Hlavní obsah

Největší, nevyzpytatelný, jedinečný. Je tu nejslavnější cyklistický závod světa

Praha

Největší, nevyzpytatelná, jedinečná... Zástup superlativů na adresu Tour de France, nejslavnějšího cyklistického závodu světa, by mohl být nekonečný. Stará dáma, jak je tři týdny trvající bitvě přezdíváno, poutá pozornost na celé planetě. Letošní sto šestý ročník podle organizátorů slibuje výjimečný zážitek. „Profil je chvalozpěv dokonalosti,“ komentoval trasu Tour de France 2019 ředitel závodu Christian Prudhomme. Celkem sedmkrát se závodníci dostanou do výšky přes dva tisíce metrů nad mořem! Bude to skutečná oslava cyklistiky. A žlutého trikotu, který nosí lídr závodu. Letos Maillot Jaune slaví sto let. Právě v ročníku 1919 jej vedoucí muž pořadí oblékl poprvé.

Foto: Ondřej Deml, ČTK

Roman Kreuziger před Tour de France.

Článek

„Je to nejvyšší Tour všech dob," pronesl nadšeně Prudhomme v připomínce faktu, že Tour bude zahrnovat celkem třicet vrchařských prémií kategorie horské, první či druhé. Nijak netají, že jeho záměrem bylo ukončit dominanci týmu Ineos (Sky). „Při profilu letošních etap bude složité závod kontrolovat od začátku do konce. Trať určitě přinese více boje a napětí," sliboval Prudhomme. Jak tedy sto šestý ročník Tour de France vypadá?

Start v Bruselu je poctou legendě: Poctou pro Eddyho Merckxe, pětinásobného šampiona Tour de France. Čtyřiasedmdesátiletý Belgičan právě před padesáti lety ovládl nejslavnější závod planety poprvé v kariéře. Ve žlutém dresu pro lídra závodu strávil celkem 96 dnů, nejvíce v dějinách závodu.

Čeští cyklisté na Tour de France
8 startů
Ján Svorada1993, 1994, 1995, 1996, 1998, 1999, 2001, 2002
Pavel Padrnos1997, 1999, 2000, 2002, 2003, 2004, 2005, 2006
Roman Kreuziger2008, 2009, 2010, 2011, 2013, 2015, 2016, 2017
3 starty
Jan Bárta2014, 2015, 2016
2 starty
Milan Jurčo1987, 1988
Leopold König2014, 2015
Zdeněk Štybar2015, 2017
1 start
Květoslav Palov1987
Tomáš Konečný2002
René Andrle2003
Jan Hruška2004
Petr Vakoč2016
Ondřej Cink2017

V roce 1969 nastoupil na start Staré dámy po diskvalifikaci z Gira kvůli dopingovému nálezu, který byl velmi prapodivný. Merckx byl na Tour mimořádně motivován. Kromě absolutního triumfu přidal šest etapových vítězství, ovládl bodovací soutěž, vrchařskou soutěž i soutěž pro nejagresivnějšího závodníka. Tour vyhrál s nadpozemským náskokem 17.54 minuty před druhým Francouzem Pingeonem. Právě tehdy Merckx získal přezdívku Kanibal pro svoji „cyklistickou nenasytnost".

Roman Kreuziger se chystá na svoji devátou Tour.Video: Sport.cz

Start v belgickém hlavním městě, kde bude rovněž dojezd prvního dne, nabídne etapu pro klasikáře. Pojede se většinou po silnicích známých z vlámských jednorázovek, a tak je pravděpodobné, že u Královského paláce dojde na hromadný spurt. Následovat bude týmová časovka, kde budou týmy bojovat, aby jejich adepti na celkové pořadí neztratili kontakt se špičkou.

Tour de France je nejslavnější cyklistický závod planety! V roce 1903 ji založil Henri Desgrange, aby oživil uvadají náklad novin L´Auto. Je to největší každoroční sportovní událost světa, kterou živě sleduje více diváků než olympijské hry či mistrovství světa ve fotbale.

Krutá Planina

Po přesunu na sever Francie dostanou znovu příležitost sprinteři. Ovšem ve Vogézských horách přijde první test nohou i pro vrchaře. Diváci u obrazovek se budou kochat krásami Alsaska, ovšem při finiši páté etapy čekají peloton na závěrečných sedmdesáti kilometrech tři horské prémie. Masakr však přijde další den.

