Hlavní obsah

Bez Kamazu je Dakar zajímavější a vyrovnanější, říká Loprais. Jede i pro strýce Karla

Na kamionu má vedle všech reklam vylepený také velký černobílý portrét svého strýce Karla. Jako kluk hltal jeho vyprávění, při dakarských závodech zase později nervózně vysedával u telefonu i ještě tuze pomalého internetu, aby věděl, co je tam v Africe nového. A pak se vydal ve stejných šlépějích jako on. Teď Aleš Loprais může po 22 letech od posledního strýčkova triumfu na slavné rallye ovládnout kategorii kamionů a zase slavné příjmení postavit nejvýš.

Foto: Flickr Aleše Lopraise

Aleš Loprais na Rallye Dakar 2023.

Článek

„Jsme nad očekávání spokojeni, nicméně je stále polovina závodu a výsledek se počítá až v cíli. Musíme si počkat, vydržet a odvést maximální výkon. Jsem vděčný za to, jak to je. Že jsme s Lady zdárně dojeli do volného dne, kde dostane plnou lásku a komponenty, které jsme doposud z časových důvodů nemohli vyměnit," řekl Loprais pro ČTK.

Rallye Dakar v neděli „dohrála" první poločas, v pondělí je na závodě přestávkový den a před úterním rozjezdem druhé půle je Loprais v čele kategorie kamionů. Má náskok 16 minut na druhého Martina van den Brinka, čtvrtý pak je s půlhodinovým mankem Martin Macík.

Loprais, který dříve jezdíval poněkud riskantně, možná až za hranicí možností techniky i svých, tentokrát jede velmi konstantně. I jeho mechanik Petr Pokora oceňuje: „Nejde do rizika, ale zase se nefláka a jede přesně tak, jak by měl."

Foto: Flickr Aleše Lopraise

Aleš Loprais na Rallye Dakar 2023

Zkrátka nechybuje, jeho Lady, jak vozu láskyplně přezdívá, dokonale šlape a nad tím vším jako by z nebe dohlížel šestinásobný šampion Karel Loprais, jenž před rokem zemřel. Už loni Aleš vezl na autě jeho portrét, teď fotografie muže, který naučil Čechoslováky milovat Dakar, na kabině zůstala. A Loprais junior rád připomíná, že právě pro něj moc a moc chtějí na 45. ročníku uspět.

Letošní Dakar je však mezi kamiony dosti specifický, neboť kvůli ruské agresi na Ukrajině chybí tovární tým Kamazu, který ovládl posledních šest ročníků rallye a osmnáct od roku 2000. Leckdo namítá, že bez něj to není ono, Loprais však nabízí jiný pohled.

„Bez Kamazu je rallye výrazně zajímavější a vyrovnanější. Každou chvíli se někdo jiný střídá na špici a na vítězství pomýšlí pět šest posádek, možná i více. Myslím si, že je to i zábavnější sledovat, jak se to rve. Je to o vteřinách. Rallye je vyrovnanější a tím pádem má větší drajv od první etapy."

Kategorie se tak zatím nese v duchu česko-nizozemských soubojů. Nejlepších devět posádek je pouze z těchto zemí. "Je velký předpoklad, že na konci bude u vítěze červeno-modro-bílá vlajka. Jestli holandská, nebo česká, na to si musíme počkat," podotkl s úsměvem Loprais.

Reklama

Související témata: