Článek
„Už od loňské Velké ceny Belgie jsme začali instalovat kamery na přední křídla, abychom mohli pozorovat, jak se v závodní rychlosti chovají. Záběry nám jasně ukázaly, že je potřeba zpřísnit povolený ohyb,“ uvedl před novou sezonou šéf FIA pro monoposty Nikolas Tombazis.
O co přesně jde? U některých monopostů se přední křídlo ve vysoké rychlosti na rovinkách prohýbá více než u formulí jiných stájí, naopak v zatáčkách zůstává křídlo tvrdé. Experti mají za to, že doposud z této skutečnosti nejvíce profitoval McLaren. I proto šéf stáje Red Bull Christian Horner volal po zpřísnění testování. K němu nakonec dochází právě v Barceloně.
„Přestože jsme k tomuto rozhodnutí došli už na konci minulého roku, rozhodli jsme se, že v platnost vstoupí až před Velkou cenou Španělska, aby všechny stáje měly dostatečný čas na úpravu a aby nemusely vyhazovat křídla, která začaly připravovat už v minulé sezoně,“ zdůvodňoval Tombazis.
Testování flexibility křídel probíhá ve statické formě. Na obě strany se zavěsí závaží o hmotnosti 100 kg a tím vznikne mezi částmi křídla štěrbina. Ta nově nesmí být širší než 10 mm, oproti předchozím 15 mm. Když se závaží zavěsí jen na jednu stranu křídla, povolená štěrbina je do velikosti 15 mm namísto 20 mm.
Dále dosud platilo, že jakákoliv část odtokové hrany kterékoliv klapky předního křídla se nesmí vychýlit o více než 5 mm, měřeno podél osy zatížení, při bodovém zatížení 6 kg. Nově se povolená odchylka snižuje na 3 mm.
Nově zpřísněné testy křídel by se podle očekávání mohly kromě McLarenu nejvíce dotknout také Mercedesu. Naopak nejvíc by z nich mohlo těžit Ferrari. Nicméně vzhledem k tomu, že o nadcházející změně všechny stáje věděly s dostatečným předstihem, převládá názor, že rozdíly ve výkonnosti nebudou až tak výrazné.
McLaren s flexibilitou křídel pracoval už v uplynulé sezoně. Právě stáj z Wokingu poprvé představila takzvané mini-DRS zadní křídlo, o kterém se hojně diskutovalo na podzim. V letošní sezoně navíc stáj vládne, vyhrála šest z osmi Velkých cen a vede také v obou šampionátech, jezdců i konstruktérů.
„Přijíždíme do Barcelony s vědomím, že pro nás bude těžší zde uspět. Navzdory názorům veřejnosti to ale nebude kvůli nově nasazenému přednímu křídlu, nýbrž kvůli specifikaci trati, která může vyhovovat spíš našim soupeřům. Očekáváme těžký závod, jako byl například v Suzuce nebo Imole,“ předvídá šéf McLarenu Andrea Stella.
„I když by se z výsledků mohlo zdát, že nám uškodilo nové křídlo, vyrovnanost bude pramenit spíš ze specifikace trati. Nové křídlo jsme testovali už v Imole během tréninku Landa Norrise a můžu říct, že jeho vliv na rychlost monopostu byl zanedbatelný,“ uzavřel Stella.
Stejný názor, že změny v rychlosti monopostů budou minimální, zastává i pilot Williamsu Carlos Sainz, pro něhož jde v Barceloně o domácí závod.
„V současnosti jsou všechny týmy skvěle připraveny na tuto změnu a nenechají se jí zaskočit. I kdyby to mělo znamenat překážku a ztížené nastavení monopostu pro další závod, všichni budou mít tři tréninky, během nichž se na nové podmínky mohou zaměřit. A všichni si asi umí představit, že na simulátoru mají všechny týmy odježděno mnoho hodin s novým předním křídlem,“ vysvětloval Sainz.
Španělský jezdec ovšem jedním dechem dodává, že i malé rozdíly ve výkonnosti mohou ve vyrovnaném startovním poli nezanedbatelnou roli hrát. „Myslím si, že rozdíl bude maximálně desetina sekundy nahoru nebo dolů podle toho, jak flexibilní křídla daný tým využíval. I taková desetina ale může znamenat rozdíl čtyř míst na startovním roštu. Především ve vyrovnaném středu pole,“ dodal Sainz.
Podle šéfa Ferrari Frédérica Vasseura je naopak změna testování „gamechanger“ – něco, co může naprosto změnit rozložení sil. „Pro všechny to může změnit pravidla hry, protože neznáme dopad nového nařízení na jednotlivé týmy,“ myslí si Vasseur.
Formule 1 2025
Letošní sezona seriálu formule 1 začala 16. března Velkou cenou Austrálie a končí 7. prosince v Abú Zabí. Titul mezi jezdci obhajuje Nizozemec Max Verstappen z Red Bullu a mezi stájemi britský McLaren.