Hlavní obsah

Zase ten Verstappen… 19 jezdců už ví, že nevyhraje titul. Kruté, ale je to realita, říká matador F1 Alonso

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Fernando Alonso, ve startovním poli formule 1 ten nejzkušenější z nejzkušenějších, minulý týden po testech věštil: „Myslím, že 19 jezdců v padoku už ví, že titul v roce 2024 nevyhraje. Taková je realita.“ Jeff Dodds, jenž šéfuje formuli E, zase slíbil dát na charitu čtvrtmilionu dolarů, pokud se letos šampionem F1 stane někdo jiný než Max Verstappen. „Jenže pokud se nezraní nebo se nepřihodí něco šíleného, Max na 99 procent titul získá,“ ví. Zkrátka sezona F1, která se prvními tréninky rozbíhá ve čtvrtek v Bahrajnu, má zase očekávaného favorita.

Foto: Red Bull Content Pool

Fernando Alonso a Max Verstappen

Článek

Ta skepse je po předsezonních testech obvyklá, vlastně patří už ke koloritu současné F1. Jenže když slyšíte cifry, kterými soupeři vyjadřují náskok stáje Red Bullu, tak se zdá, že je tu další sezona, jež se promění ve one-man show. Podle Mercedesu je rakouský tým o vteřinu na kolo před všemi, podle Williamsu je to „jen“ o půl vteřiny a sám Red Bull odhaduje svůj současný náskok na tři desetiny. „Musím říct, že když jsem spatřil jejich auto, řekl jsem si: Páni!,“ líčí i šéf stáje McLaren Andrea Stella.

Jednoduše a jasně: Red Bull a Max Verstappen jednoznačně zaútočí na čtvrtý titul v řadě, leckdo už dokonce radí, aby si 26letý Nizozemec opatřil další poličku na blyštivý pohár. „Pro mnohé jezdce je to krutý sport, ale když vidím Maxe a letošní monopost Red Bullu, řekl bych, že všichni mají menší šanci na vítězství než loni,“ míní Fernando Alonso.

Loni přitom Red Bull ovládl 21 z 22 závodů!

„Myslím, že nebude pro nikoho překvapení, když se Red Bull ocitne o krok i víc před konkurenty. Věřím však, že během roku přineseme vícero výrazných zlepšení,“ míní technický ředitel týmu Mercedes James Allison. A Carlos Sainz, pilot Ferrari, přidal: „Jsou jasnými favority, protože práci na letošním autě začali v Red Bullu už loni v dubnu.“

S nadsázkou to trochu připomíná jeden z paradoxů řeckého filosofa Zénóna, v němž tvrdil, že Achilles nikdy v závodě nedožene želvu. Red Bull, když loni viděl, jaký má náskok na ostatní, tak se nemusel tolik věnovat tehdejšímu monopostu a raději s předstihem vyvíjel ten na letošek. A tím zase získal „nedostižitelný“ náskok na ostatní. Navíc ve vývoji nebyl konzervativní, ale navzdory úspěšné minulé sezoně hodně pozměnil koncept vozu.

Foto: Red Bull Content Pool

Max Verstappen s monopostem RB20 na testech v Bahrajnu.

„Věděli jsme, že všichni zkopírují naše loňské auto. Kdybychom se zaměřili jen na další vylepšení, byli bychom zranitelní,“ vysvětluje konstruktér stáje Red Bull Adrian Newey.

Daniel Ricciardo, jenž v minulosti za Red Bull závodil a teď patří do jeho „béčka“, říká: „Zdá se mi, že udělali nejvíc vylepšení ze všech. Mám pocit, že když vyhrávají, tak chtějí soupeře totálně rozdrtit na prach. Není to tak, že by si řekli: ‚Vyhráváme, tak si dopřejeme oraz‘. Spíš křičí: ‚Pojďme ještě víc zabrat‘.“

Newey navrhl několik novinek. Třeba bočnice fungují jako samostatná křídla, odlišně má proudit vzduch kolem vozu, zlepší se celkový odpor. K tomu stáj představila nový chladicí systém, kterým soupeřům nasadila brouka do hlavy. Ten je zjevně větší a těžší, než má zbytek pole, což ve sportu, kde roli hraje téměř každý gram, působí zvláštně.

„Je to z nějakého důvodu a já bych moc rád věděl z jakého. Zatím jsme na něj nepřišli. Potěšilo by mě, kdyby mě pozvali do garáže Red Bullu a sundali přede mnou kryt motoru, abych si mohl posvítit na všechny komponenty,“ říká s úsměvem Allison z Mercedesu.

Reportér F1 Will Buxton pak po testech sestavil žebříček, v němž je na prvním místě Red Bull, druhé je Ferrari a Mercedes až pátý!

Samotný Red Bull leccos ze své síly na testech odhalil, ale až následující dva závody definitivně prozradí, jak moc je monopost s označením RB20 před zbytkem. „Jsem spokojený s autem a jeho chováním. Moc se mi líbí, že náš tým nebyl konzervativní a opět jsme se rozhodli posunout hranice změnou konceptu. A když to funguje, tak mě nezajímá, jak auto vypadá,“ uvedl rázně Max Verstappen.

Tedy muž, který má zase v následujících měsících řádit.

Reklama