Hlavní obsah

Trofej pro Tour de France míří z Lindavy na Champs Elysées

Lindava

Až v neděli 24. července převezme na Champs Elysées celkový vítěz Tour de France svou trofej, dozví se zřejmě také, že ji vyrobili skláři v maličké vesnici Lindava na Českolipsku. Trofej pro vítěze nejslavnějšího cyklistického závodu světa připravili severočeští skláři už pošesté. Unikátní broušená cena z českého křišťálu má znovu tvar a detaily, které pro ni vymyslel slovenský automobilový designér Škody Auto Peter Olah.

Foto: Radek Petrášek, ČTK

Designér a autor poháru pro vítěze Tour de France Peter Olah.

Článek

„Letošní podoba trofeje je návrat ke kořenům. K její podobě mě inspiroval starý bicykl Slavia z roku 1899, jenž vyráběli Laurin a Klement, i vývoj, kterým závodní kola od té doby prošla. Ta fascinace točícími se koly je na trofeji znát," řekl Olah. „Proto má cena takový výrazně technický ruční brus, který dynamicky probíhá celým tvarem trofeje. Jde o sklářsky mimořádně náročnou techniku," dodal designér.

Vloni trofej vznikala na sklářské huti společnosti Preciosa Lighting v Kamenickém Šenově, letos její výrobu dostala na starosti společnost Lasvit, jež cenu pro nejlepší světové cyklisty vyráběla už v letech 2011 až 2014. Lasvit nechává trofeje vyrábět na huti sklárny Ajeto v Lindavě, ve které je menšinovým spolumajitelem.

„Zpravidla využíváme stále stejné sklářské technologie, hutní foukání skla, ruční broušení a ruční leštění. Přesto je tato trofej zvláštní v tom, že je každý rok jiná," řekl Petr Stýblo, spolumajitel společnosti Lasvit.

Tvar trofeje připomíná závod

Podle Petera Olaha bylo cílem už od začátku, aby trofej měla vertikální profil. „To kvůli eleganci i proto, aby byla opravdovou dekorací vítěze, který ji zdvihne nad hlavu," popsal Olah.

„Tvar trofeje připomíná samotný cyklistický závod. Na začátku má šanci vyhrát každý, proto je trofej ve spodní části široká, potom se závodní pole profiluje a vykrystalizují se favorité. Následně se stává vítězem jeden, to je ten nejvyšší bod trofeje," vysvětlil designér mladoboleslavské automobilky. Trofej podle Olaha odráží i dovednosti, které získal při navrhování podoby aut značky Škoda. „Stejně jako u našich aut tam najdete přísně technicky a ostře řezané linie i jeden speciální ostře řezaný diagonální řez," zmínil designér.

Škoda Auto je partnerem Tour de France už potřinácté a podruhé také partnerem takzvaného Zeleného trikotu pro nejlepšího sprintera. V Lindavě se proto vyrábí také zelená verze trofeje, již dostane právě nejlepší sprinter.

Trofeje jsou vysoké 60 centimetrů a váží 4 kilogramy, výroba jedné z nich trvá několik dní. Lasvit poveze do Paříže od každé barvy dvě trofeje pro případ, že by se jedna z nich poškodila.

Reklama