Hlavní obsah

Komisaři rozhodli o osudu deseti jezdců. Russellovi výhra zůstala, Norris penalizován

Dlouhých pět hodin čekal vítěz Velké ceny Kanady formule 1 George Russell na posvěcení svého prvního úspěchu v sezoně. Kvůli chaotickému konci závodu si závodní komisaři předvolali deset pilotů, aby vysvětlili své počínání. Penalizaci nakonec udělili jedinou a výsledky se tak zpětně nemění.

Foto: David Kirouac, Reuters

Vítěz Velké ceny Kanady George Russell

Článek

Red Bull po skončení Velké ceny podal protest proti Russellovi kvůli jeho jízdě za safety carem v posledních kolech závodu. Zástupci stáje druhého Maxe Verstappena si stěžovali na nebezpečnou Russellovu jízdu za bezpečnostním vozidlem.

Hlavním problémem bylo, že Russell v jednu chvíli prudce zabrzdil, na což nestihl zareagovat Verstappen a na chvíli se tak dostal před pilota Mercedesu. Zástupcům Red Bullu se nelíbil nepředvídatelný styl brzdění ani to, že manévrem Russell překročil povolenou maximální vzdálenost od safety caru.

„Své stížnosti jsme předložili komisařům. Máme na to právo, kterého jsme využili. Nebylo to na popud Maxe, ani o tom nevěděl. V týmu jsme byli překvapení, že Russellovo jednání nešlo ke komisařům automaticky, tak jsme zakročili,“ vysvětloval rozhodnutí Red Bullu jeho šéf Christian Horner.

Sportovní komisaři rozhodli, že protesty jsou nepodložené. Výsledky závodu tak zůstaly nezměněné a Russell se může dál radovat z prvního vítězství v sezoně.

Jednalo se o další pokračování vyhrocených vztahů mezi Russellem a Verstappenem. Posledním incidentem byl střet jejich vozů ve Velké ceně Španělska, kde pilot Red Bullu způsobil kolizi se svým soupeřem. Tam komisaři rozhodli proti Verstappenovi a udělili mu tři trestné body a desetisekundovou penalizaci.

Verstappen má aktuálně u svého jména 11 trestných bodů z 12 možných. Jestliže v příštím závodě v Rakousku obdrží další, bude muset vynechat jeden závod. Vidina něčeho takového mohla být motivem Russellovy jízdy za safety carem. Kdyby totiž komisaři rozhodli, že se Verstappen dopustil předjetí v jízdě za bezpečnostním vozidlem, hrozil by mu další trestný bod, který by ho vyřadil ze závodu v Rakousku.

Vyšetřováni byli i další jezdci. Hned sedm z nich za předjíždění za safety carem, k němuž ale došlo až po projetí cílem a vyvěšenou šachovnicovou vlajkou. V ohrožení penalizace byl třetí Antonelli, Piastri, Ocon, Leclerc, Sainz, Gasly a Stroll. Komisaři rozhodli, že nedošlo k výraznému porušení pravidel ani ovlivnění závodu, a udělili všem jezdcům varování. Zároveň ale varovali, že v budoucnu mohou za stejné provinění padnout vyšší tresty.

Jediným penalizovaným jezdcem po skončení závodu tak byl Lando Norris. Ten za způsobení kolize s týmovým kolegou Oscarem Piastrim dostal trest ve výši pěti sekund. Ten je pouze symbolický, protože i když Norris závod nedokončil, ve výsledcích je klasifikovaný.

Bearman byl vyšetřován za zkrácení poslední šikany v souboji s Colapintem. Komisaři mu udělili varování. Brit sice nedodržel pokyny a vrátil se na trať tak, že protnul zadním kolem oranžovou čáru, které se měl podle instrukcí vedení závodu vyhnout, nezískal však žádnou výhodu a neohrozil sebe ani nikoho jiného.

Další varování dostal od komisařů Ocon. V době vyjetí safety caru Ocon prudce zabrzdil na konci boxové uličky a málem do něj zezadu narazil Carlos Sainz. Francouz ve službách Haasu argumentoval tím, že zabrzdil kvůli dvojité žluté vlajce, jež byla vyvěšena bezprostředně za výjezdem z boxové uličky. Kvůli ní snížil rychlost.

Formule 1 2025

Letošní sezona seriálu formule 1 začala 16. března Velkou cenou Austrálie a končí 7. prosince v Abú Zabí. Titul mezi jezdci obhajuje Nizozemec Max Verstappen z Red Bullu a mezi stájemi britský McLaren.