," doplnil vítěz jedenácti Velkých cen.

Titul mu těsně unikl

Massa se po odchodu Schumachera natahoval po titulu mistra světa, v roce 2007 ale sehrál hlavní roli v barvách Ferrari Räikkönen, který tehdy připravil o titul hvězdnou dvojici Lewis Hamilton, Alonso ve službách McLarenu. Nejblíž byl brazilský pilot o rok později, nakonec ale o jediný bod prohrál s Hamiltonem.

„To byl jednoznačně nejlepší rok v rudém. Přesto ale nejraději vzpomínám na své premiérové vítězství, jehož jsem dosáhl na domácí půdě v roce 2006. Vyhrát doma je pro Brazilce stejné jako být mistrem světa. Vzpomeňte si na Sennu. Když vyhrál v Interlagosu, tak byl šťastnější, než když získal titul," líčil Massa.

Hvězda sympatického jezdce začala pohasínat v polovině roku 2009, kdy utrpěl vážné zranění hlavy v kvalifikaci na Velkou cenu Maďarska. Léčba a následná rekonvalescence zabrala Massovi zbytek sezóny, do kokpitu se znovu posadil až v roce 2010 a na dřívější výsledky už nedokázal navázat. „Priority mi ta havárie nezměnila, života si ale nyní vážím víc. Člověk si pořád myslí, že se nic nemůže stát, a najednou...," poznamenal rodák ze Sao Paula.

Při prvním setkání s Todtem se třásl jako osika

Se slavným týmem začal Massa koketovat v roce 2003, kdy plnil v Maranellu roli testovacího jezdce, v hlavě ale nosí vzpomínku ještě o dva roky starší. To se byl poprvé coby nadějný talent ukázat tehdejšímu šéfovi Ferrari, dnešnímu prezidentovi Mezinárodní automobilové federace Jeanu Todtovi. „Měl jsem oblek a kravatu a třásl jsem se jako osika," loví dnes z paměti se smíchem.

Po skončení sezóny čeká Massu v Maranellu velká rozlučka s týmem i fanoušky, jimž se sympaticky skromné vystupování druhého nejdéle sloužícího pilota Scuderie (po Schumacherovi) vrylo pod kůži. „Snažil jsem se vždy chovat čestně a věnovat se práci na sto procent. Myslím, že jsem odvedl kus profesionální práce. Proto vím, že mě to setkání zahřeje u srdce. Moc rád se půjdu pozdravit s fanoušky, kteří mě po celou tu dobu podporovali. V dobrých i špatných časech," podotkl účastník 191 Grand Prix.

V příštím ročníku formule 1 se pro Massu pravděpodobně místo nenajde a zatím není jisté, kterým směrem se zkušený závodník vydá dál. Volant ale zcela jistě ještě svírat nepřestane. „Miluji závodění a možná ještě zkusím štěstí v jiné kategorii. Možná DTM, nebo brazilskou obdobu americké série NASCAR," dodal.

Reklama

Související témata: