Rubriky:

Rallye

Na hraně vyhaslého kráteru sopky bojovali o vteřiny

18. července 2010 08:45 - PONTE DELGADA

Sjezdili celý svět. O vteřiny bojovali na všech kontinentech, ale pouze na Azorských ostrovech se piloti automobilových speciálů rvou o vteřiny na hraně vyhaslého kráteru sopky. „Je to nejkrásnější rychlostní zkouška, kterou jsem kdy jel,“ prohlásil Jan Kopecký, pilot stroje Škoda Fabia S2000.

 

Škoda Auto

Českému mladíkovi patřilo po desáté rychlostní zkoušce druhé místo v osmém podniku Intercontinental rallye challenge. Piloti se v něm na ostrově Sao Miguel rvou s nástrahami šotolinové trati. A mnohdy litují, že se nemohou pokochat výhledem z vozu.

„Prakticky osmnáct kilometrů jedete na hřebeni sopky. Scenérie je naprosto výjimečná, nikdy jsem nic takového neviděl,“ přemítal devětadvacetiletý jezdec v cíli druhé etapy soutěže, která čítá celkem devatenáct rychlostních zkoušek.

Šestá a devátá se jede na vrchu kráteru Caldeira das Sete Cidades, jehož obvod měří dvanáct kilometrů a kolmé stěny porostlé bujnou vegetací jsou místy až tři sta metrů vysoké. Na dně vyhaslého kráteru jsou pak tři jezera.

„V závodě není čas se pokochat, ale v tréninku člověk okolí registruje,“ vykládal Kopecký. „Jde o jednu z nejlepších erzet v celém šampionátu,“ byl přesvědčený Juho Hänninen, lídr seriálu IRC a druhý z pilotů továrního týmu Škoda Motorsport.

Všechny cesty lemují kamenné zdi

Nebylo divu, že podél celé cesty se táhnul špalír nadšených diváků, mnohdy i v zástupech. Na jiných testech se tolik fanoušků neshromáždilo. Ale na vrcholu sopky vydrželi. A ač byli po průjezdu jediného vozu zasypáni hliněným prachem, nadšeně aplaudovali průjezdu každého závodníka. „Někde lidé přijdou jen ze zvědavosti, tady jsou hodně velcí nadšenci,“ tvrdil Hänninen.

S Kopeckým naháněli Portugalce Bruna Magalhaese s Peugoetem 207 S2000, který soutěž k obrovské radosti domácích fanoušků vyhrál. A triumfoval i obou průjezdech erzety vinoucí se po hřebenech sopky. „Člověk musí mít pořád na paměti, že nesmí auto ztratit z kontroly, protože by to znamenalo konec nadějí,“ líčil Kopecký, který nakonec jako vedoucí muž závod nedokončil a také Hänninen spadl až na třetí místo.

Na největším a nejosídlenějším z devíti Azorských ostrovů všechny cesty lemují kamenné zdi, jimiž farmáři v minulých stoletích oddělili pole. Ve vyšších polohách jsou zase cesty vyražené jako tunely do hliněných valů. A jinde jsou děsivě hluboké strže. „Pustit si auto do smyku je velký risk,“ vysvětluje Kopecký. „Ač nepršelo, cesty hodně kloužou,“ vykládal Hänninen.

Radek Malina (Ponte Delgada), Sport.cz, Právo

Zrušit


Časová osa: Rallye

Filtr článků - Rallye