Foto: Christian Hartmann, Reuters

Slovák Peter Sagan vyhlíží start Tour de France.

Idylický název závěrečného stoupání šestého dne Planina krásných dívek je jen zástěrkou pro brutální finiš. Sedm kilometrů s průměrným sklonem 8,7 procenta může řádně procedit okruh adeptů na celkové vítězství. Ve srovnání s minulostí organizátoři přidali do itineráře kilometr trasy navíc, kde jsou pasáže se sklonem čtyřiadvacet procent! „Tradiční rande s dosti těžkým menu," smál se Prudhomme, ředitel Tour de France.

Obhájcem titulu je Geraint Thomas, rodák z Walesu, který závodí za tým Ineos (dříve Sky). Čtyři jezdci v historii dokázali Tour vyhrát pětkrát: Jacques Anquetil (Francie) 1957, 1961, 1962, 1963, 1964; Eddy Merckx (Belgie) 1969, 1970, 1971, 1972, 1974; Bernard Hinault (Francie) 1978, 1979, 1981, 1982, 1985; Miguel Indurain (Španělsko) 1991, 1992, 1993, 1994, 1995.

Pak přijde na řadu Centrální masiv. A etapa do Saint Etienne, která zahrnuje 3800 výškových metrů! A aby nebylo stresu a nervozity v pelotonu málo, budou se Francouzští cyklisté chtít vytáhnout ve sváteční Den dobytí Bastily, kdy domácí jezdci prahnou po úspěchu, pro nějž na trati rozpoutají peklo.

Foto: Gonzalo Fuentes, Reuters

Kolumbijec Egan Bernal před startem Tour de France v Bruselu.

Jiná dimenze

Nezvykle až po deseti dnech v sedle přijde na řadu první den volna. Pak dvě rovinaté etapy a hurá do Pyrenejí! V Pau, místě nerozlučně spojeném s Tour, se pojede jediná individuální časovka letošního ročníku. Na kopcovité trati mohou být ve hře drahocenné vteřiny. Sedmadvacet kilometrů se může stát pohřebištěm nadějí velikých favoritů. A stejně tak šancí zachránit bitvu o žlutý trikot.

Pak přijde na řadu jiná dimenze cyklistiky a skutečná oslava žlutého dresu Tour de France. Z výšky 328 metrů nad mořem v Tarbes pokoří cyklisté Col du Soulor ve výšce 1474 metrů nad mořem, k němuž vedle 11,9 kilometrů dlouhý kopec s průměrným sklonem 7,8 procenta, přičemž finále dne bude ohromující: výstup na legendární Tourmalet.

„Bude to nepochybně zábavná etapa. S velice intenzivní koncem," věštil Prudhomme. Bájné stoupání s finišem ve výšce 2115 metrů nad mořem bylo v minulosti v programu Tour de France třiaosmdesátkrát. Jen dvakrát však jako cílový kopec! Devatenáct kilometrů s průměrným sklonem 7,4 procenta může být popravou dalších favoritů. A hned následující den je v menu Staré dámy etapa s třemi vrchařskými prémiemi první kategorie, jejich kopce jsou dlouhé minimálně deset kilometrů!

Foto: Christian Hartmann, Reuters

Jeden z favoritů Tour de France Geraint Thomas z Velké Británie při týmové prezentaci v Bruselu.

Celková délka ročníku 2019 startujícího 6. července v Bruselu je 3479,3 kilometry. Závod tvoří 21 etap. Osm z nich je rovinatých, sedm nese označení horská a čtyři jsou značeny jako kopcovité. V itineráři je jedna týmová časovka a jedna individuální. Vítěz bude korunován tradičně v Paříži 28. července.

Alpská vzácnost

V posledním týdnu, po dni volna a dvou rovinatých etapách, přijde na řadu velké finále! Tři horské etapy v řadě. Nejprve legendy Vars, Izoard a Galibier v jediném dni. Třikrát do výšky přes dva tisíce metrů, třikrát dolů. „Mimořádně vzácná kombinace vrcholů," připomínal Prudhomme, že už osm let nebyly v itineráři tři vrcholy přes 2000 metrů během jediného dne.

