Hlavní obsah

Britský mladík šokuje. Rok po amputaci nohou se mu klaní motoristický svět

Londýn
Aktualizováno

Necelý rok po amputaci obou nohou nadchl v sobotu osmnáctiletý pilot Billy Monger nejen motoristický svět, když při návratu do soutěžního vozu obsadil třetí místo v závodě britského šampionátu formule 3. Jeho úspěch na okruhu Oulton Park na severozápadě Anglie vzbudil pozornost mezi slavnějšími kolegy včetně čtyřnásobného mistra světa formule 1 Lewise Hamiltona, který se prostřednictvím sociálních sítí zařadil mezi spousty gratulantů.

Foto: Sport.cz

Osmnáctiletý pilot Billy Monger si při návratu do soutěžního vozu dojel pro pohár za třetí místo v závodě britského šampionátu formule 3.

Článek
Fotogalerie

Monger přišel o nohy vloni v důsledku havárie z 16. dubna v závodě formule 4 v Donington Parku, při němž zezadu narazil v plné rychlosti do stojícího vozu. Tři dny byl v komatu a v nemocnici strávil skoro měsíc. K úspěšné rekonvalescenci a brzkému návratu mu pomohly i peníze z veřejné sbírky, která shromáždila přes milión dolarů. Přispěli do ní i Hamilton či další bývalí mistři světa F1 Jenson Button a Nico Rosberg.

K závodění se Monger nyní vrátil ve speciálně upraveném monopostu týmu Carlin s ovládáním plynu na volantu a pedálem uzpůsobeným k brzdění protézou.

"Kdybyste mi řekli, že budu v prvním závodě na pódiu, asi bych si pomyslel, že mi lžete. Je to trochu neskutečný, ale úžasný pocit, už jen to, že vůbec zase závodím," cituje Mongera BBC. "Dokázal jsem, že jsem konkurenceschopný, což je víc, než jsem kdy žádal. Když jsem viděl cílovou vlajku, cítil jsem spíš úlevu, že se všechno vyplatilo," libuje si.

Auto ovládá jinak, v rychlosti rozdíl není

Rodák z Charlwoodu závodí v týmu Carlin, který dostal výjimku a mohl nasadit i čtvrtý monopost. Tatuus F4-016 musel být speciálně upraven tak, aby splňoval Mongerovy potřeby. Nejde jen o ovládání monopostu. Bylo nutné vyvinout i speciální protézu a upravit sedadlo.

Monger ovládá auto díky přidaným funkcím na volantu a svou pravou nohou, která byla amputována níže než levá. "Brzdím pravou nohou. Pedál mám blíž, abych mohl používat kratší protézu," líčí závodník. Na dlouhou protézu by v zatáčkách působila větší síla, s kratší má lepší kontrolu nad autem. "Sedadlo bylo vytvarované tak, aby mě co nejlépe zajistilo a abych mohl co nejsilněji šlápnout na brzdu."

Zbývající nastavení má na volantu. "Plynovou páku mám na levé straně volantu, tak tedy akceleruji. Řazení směrem nahoru i dolů je na pravé. Vrchní páka je na řazení směrem nahoru, spodní dolů."

V porovnání s tradičním nastavením si musel zvyknout na mnoho změn. "Necítím rozdíl ve srovnání s tím, jak jsem jezdil dřív. Musel jsem změnit, co jsem se učil, když jsem začínal. Jedná se však jen o jiné ovládání auta. V rychlosti a v tom, jak jezdím, není žádný rozdíl," ujišťuje Billy.

Reklama