Hlavní obsah

Král Hamilton předvídá vzrušující rok, v akci bude svatozář

Praha

Už čtyři sezóny vládne závodům formule 1 stáj Mercedes a její piloti. V minulém roce počtvrté v kariéře vybojoval titul mistra světa Lewis Hamilton. Na trůn se vrátil po roční pauze, kdy jej sesadil týmový kolega Nico Rosberg. Zatímco Němec vzápětí ukončil kariéru, britský úřadující šampión by nerad měnil zaběhnuté pořádky.

Foto: Juan Medina, Reuters

Lewis Hamilton během předsezónních testů v Barceloně.

Článek

Devět zbývajících týmů během zimních měsíců ze všech sil dřelo, aby smazalo ztrátu, kterou mělo na dominující Mercedes. A podle expertů ze zákulisí F1 se fanoušci mohou těšit na mnohem vyrovnanější bitvy než v minulých sezónách.

„Není pochyb o tom, že nás čeká vzrušující rok. Ferrari bude jistě skvělé a musím říct, že obrovský dojem na mě dělá Red Bull. Jejich vůz vypadá fantasticky a bude skutečnou výzvou je porazit," prohlásil během testů před sezónou Hamilton.

Zajímavosti F1
Čtyři mistři světa budou sedět v monopostech vozů F1 v sezóně 2018. Mercedes má Hamiltona (4x šampiónem), za McLaren jezdí Alonso (2x), barvy Ferrari hájí Vettel (4x) a Räikkönen (1x)
Pouze dva absolutní nováčci se představí na startu GP Austrálie. Ve Williams Rus Sirotkin, v monopostu Sauberu bude Leclerc reprezentující Monako.
Po patnácti letech opustil MS formule 1 Brazilec Felipe Massa. Během 269 startů slavil 11 vítězství. Závodil za Sauber, Williams a Ferrari, v jehož stroji se stal v roce 2008 vicemistrem světa.
Toro Rosso vstoupí do sezóny s dvěma piloty, kteří mají na kontě v součtu jen devět GP! Žádný z týmů nemá chudší statistiku. Francouz Pierre Gasly absolvoval v závěru minulé sezóny pět startů, Brendon Hartley z Nového Zélandu čtyři.

„V minulosti už mělo prvních šest závodů šest různých vítězů. Opakování takové série by bylo fantastické pro náš sport," nenechal se vyvést z míry zbrojením konkurence.

Ferrari už deset sezón čeká, až jeho jezdec vybojuje prvenství, které pro nejúspěšnější značku v historii naposledy získal Kimi Räikkönen v roce 2007. O rok později pak stáj z Maranella vybojovala triumf mezi značkami. A přišel dlouhý půst...

Během testů v Barceloně oslnily vozy s koněm ve znaku spolehlivostí a v neposlední řadě rychlostí. Vždyť Sebastian Vettel, týmová jednička, zajel nejrychlejší čas okruhu. „A pokud bychom chtěli jet rychleji, klidně bychom mohli," prohlásil suše Räikkönen, jenž byl jen o 39 tisícin pomalejší než kolega.

Každopádně Hamilton si z výsledků testů hlavu nedělal. „I naše auto bylo výrazně rychlejší než loňský model. Ale nemá smysl řešit časy, protože na dráze byl nový asfalt, každý jezdí s jinými pneumatikami, rozdílným množstvím paliva. Naší předností nepochybně bude spolehlivost. A jsem si jistý, že budu jedním z hlavních aspirantů titulu," neskrýval Hamilton, že prahne po pátém prvenství.

„Mercedes je momentálně na špici, o tom není pochyb. Ale naše ztráta je minimální. Spíš bych řekl, že výkonnost je velice podobná. Rozhodně si nemyslím, že bychom je nechali vyhrát pětkrát v řadě," usmál se Daniel Ricciardo, jenž se chystá na pátou sezónu v Red Bullu a je přesvědčený, že stáj nikdy neměla lepší auto.

Poprvé tzv. svatozář

Zatímco v loňském roce se týmy musely vypořádat s dramatickými technickými změnami, letos proběhlo vše v mnohem decentnější míře. Nejzásadnější novinkou je zavedení „svatozáře" podle anglického označení „halo".

Jde o oblouk, jehož hlavním účelem je zajistit ochranu hlavy pilota v kokpitu. Titanová konstrukce je schopná snést patnáctinásobek váhy samotného vozu, tedy téměř 11 000 kilogramů. Zatímco v oblasti karosářské došlo k minimálním úpravám, poměrně zásadní změnou je požadavek na zvýšení životnosti komponentů motorů. V minulé sezóně musel mít jeden agregát v průměru životnost 15 500 kilometrů, letos musí vydržet o pět set kilometrů víc.

Podstatné změny se totiž odehrály v kalendáři šampionátu, který čítá těžko uvěřitelných jednadvacet závodů. Poprvé od roku 1990 se o body bude bojovat na trati Paula Ricarda ve Francii, která v minulých sedmadvaceti letech pořádala závod v Magny Cours. Grand Prix Ázerbájdžánu se přesunula na duben, aby v červnu nekolidovala s oslavami sta let existence země.

Po osmnácti sezónách se nebude závodit v Malajsii, která byla ze seznamu pořadatelů vyškrtnuta. Novinkou je pak posun startu každého ze závodů o sedmdesát minut později.

Kalendář Grand Prix 2018
1 AUSTRÁLIE 25. března 7:10 hodin
Melbourne 5,303 58x 307,574
2 BAHRAJN 8. dubna 17:10 hodin
Sáchir 5,412 57x 308,238
3 ČÍNA 15. dubna 8:10 hodin
Šanghaj 5,451 56x 305,066
4 ÁZERBÁJDŽÁN 29. dubna 14:10 hodin
Baku 6,003 51x 306,049
5 ŠPANĚLSKO 13. května 15:10 hodin
Barcelona 4,655 66x 307,104
6 MONACO 27. května 15:10 hodin
Monte Carlo 3,337 78x 260,286
7 KANADA 10. června 18:10 hodin
Montreal 4,361 70x 305,270
8 FRANCIE 24. června 16:10 hodin
Le Castellet 5,861 dosud neurčeno
9 RAKOUSKO 1. července 15:10 hodin
Spielberg 4,318 71x 306,452
10 VELKÁ BRITÁNIE 8. července 15:10 hodin
Silverstone 5,891 52x 306,198
11 NĚMECKO 22. července 15:10 hodin
Hockenheim 4,574 67x 306,458
12 MAĎARSKO 29. července 15:10 hodin
Budapešť 4,381 70x 306,630
13 BELGIE 26. srpna 15:10 hodin
Spa-Francorchamps 7,004 44x 308,052
14 ITÁLIE 2. září 15:10 hodin
Monza 5,793 53x 306,720
15 SINGAPUR 16. září 14:10 hodin
Marina Bay 5,065 61x 308,828
16 RUSKO 30. září 13:10 hodin
Soči 5,848 53x 309,745
17 JAPONSKO 7. října 7:10 hodin
Suzuka 5,807 53x 307,471
18 USA 21. října 20:10 hodin
Austin 5,513 56x 308,405
19 MEXIKO 28. října 20:10 hodin
Mexico City 4,304 71x 305,354
20 BRAZÍLIE 11. listopadu 18:10 hodin
Sao Paulo 4,309 71x 305,909
21 ABÚ ZABÍ 25. listopadu 14:10 hodin
Yas Marina 5,554 55x 305,355
Vysvětlivka: Čísla uvedená za městem znamenají délku okruhu v km, počet kol, celkovou délku závodu v km.

Reklama