Rubriky:

Formule 1

Nejasný počet závodů a čtyři nováčci. Vítejte na startu F1

12. března 2015 15:20 - Praha

Stalo se už tradicí posledních let, že start nového seriálu mistrovství světa formule 1 provázejí dohady, nejistoty, zmatky. To, co bylo před rokem oslavováno jako skvělý nápad, je po roce zatraceno jako největší hloupost. Konkrétně třeba dvojnásobný počet bodů v posledním závodě sezóny. Loni se o ně jelo v Abú Zabí, v sezóně 2015 byl tento nesmysl zrušen. Ale to není jediná změna před startem 66. ročníku šampionátu.

 

Mark Dadswell, Reuters

Rozpory mezi tím, co je řečeno a co je písemně zakotveno na oficiálních stránkách, jsou už tradiční. Chybí na nich například schválený jednadvacátý závod, který by se měl jet v Jižní Koreji 3. května na okruhu Yeongam. Týmy se ale vzpěčují, protože jim vzrostou náklady.

Výhoda, že budou moci použít pět místo čtyř motorů, protože bude překročen počet dvaceti závodů, je nijak moc nebere.

Restart z boxové uličky

Technické a sportovní změny nejsou tak výrazné, jako před loňskou sezónou. Pevné restarty po zajetí safety caru byly zrušeny. Jestliže bude závod zastaven, dojde k uzavření výjezdu z boxů a vozy se musí postupně seřadit v boxové uličce, nikoliv na startovním roštu jako v minulosti.

Pokud se někdo z týmového personálu zapomene na startovním roštu po signálu 15 sekund do startu, příslušný vůz bude startovat z boxů. Jak bude přesně určeno, čí to byl mechanik, když oba vozy budou stát vedle sebe, FIA neupřesňuje. Pokud vyjede z boxu vůz do boxové uličky a způsobí tak nebezpečnou situaci, čeká ho nově trest zastavení v boxech na 10 sekund. Další změny nejsou tak důležité, zato pro fanoušky dokonale matoucí. U technických změn jde o vyložené drobnosti, jako například posun minimální hmotnosti ze 701 na 702 kilogramů, nebo úpravu zavěšení předních i zadních kol.

Nastupují synové slavných jmen

Do mistrovství světa vstupují čtyři nováčci. Nejvíc se mluvilo a psalo o Maxi Verstappenovi, synovi bývalého jezdce F1 Josse Verstappena. Nizozemský supertalent bude jedničkou týmu Toro Rosso. Je mu teprve sedmnáct let, ale stávající podmínky pro superlicenci splnil. Od příštího roku to možné nebude. V podmínkách bude minimální věk 18 let a vlastnictví řidičského průkazu, což na okruzích dosud nebylo a není povinností. Nováček bude muset dva roky působit v některé z nižších formulových sérií a s vozem F1 musí mít najeto při testech 300 kilometrů. Upřímně řečeno, toto rozhodnutí je z těch nových nejsmysluplnější, vedle zrušení dvojnásobné porce bodů. Platit ale bude až příští rok.

Dalším zelenáčem zvučného jména je Carlos Sainz junior, syn mistra světa v rallye a vítěze Dakaru. Pojede rovněž v týmu Toro Rosso. Nejméně známí jsou Brazilec Felipe Nasr, jenž usedne do kokpitu Sauberu, a Španěl Roberto Merhi, jehož podepsal Manor.

V zimě došlo k několika přestupům. Nejmedializovanější byl přechod čtyřnásobného mistra světa Sebastiana Vettela od Red Bullu k Ferrari, které opustil dvojnásobný šampión Fernando Alonso a zamířil po sedmi letech k McLarenu. První závod ale nepojede kvůli havárii při posledních testech. Lékaři mu vzhledem k otřesu mozku start nedoporučili. Zastoupí ho Kevin Magnussen, jenž se z pozice jezdce tohoto týmu posunul na pozici náhradníka a do akce se dostane dřív, než čekal. Místo u Red Bullu po Vettelovi zaujme Rus Daniil Kvjat, který vyrostl v „juniorce" této stáje, kterou je Toro Rosso.

