Hlavní obsah

Svatozář nad hlavou pilotů!? Zaveďte ji hned, žádá Hamilton, o 17 procent zvýší šance na přežití

Hockenheim

Fanoušek si zvykne na všechno, příznivec formule 1 zvlášť. Není to tak dlouho, co elegance ladných aerodynamických tvarů šla stranou a auta do sezóny 2012 vyrazila s „nosy“ jako ptakopysk. Po okruzích se tak proháněla rychlá, ale ošklivá kačátka. Některé týmy teď pro změnu otestovaly ochrannou konstrukci nad hlavou pilotů, jež připomíná svatozář. Také výrazně mění vzhled vozů. Podstatné však je, že by měla šance jezdce na přežití v případě havárie zvýšit o 17 procent.

Foto: Profimedia.cz

Sebastian Vettel předvedl ochrannou svatozář při testech v Silverstonu.

Článek
Fotogalerie

Vzhledná rozhodně není. Titanová konstrukce zvaná Halo! hned každému padne do oka a bude trvat, než si na ni diváci zvyknou. Zatím je však ještě čas. Strategická skupina F1 ve čtvrtek rozhodla, že monoposty budou mít svatozář nebo jiné ochranné řešení až od roku 2018.

Pořádně tím dopálila úřadujícího mistra světa a lídra letošního šampionátu. „Skutečně nechápu, proč to nebudeme mít už v příštím roce," cituje slova Lewise Hamiltona server Motorsport.com. „V zásadě jsem se ptal na to, co se stane, pokud budeme mít smůlu a během nejbližšího roku a půl zažijeme nějakou nehodu, pro niž bychom měli vhodné řešení..."

Může překážet ve výhledu

Třeba stáj Ferrari předvedla novinku při testování na okruhu v Silverstone začátkem července. Experti však tvrdí, že je třeba pokračovat v dalším výzkumu a vývoji. Svatozář zatím otestovalo jen málo jezdců a nebyla prověřena například na okruzích ve Spa nebo v Austinu, kde se jede do kopce a mohla by překážet ve výhledu.

Paradoxem je, že právě Hamilton byl dlouho jejím odpůrcem a tvrdil, že se jedná o nejošklivější úpravu v historii. Svůj názor však radikálně změnil. Přesvědčila ho páteční prezentace v Maďarsku. Najednou je propagátorem novinky.

„FIA odvedla v posledních více než dvaceti letech fantastickou práci a vždy dělala dobré bezpečnostní kroky. I když tento nevypadá zrovna nejlépe, víme, že je to tak," poukazuje trojnásobný mistr světa.

Ošklivá, ale bezpečná

Ozvaly se již samozřejmě další hlasy, že Halo! je po estetické stránce ošklivé a šílené. Jenže bezpečnost nadevše. A svatozář by měla šance jezdce na přežití v případě havárie zvýšit o 17 procent!

„Sedmnáct procent přece nemůžeme ignorovat. Postupem času bude pokračovat další vývoj a snad se to zvýší na třicet až čtyřicet procent. Takže jen doufám, že teď, když máme novinku připravenou a týmy by ji mohly nasadit již v příštím roce, se nikdo včetně mě nezraní," vede si Hamilton svou.

Reklama

Související témata:
  Velká cena Číny - sprint dnes 05 : 00
20240420T05 : 00:00+0200
Velká cena Číny - sprint
Velká cena Číny - sprint
Velká cena Číny - sprint
  Velká cena Číny - kvalifikace dnes 09 : 00
20240420T09 : 00:00+0200
Velká cena Číny - kvalifikace
Velká cena Číny - kvalifikace
Velká cena Číny - kvalifikace
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Nejnovější články

NačítámNačíst další články