Hlavní obsah

Hororová nehoda kazí sen o ruské Le Mans. Putinův kamarád sliboval 20 vozů, už má jen jeden

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Ohlášené velkolepé plány ruského motosportu v režii tamního miliardáře a blízkého přítele prezidenta Vladimira Putina Borise Rotenberga dostávají povážlivé trhliny. Ještě před startem tamní sezony vytrvalostních okruhových závodů můžou odepsat jeden ze dvou existujících nejrychlejších vozů nesoucí iniciály samotného miliardáře BR03, které měly být hlavním tahákem jakéhosi ruského pokusu o vlastní „Le Mans“.

Hororová nehoda Viktora Šajtara v SočiVideo: sports.ru

 
Článek

Vůz, který je trochu podivným křížencem mezi formulí a prototypem, je dílem Rotenbergovy firmy BR Engineering.

Na bombastické prezentaci v květnu 2021 sliboval Rotenberg výrobu minimálně 12 těchto vozů do konce roku s vyhlídkou na celkem 20 kusů a vytvoření vlastního závodního seriálu pro ně. Mělo jít o závody i s mezinárodní účastí. „Bude to špička motosportu v naší zemi a základ pro ruskou Le Mans," tvrdilo se tehdy.

Realita je ale taková, že ještě letos existovaly jen dva vozy. A nyní už ani to ne, protože jeden z nich totálně rozmlátil pilot Viktor Šajtar na okruhu v Soči, kde ve velké rychlosti narazil do bariéry. Oficiální verze tvrdí, že kvůli technické závadě. Podle serveru sports.ru šlo o selhání brzd.

Foto: sports.ru

Vůz zdemolovaný po nehodě Viktora Šajtara už asi opravit nepůjde.

Hrozivě vypadající nehoda se měla obejít bez větších následků pro jezdcovo zdraví. Podle tiskové mluvčí týmu Marie Melnikovové byl ale náraz tak tvrdý, že se Šajtarovi rozpadla helma. „Naštěstí Viktor neutrpěl vážnější zranění. Byl převezen na magnetickou rezonanci, ale podle prvních zpráv má jen modřiny a podezření na otřes mozku," uvedla.

Vůz je nicméně na odpis a zbyl už tak jen jeden exemplář, který pilotují bývalí jezdci F1 Sergej Sirotkin a Vitalij Petrov.

Rotenbergovy smělé vize se tak podle dostupných informací zatím moc nedaří. Podle serveru sports.ru se místo deklarované špičky ruského inženýrství v případě vozu BR03 jedná spíš o slepenec již starších známých technologií, které byly pro BR Engineering náhodně k mání. Třeba motor byl podle serveru poprvé použit už v roce 2013 v seriálu Renault World Series.

Zajímavější než samotný vůz je osoba Borise Rotenberga. Až do konce 90. let ho v byznysu nikdo neznal. Živil se jako trenér juda ve Finsku. A právě díky judu se od dětství kamarádil s Vladimirem Putinem. Po jeho nástupu do prezidentské funkce pak Rotenberg zázračně zbohatl (stejně jako jeho bratr Arkadij), aktuálně se jeho jmění odhaduje na zhruba 1,4 miliardy dolarů.

Většina Rotenbergovy rodiny už figuruje na různých sankčních seznamech. Borisův syn Roman mimo jiné zastává mnoho klíčových funkcí v ruském hokeji. Byť nemá žádné předchozí trenérské zkušenosti a v profesionálním hokeji neodehrál ani jeden zápas, byl loni instalován do funkce hlavního kouče nejbohatšího ruského klubu SKA Petrohrad, který je skrz osobu klubového prezidenta Gennadije Timčenka rovněž úzce provázán s Putinem.

Reklama

Související témata: