Hlavní obsah

Frustrovaný Verstappen v průšvihu. Russellovi přinesu kapesníky, vypěnil mistr světa

Aktualizováno

Měl nakročeno k umístění na podiu. Chvílemi Max Verstappen dokonce ve Velké ceně Španělska formule 1 vedl. Jenže po kolizi s Georgem Russellem v poslední části závodu si úřadující mistr světa vysloužil od sportovních komisařů desetisekundovou penalizaci a propadl se až na desáté místo. Navíc mu hrozí zákaz startu.

Foto: Juan Medina, Reuters

Max Verstappen ve Španělsku

Článek

K incidentu došlo v dramatickém závěru závodu poté, co svůj monopost odstavil Andrea Kimi Antonelli a na trať vyjel safety car. Piloti využili tuto skutečnost k přezutí pneumatik. Pro Verstappena ale v tu chvíli nastaly problémy. Tým mu totiž nazul tvrdou směs pneumatik, s níž byl výrazně znevýhodněn oproti ostatním pilotům, kteří mohli využít rychlejší měkké směsi.

Verstappen po restartu ztratil třetí pozici ve prospěch Charlese Leclerca a následně v první zatáčce došlo ke kontaktu s Russellem, po němž Nizozemec opustil trať. Komisaři tento incident vyhodnotili jako bezproblémový, protože Russell podle nich ztratil kontrolu nad vozem a Verstappena vytlačil.

To ale nevěděl Red Bull a přemlouval svého pilota, aby pozici vrátil. Nechtělo se mu, ale nakonec přece jen zpomalil. Když se Russell dostal polovinou monopostu před něj, chtěl si Nizozemec rychle vzít pozici zpět a došlo k dalšímu kontaktu.

Za ten už Verstappen dostal penalizaci, a navíc tři trestné body. Celkem jich tak má už 11 a je jeden bod od zákazu startu v závodě. První dva se mu odečtou 30. června, po závodě v Rakousku.

Po přičtení penalizace se navíc Verstappen v pořadí propadl až na desáté místo. Do celkového pořadí šampionátu tak připsal jediný bod.

„Z rádiové komunikace bylo zřejmé, že tým požádal jezdce vozu 1 o navrácení pozice. Ten byl s rozhodnutím zjevně nespokojen. Při nájezdu do zatáčky číslo pět výrazně snížil svou rychlost, čímž se zdálo, že umožňuje vozu číslo 63 předjet. Poté, co se vůz 63 dostal před vůz 1, začal ale opět zrychlovat a chtěl si vzít pozici zpět a oba se srazily,“ stojí ve zprávě sportovních komisařů.

Verstappenovi se po závodě o nebezpečném manévru mluvit příliš nechtělo. „A záleží na tom?“ řekl ke kolizi. „Raději bych mluvil o závodě než o jednom momentu. Jeli jsme strategii se třemi zastávkami a vypadalo to s námi dobře. Byl to těžký závod, ale vzhledem k opotřebování pneumatik byly tři zastávky potřeba, šlo o dobré rozhodnutí,“ hodnotil Verstappen.

„Bohužel na konci vyjel safety car a nám doslova došly pneumatiky. Tvrdá sada byla špatnou volbou pro posledních šest kol. Všichni jeli naplno a já jsem byl kvůli obutí limitován nízkou přilnavostí,“ postěžoval si pilot Red Bullu.

„Už na rovince do mě někdo vrazil (kontakt s Leclercem) a pak se stalo to samé v první zatáčce, ale tým mi řekl, abych vrátil pozici. Podle mě je problém s jezdeckými standardy. Přijde mi frustrující, jak nepřirozené se zdá, co je a co není povolené. Někdy vám to může pomoct, ale dnes to bylo vyloženě proti mně,“ uzavřel Verstappen.

Incident v závěrečných kolech překvapil i Russella, ani on ale nechtěl o situaci mluvit. „Překvapilo mě to stejně, jako vás. Takové manévry jsem vídal v počítačových hrách nebo na motokárách, ale nikdy ve formuli 1,“ uvedl po závodě Russell.

„Nakonec jsem skončil čtvrtý a on desátý. Nedokážu říct, co se mu honilo hlavou. Přišlo mi, že to udělal úmyslně, proto mě to tak překvapilo. Nebudu to ale dál komentovat, protože mám vlastní problémy se zrychlením svého vozu. Je na komisařích, aby rozhodli, jestli šlo o úmyslný kontakt, nebo ne,“ věděl Russell.

„Max je úžasný pilot a spousta lidí k němu vzhlíží. O to větší je škoda, že se něco takového děje stále dokola. Podle mě je to naprosto zbytečné a neprospívá to ani jemu samotnému,“ uzavřel Russell.

Když se o komentářích Russella dozvěděl Verstappen, nebral si servítky. „Příště mu přinesu nějaké kapesníky. On má svůj pohled a já svůj, a upřímně se radši zaměřím na celý závod než na jeden moment. Nemám, co dodat, jen že bychom neměli moc věcí litovat, protože žijeme jen jednou.“

Souhlasíte s desetisekundovou penalizací pro Maxe Verstappena?
Ano, trest je adekvátní
77,5 %
Ne, komisaři měli zvolit mírnější trest
3,6 %
Verstappen vůbec neměl být potrestán
18,9 %
Celkem hlasovalo 5734 čtenářů.

Formule 1 2025

Letošní sezona seriálu formule 1 začala 16. března Velkou cenou Austrálie a končí 7. prosince v Abú Zabí. Titul mezi jezdci obhajuje Nizozemec Max Verstappen z Red Bullu a mezi stájemi britský McLaren.