Program Tour de France 2019
1. etapa (6. července)Brusel-Brusel 192 kmrovinatá
2. etapa (7. července)Brusel-Brusel 27 kmtýmová časovka
3. etapa (8. července)Binche-Épernay 214 kmkopcovitá
4. etapa (9. července) Reims-Nancy 213,5 kmrovinatá
5. etapa (10. července)St. Diédes-Colmar 175,5 kmkopcovitá
6. etapa (11. července)Mulhouse-Planche des Belle Filles 160,5 kmhorská
7. etapa (12. července)Belfort-Chalon-sur-Saone 230 kmrovinatá
8. etapa (13. července)Macon-Saint Etienne 200 kmkopcovitá
9. etapa (14. července)Saint Etienne-Brioude 170,5kmkopcovitá
10. etapa (15. července)St. Flour-Albi 218 kmrovinatá
volný den (16. července)
11. etapa (17. července)Albi-Toulouse 167 kmrovinatá
12. etapa (18. července)Toulouse-Bagnéres-de-Biggore 209,5 kmhorská
13. etapa (19. července)Pau-Pau 27 kmkopcovitá časovka
14. etapa (20. července)Tarbes-Tourmalet 117 kmhorská
15. etapa (21. července)Limoux-Foix 185 kmhorská
volný den (22. července)
16. etapa (23. července)Nimes-Nimes 177 kmrovinatá
17. etapa (24. července)Pont du Gard-Gap 206 kmrovinatá
18. etapa (25. července)Embrun-Valloire 207 kmhorská
19. etapa (26. července)Saint-Jean-de Maurienne-Tignes 123 kmhorská
20. etapa (27. července)Albertville-Val Thorens 131 kmhorská
21. etapa (28. července)Rambouillet-Paříž 127 kmrovinatá

Pak přijde krátká, ale výživná etapa. Sto dvacet tři kilometrů, když úvodních devětaosmdesát prakticky bez ustání stoupá! Na Col de l´Iseran, do výšky 2770 metrů! V itineráři Tour je poosmé. Nepravidelné stoupání o délce 12,9 kilometrů, kde se těžko chytá rytmus. Průměrný sklon je „pouhých" 7,5 procenta, ovšem na předposledním kilometrů čekají rampy s dvouciferným sklonem. Poprvé byl Iseran v itineráři Staré dámy v roce 1938. Tehdy se přes vrchol ve čtrnácté etapě jako první přehoupl průběžně vedoucí Belgičan Felicien Varvaecke, jenže ve sjezdu jej odvážnou jízdou předstihl Ital Gino Bartali, navlékl se do žlutého trikotu a udržel jej až do Paříže!

Vrchol s prémií na počest ředitele a zakladatele Tour Henriho Desgrange však nebude představovat finále. Ještě dojde na sjezd do malebného Val d´Isere. Ale zapomeňte na romantiku. Nohy zmučené nejvýše položeným průsmykem Francie dorazí 7,4 kilometry dlouhé stoupání do cílového Tignes, které je v programu Tour podruhé v historii.

Foto: Thibault Camus, ČTK/AP

Slovák Peter Sagan zdraví fanoušky při týmové prezentaci před Tour. Může usilovat o rekordní sedmý trikot v zelené barvě pro vítěze bodovací soutěže.

Poslední útoky na lídra pak bude možné uskutečnit ve dvacáté etapě, kdy se z olympijské vesničky Albertville cyklisté vydají vstříc třem horským prémiím s označením první, druhé a mimořádné kategorie. Třiatřicet kilometrů dlouhé finálové stoupání do Val Thorens jistě nabídne spektakulární bitvu o poukázku na cyklistickou nesmrtelnost, o Maillot Jaune. Celkem 4450 výškových metrů ve třetí etapě se vstupem do zóny přes 2000 metrů nad mořem bude velkým finále.

Další den už bude ve znamení defilé vítězů po Elysejských polích, kde dostanou šanci sprinteři, kteří přežijí brutální kopce, aby si vychutnali okamžik slávy pod Vítězným obloukem, než zde bude korunován nový šampion Tour. Nová legenda, která se nesmazatelně zapíše do dějin cyklistiky.

Reklama

Související témata: