Článek
Za rok čtvrt miliarda nevypadá vůbec jako úlet. Český profifotbal baví, láká, odhání lumpy a šejdíře. Roste zájem, sledovanost, návštěvnost i příjmy, na čemž má obří podíl i Chance.
„Chceme na Ligovou fotbalovou asociaci pozitivně tlačit, aby naše investice mířila do komunikace a zlepšování fanouškovského zážitku,“ líčí Ptáčník za titulárního sponzora.
Vypráví o zlepšení VAR, prospěšném spojení s fotbalem nebo pozdvižení, které sázkovka způsobila sama, když na marketingovou akci do Ostravy poslala herce Jakuba Štáfka alias Laviho. A stadion ho vypískal.
Berete reklamu jako úspěšnou?
Načasování nebylo náhodné, protože to bylo pár dní poté, co šel druhý díl filmu Vyšehrad do kin. Počítali jsme s bouřlivějším přijetím. Diplomaticky řečeno jsme ho čekali méně nevlídné, byť bylo jasné, že emoce tato návštěva vzbudí (usměje se).
Máte vysvětlení?
Určitě se do reakce ostravského publika promítla klubová minulost Kuby Štáfka, ve finále to ale účel splnilo. Mluvilo se o Chance Lize, filmu i Lavim.

Ostravští fanoušci vypískali LavihoVideo: LFA
Poslali byste ho na Baník znovu?
Do Ostravy v brzké době nepojedeme. Není to ale proto, že bychom nechtěli nebo reagovali na poslední návštěvu. Důvod je prozaický: rádi bychom v příští sezoně navštívili i další stadiony Chance Ligy, možná i Chance Národní Ligy. Chceme v kampani pokračovat, aby byl Lavi na stadionech i blíž fanouškům.
Proč zrovna on má podle vás přitáhnout?
Máme ve zvyku do našich kampaní zapojovat známé tváře. Hledali jsme postavu, která bude atraktivnější pro mladé publikum a která bude zároveň stát trošku mimo profesionální fotbal. Byli jsme osloveni tvůrci filmu Vyšehrad a v průběhu jednání dávalo stále větší smysl, aby spolupráce nezačínala a nekončila jen se samotným filmem. A postava Laviho se stala tváří vstupu Chance do fotbalu.
Byl vstup Chance do fotbalu dobrý krok?
Typ partnerství se značkou v názvu soutěže je pro nás zásadní, vstoupili jsme do toho ve správný čas. Svědčí o tom stoupající návštěvnost na stadionech nebo počet televizních přenosů, při nichž je fotbal vidět. Fotbal je téma na sociálních sítích, denně ho řeší velká část populace. Chance je jednoduše víc na očích. Kluby samy informují, že hrají Chance Ligu, každý zápas a každý gól se objevují ve všech relevantních médiích.
Není to ale hodně muziky za hodně peněz? Loni jste v tendru zvítězili s nabídkou, která podle kuloárů až trojnásobně převýšila dřívější částku největšího konkurenta.
Kdybychom pochybovali, do tendru se ani nezapojujeme. Věděli jsme, do čeho jdeme a kolik chceme nabídnout. Jsme spokojeni a zároveň vidíme, že profesionální fotbal má stále kam růst. My navíc vidíme konkrétní výsledky už po roce partnerství, například evidujeme signifikantní posun u známosti značky.
To vám ukazují průzkumy?
Ano. Je úsměvné, když v nich vychází, že dost lidí má i po více než deseti letech spojený název soutěže s nejmenovaným plzeňským pivem. Existují ale titulární sponzoři, kterým to vůbec nepomohlo. V našem případě se za jedinou sezonu stal název Chance Liga zavedený pojem. Klíčové jsou samozřejmě i jiné aspekty: samozřejmě i ten, že se na u nás více sází.
Nastal v sezoně moment, kdy jste naopak nechtěli být spojovaní s ligovým fotbalem?
Obecně jsme spokojení. Liga a její produkt se posouvají. V každé soutěži nebo společnosti se objeví exces, při každém z nich zjišťujeme stav u LFA. Doptáváme se jejích zástupců nebo samotných klubů na reálný stav věcí a informace, které nekolují v médiích nebo po sítích. Například šlo o zásahy policistů při ligových zápasech. A pokud by se dělo něco, co nemá místo ve fotbale nebo i ve společnosti, rázně se ozveme.
Emoce opakovaně vzbuzuje nadstavba a její úprava. Váš názor?
Diskusi na toto téma se určitě nebráníme, i když stávající formát nevnímáme jako problematický. V každém případě téma snižování počtu zápasů bychom vnímali jako krok zpátky.
Proč?
Jedním z důvodu je samozřejmě ten obchodní pro partnery ligy. Tady platí jednoduchá matematika, že čím více utkání, tím pro nás lépe. Zároveň čistě sportovně vnímáme, že nadstavba – samozřejmě primárně v první šestce – přináší nejlepší, nejkvalitnější a nejsledovanější zápasy. Loni se v nich rozhodovalo o titulu, letos přinášel emoce především souboj o místa do evropských pohárů. Pokud diskuze přijde, budeme připraveni. V každém případě LFA dobře ví, že bychom ke změnám herního modelu měli co říct.

Martin Ptáčník, vedoucí úseku sponzoringu skupiny Tipsport.
Může hlavní sponzor mluvit i do toho, jak LFA jeho peníze využije?
LFA je samostatný subjekt složený z 32 klubů. Nechceme a ani nemůžeme říkat, jak mají peníze investovat. Můžeme ale vyvinout pozitivní tlak, vyptávat se nebo vše konzultovat. Naším hlavním záměrem je, aby měl fanoušek ze zápasu co nejlepší zážitek. Fotbal už naštěstí není spojený s teplým pivem a studeným párkem, ale možnosti posouvání kvality zážitku samozřejmě existují. Chceme kluby motivovat, inspirovat. Společně musíme být aktivní. V tom hodně pomáhá, že jsme partnersky propojeni také s dalšími sporty a vidíme, kam svoje služby a komunikaci posouvají.
Máte na mysli hokej?
Hokej je samozřejmě skvělý příklad i díky tomu, že jsme vedle domácích soutěží propojeni také s NHL a světovým šampionátem. Dává nám to nadhled a mezinárodní srovnání. Inspirací je i MMA a spousta menších sportů, které kvůli omezenému zásahu musí přicházet s kreativnějšími a odvážnějšími koncepty marketingu a komunikace.
Nezamluvili jsme fotbalovou ligu?
Když se vrátíme k fotbalu, se zážitkem na stadionu může souviset také VAR. Naštěstí se už veřejnost posunula od debat, zda má vůbec v lize fungovat. My bychom si ho jako technologická firma přáli ještě zlepšovat, zrychlovat a zpřesňovat. Chceme se spolupodílet na tom, aby LFA skrz novináře ukazovala veřejnosti, jak funguje VAR centrum nebo tvorba ofsajd lajny. Měli bychom se snažit být co nejtransparentnější.
V Anglii specializovaný účet na sítích okamžitě vysvětluje rozhodnutí VAR, v Německu přímo sudí vysvětluje, co se zkoumalo u videa. O tomhle mluvíte?
Ano, to je v naších očích cesta. Souvisí to s větší transparentností a fanoušek dostane relevantní informaci. Znám to sám, když sedím na tribuně. Něco se zkoumá, ale až zpětně se dozvím, že se řešila úplně jiná situace. To by mohlo pomoci.
Fotbal věří, že mu pomůže i nové vedení svazu. Jak jste ve firmě pozorovali volbu nového šéfa FAČR?
Chance je spojená s profesionálním ligovým fotbalem, nikoli se svazem. Sledovali jsme to ale z fanouškovského i byznysového pohledu. Naši bookmakeři evidovali dva favority, ale pan Trunda je dotahoval a těžko si vybavuju případ, kdy by krátce před volbou byly do poslední chvíle vyrovnané kurzy všech tří kandidátů.
Těsně před valnou hromadou se krapet snížil kurz tehdejšímu předsedovi Petru Fouskovi.
To pravděpodobně souviselo se zájmem klientů, kteří na něj v poslední moment vsadili, což mohlo ovlivnit hladinu kurzů.
Nezvítězil Fousek, ale zmíněný Trunda, který dopředu avizoval víc peněz pro fotbal. Je logické, že sféru sázkovek by měl oslovovat jako jednu z prvních. Už se ozval?
Zatím ne. Samozřejmě ale víme, že pozice u českého národního týmu je obsazená. Pokud by byla situace jiná, vyhodnotili bychom si to. Teď je to ale hypotetická otázka.