Start šampionátu je opět plný očekávání a doufání, že to nebude nuda. Zda tomu tak skutečně bude, fanoušci v Česku a na Slovensku od letoška (do roku 2017) zjistí jen na placených kanálech Sport1 a Sport2 (samozřejmě i v HD kvalitě), které převzaly práva na formuli 1 od TV Nova.

Legenda k tabulce

V základních údajích o týmech je uvedeno: počet startů v GP – počet vítězství v GP – počet titulů v MS jezdců – počet titulů v Poháru konstruktérů – nejlepší postavení na startu (pole position) – počet započítaných získaných bodů v MS – vůz pro letošní sezónu – motor – šéf stáje – technický ředitel (šéfkonstruktér) – sídlo týmu – používané pneumatiky. U jezdců jsou následující údaje: startovní číslo (jezdci si je vybírali sami) – jméno – národnost – datum narození – celkový počet odjetých GP – počet vítězství (druhá - třetí místa) – počet titulů mistra světa – nejlepší postavení na startu (pole position) – započítané body v MS.

Účastníci MS vozů formule 1
MERCEDES AMG PETRONAS F1
108 – 27 – 2 – 2 – 27 – 1582– F1 W06 Hybrid – Mercedes-Benz PU106B Hybrid – Toto Wolff – Paddy Lowe –Brackley (Angl.) – Pirelli.
44 – Lewis HAMILTON – Anglie – 7. 1. 1985 – 148 – 33 (19 – 18) – 2 – 38 – 1486.
6 – Nico ROSBERG – Německo – 27. 6. 1985 – 166 – 8 (13 – 5) – 0 – 15 – 887,5.
RED BULL RACING
174– 50 – 4– 4 – 57 – 2866,5 – Red Bull RB11 – Renault V6 – Christian Horner – Adrian Newey – Milton Keynes (Angl.) – Pirelli.
3 – Daniel RICCIARDO – Austrálie – 1. 7. 1989 – 69 – 3 (0 - 4) – 0 – 2 – 268.
26 – Daniil KVJAT – Rusko – 26. 4. 1994 – 19 – 0 (0 – 0) – 0 – 0 – 8.
McLAREN MERCEDES
762 – 182 – 12 – 8 – 155 – 5013,5 – McLaren MP4-30 – Honda RA615H Hybrid – Eric Boullier – Tim Goss – Woking (Angl.) – Pirelli.
14 – Fernando ALONSO – Španělsko – 29. 7. 1981 – 236 – 32 (37–28) – 2 – 22 – 1767.
22 – Jenson BUTTON – Anglie – 19. 1. 1980 – 268 – 15 (15 – 20) – 1 – 8 – 1198.
LOTUS F1 TEAM
358 – 37 – 2 – 2 – 51 – 1946 – E23 Hybrid – Mercedes-Benz PU106B Hybrid – Gerard Lopez– Nick Chester –Enstone (Angl.) – Pirelli.
8 – Romain GROSJEAN – Francie – 17. 4. 1986 – 66 – 0 (2 – 7) – 0 – 0 – 236.
13 – Pastor MALDONADO – Venezuela – 9. 3. 1985 – 77 – 1 (0 – 0) – 0 – 1 – 49.
WILLIAMS MARTINI RACING
681– 114 – 7 – 9 – 128 – 3075 – Williams FW37 – Mercedes-Benz PU106B Hybrid – Frank Williams – Pat Symonds – Grove (Angl.) – Pirelli.
19 – Felipe MASSA – Brazílie – 25. 4. 1981 –212 – 11 (12 - 15) – 0 – 16 – 950.
77 – Valtteri BOTTAS – Finsko – 28. 8. 1989 – 38 – 0 (2 – 4) – 0 – 0 – 190.
SAHARA FORCE INDIA F1 TEAM
131 – 0 – 0 – 0 – 1 – 491 – Force India VJM08 – Mercedes-Benz PU106B Hybrid – Vidžaj Mallay – Andrew Green – Silverstone (Angl.) – Pirelli.
