Hlavní obsah

McLaren může od příští sezony přijít o zásadní výhodu v oblasti pneumatik

Formule 1 se neustále vyvíjí a mechanici přicházejí na nové způsoby, jak zrychlovat monoposty a využívat sebemenší nejasnosti v pravidlech. Jednou takovou šedou zónou je chlazení kol během závodu. Od příští sezony se ale změní technická pravidla, což může nejvíc uškodit McLarenu, jež v práci s pneumatikami exceluje.

Foto: Bruna Casas, Reuters

Start Velké ceny Španělska formule 1

Článek

V letošním roce je chlazení pneumatik jedním z hlavních témat závodů formule 1. V práci s koly svých monopostů vyniká především McLaren, který po devíti Velkých cenách vládne Poháru konstruktérů i žebříčku jezdců, v němž je na prvním místě Oscar Piastri o 10 bodů před týmovým kolegou Landem Norrisem.

Nikdo neví jistě, v čem spočívá kouzlo britské stáje. Spekuluje se o odlišné konstrukci kola oproti konkurenci nebo využití speciálních materiálů, které se zahřívají pomaleji a dokážou rychleji přebytečné teplo odvádět. Ať je za lepší prací s pneumatikami McLarenu cokoliv, je to legální. To potvrdila i zevrubná inspekce, jíž Mezinárodní automobilová federace FIA provedla na Piastriho voze po Velké ceně Miami.

Nicméně příští rok se situace změní a současné řešení McLarenu nemusí vyhovovat novým předpisům FIA. Ta na zasedání Světové rady motorsportu rozhodla o úpravě technických pravidel. Dosud nebylo povoleno nic, co zahřívá nebo udržuje vyšší teplotu pneumatik, o jejich chlazení ale nebyla řeč.

Článek 10.8.3 pojednávající o změně teplot pneumatik se pro sezonu 2026 změní následovně.

Stávající znění

d. Jediným povoleným typem zařízení pro zahřívání pneumatik jsou dečky, které splňují konstrukční předpisy uvedené v článku C10.8.4.

e. Jakékoliv jiné zařízení, systém nebo procedura (vyjma řízení vozu) s účelem nebo účinkem zahřívání nebo udržování teploty nábojů nebo brzd nad teplotou okolního vzduchu nebo udržování jejich teploty, pokud jsou již zahřáté, je zakázáno.

Nové znění

e. S výjimkou vzduchu vstupujícího otvory definovanými v C3.16.6 a C3.16.16 a přikrývek povolených v bodě d. Jakékoli zařízení, systém nebo postup (s výjimkou řízení vozu), jehož účelem a/nebo účinkem je ohřívání, chlazení nebo udržování teploty celých kol, nábojů nebo brzd, je zakázáno.

Hlavní změnou v pravidlech je tak zmínka o chlazení, nejen zahřívání kol. Dále pak, že jde o celá kola, nejen brzdy nebo náboje kola. Tím se zúžila šedá zóna pravidel, striktně se určilo, co nebude od příštího roku tolerováno a jaké triky mechanici nebudou moct využívat.

Cílem FIA pravděpodobně nebylo odstranit náskok, který McLaren v roce 2025 získal, ale spíš zamezit vývojářům a mechanikům, aby dále rozvíjeli své pochopení šedých zón.