27 – Nico HÜLKENBERG – Německo – 19. 8. 1987 – 77 – 0 (0 – 0) – 0 – 1 – 232.
11 – Sergio PÉREZ – Mexiko – 26. 1. 1990 – 77 – 0 (2– 2) – 0 – 0 – 188.
SAUBER F1 TEAM*
292 – 1 – 0 – 0 – 1 – 774 – C34 – Ferrari 059/4 –Moniša Kaltenborn – Eric Gandelin – Hinwil (Švýc.) – Pirelli.
9 – Marcus ERICSSON – Švédsko – 2. 9. 1990 – 16 – 0 (0 – 0) – 0 – 0 – 0.
12 – Felipe NASR – Brazílie – 21. 8. 1992 – 0 – 0 (0 – 0) – 0 – 0 – 0.
SCUDERIA FERRARI
889 – 221 – 15 – 16 – 207 – 5618,5 – SF 15 T – Ferrari 059/4 – Maurizio Arrivabene – James Allison – Maranello (It.) – Pirelli.
5 – Sebastian VETTEL – Německo – 3. 7. 1987 – 139 – 39 (14 – 13) – 4 – 45 – 1618.
7 – Kimi RÄIKKÖNEN – Finsko – 17. 10. 1979 – 213 – 20 (28 – 28) – 1 – 16 – 1024.
SCUDERIA TORO ROSSO
147 – 1 – 0 – 0 – 1 – 199 – STR10 – Renault Energy F1-2015 1.6 V6 – Franz Tost – James Key – Faenza (It.) – Pirelli.
33 – Max VERSTAPPEN – Nizozemsko – 30. 9. 1997 – 0 – 0 (0 – 0) – 0 – 0 – 0.
55 – Carlos SAINZ jr. – Španělsko – 1. 9. 1994 – 0 – 0 (0 – 0) – 0 – 0 – 0.
MANOR MARUSSIA F1 TEAM
55 – 0 – 0 – 0 – 0 – 2 – MR04 – Ferrari 059/03 – Justin King – Graeme Lowdon – Banbury (Angl.) – Pirelli.
Roberto MERHI – Španělsko – 22. 3. 1991 – 0 – 0 (0 – 0) – 0 – 0 – 0.
William STEVENS – Anglie – 28. 6. 1991 – 1 – 0 (0 – 0) – 0 – 0 – 0.
*) Tým Sauber prohrál spor s Nizozemcem Giedem van der Gardem, jemuž podle soudu náleží podle loňské smlouvy nárok na závodní sedačku. Stáj ale zatím neoznámila, kdo za ni skutečně pojede.
Kalendář MS F1 2015
1. AUSTRÁLIE Melbourne 15. března 6.00 h
Okruh: Albert Park. Délka: 5,303 km. Kol: 58. Celkem: 307,574.
Nejrychlejší kolo: 2004 Michael Schumacher (Ferrari) 1:24,125 min./226,934 km/h.
2. MALAJSIE Kuala Lumpur 29. března 10.00 h
Okruh: Sepang. Délka: 5,543 km. Kol: 56. Celkem: 310,408.
Nejrychlejší kolo: 2004 Juan Pablo Montoya (Williams) 1:34,223 min./211,783 km/h.
3. ČÍNA Šanghaj 12. dubna 9.00 h
Okruh: Shanghai Int. Circuit. Délka: 5,451 km. Kol: 56. Celkem: 305,256.
Nejrychlejší kolo: 2004 Michael Schumacher (Ferrari) 1:32,238 min./212,750 km/h.
4. BAHRAJN Sáchir 19. dubna 17.00 h
Okruh: Bahrain Int. Circuit. Délka: 5,412 km. Kol: 57. Celkem: 308,484.
Nejrychlejší kolo: 2004 Michael Schumacher (Ferrari) 1:30,252 min./216,075 km/h.
5. ŠPANĚLSKO Barcelona 10. května 14.00 h
Okruh: Catalunya. Délka. 4,655 km. Kol: 66. Celkem: 307,230.
Nejrychlejší kolo: 2008 Kimi Räikkönen (Ferrari) 1:21,670 min./205,191 km/h.
6 MONAKO Monte Carlo 24. května 14.00 h
Okruh: Circuit de Monaco. Délka: 3,340 km. Kol: 78. Celkem: 260,520.
Nejrychlejší kolo: 2004 Michael Schumacher (Ferrari) 1:14,439 min./161,528 km/h.
7. KANADA Montreal 7. června 20.00 h
Okruh: G. Villeneuva. Délka: 4,361 km. Kol: 70. Celkem: 70 305,270.
Nejrychlejší kolo: 2004 Rubens Barrichello (Ferrari) 1:13,622 min./213,246 km/h.
8. RAKOUSKO Spielberg 21. června 14.00 h
Okruh: Red Bull Ring. Délka: 4,326 km. Kol: 71. Celkem: 71 307,146.
Nejrychlejší kolo: 2003 Michael Schumacher (Ferrari) 1:08,337 min./227,894 km/h.
9. BRITÁNIE Silverstone 5. července 14.00 h
Okruh: Silverstone Grand Prix Circuit. Délka: 5,891 km. Kol: 52. Celkem: 306,332.
Nejrychlejší kolo: 2013 Mark Webber (Red Bull) 1:33,401 min./227,060 km/h.
10. NĚMECKO Hockenheim 19. července 14.00 h
Okruh: Hockenheimring. Délka: 4,574 km. Kol: 67. Celkem: 306,458.
Nejrychlejší kolo: 2004 Kimi Räikkönen (McLaren) 1:13,780 min./223,182 km/h.
11. MAĎARSKO Budapešť 26. července 14.00 h
Okruh: Hungaroring. Délka: 4,381 km. Kol: 70. Celkem: 306,670.
Nejrychlejší kolo: 2004 Michael Schumacher (Ferrari) 1:19,071 min./199,461 km/h.
12. BELGIE Spa 23. srpna 14.00 h
Okruh: Circuit de Spa-Francorchamps. Délka: 7,004 km. Kol: 44. Celkem: 308,176.
Nejrychlejší kolo: 2009 Sebastian Vettel (Red Bull) 1:47,263 min./235,070 km/h.
13. ITÁLIE Monza 6. září 14.00 h
Okruh: Autodromo di Monza. Délka: 5,793 km. Kol: 53. Celkem: 307,029.
Nejrychlejší kolo: 2004 Rubens Barrichello (Ferrari) 1:21,046 min./257,321 km/h.
14. SINGAPUR 20. září 14.00 h
Okruh: Marina Bay. Délka: 5,065 km. Kol: 61. Celkem: 308,965.
Nejrychlejší kolo: 2013 Sebastian Vettel (Red Bull) 1:48,574 min./167,941 km/h.
15 JAPONSKO Suzuka 27. září 8.00 h
Okruh: Suzuka. Délka: 5,807 km. Kol: 53. Celkem: 307,771.
Nejrychlejší kolo: 2005 Kimi Räikkönen (McLaren) 1:31,540 min./228,372 km/h.
16. RUSKO Soči 11. října 13.00 h
Okruh: Autodrom Soči. Délka: 5,853 km. Kol: 52. Celkem: 304,356.
Nejrychlejší kolo: 2014 Valtteri Bottas (Williams) 1:40,986 min./208,472 km/h.
17. USA Austin 25. října 21.00 h
Okruh: Circuit of the Americas (COTA). Délka: 5,513 km. Kol: 56. Celkem: 308,728.
Nejrychlejší kolo: 2012 Sebastian Vettel (Red Bull) 1:39,347/199,772 km/h.
18. MEXIKO Mexico City 1. listopadu 20.00 h
Okruh: Autodromo Hermanos Rodriguez. Délka: 4,421. Kol: 69. Celkem: 305,049.
Nejrychlejší kolo: 1991 Nigel Mansell (Williams) 1:16,788 min./207,267 km/h.
19. BRAZÍLIE Sao Paulo 15. listopadu 17.00 h
Okruh: Interlagos. Délka: 4,309 km. Kol: 71. Celkem: 305,939.
Nejrychlejší kolo: 2004 Juan Pablo Montoya (Williams) 1:11,473 min./217,039 km/h.
20. SAE Abú Zabí 23. listopadu 14.00 h
Okruh: Yas Marina. Délka: 5,554 km. Kol: 55. Celkem: 305,470.
Nejrychlejší kolo: 2009 Sebastian Vettel (Red Bull) 1:40,279 min./199,388 km/h.
Pozn. Nejasný je osud Velké ceny Koreje, která by se měla jet 3. května. V kalendáři FIA ale dosud nebyla potvrzena.
Karel Felt, Sport.cz, Právo

Zrušit


Časová osa: Formule 1

Filtr článků - Formule 1