Hlavní obsah
ONLINE

Loprais těsně druhý, Nizozemec ho porazil o šest vteřin! Prokop si připadal jak v pátek na D1

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Aktualizováno

Jeli 460 kilometrů v dunách i po kamenech, aby je v cíli dělilo jen šest vteřin. Aleš Loprais skončil v kategorii kamionů ve 2. etapě Rallye Dakar jen těsně druhý za Nizozemcem Janusem van Kasterenem. Třetí byl Martin Macík a stejně pořadí je i celkově. Martin Prokop složil úspěšný „reparát“ za nevydařený sobotní vstup do soutěže. V kategorii aut dojel desátý a čeká ho posun pořadím vzhůru. Motocyklista Martin Michek byl 16.

Foto: Flickr Instaforex Loprais Praga Team

Aleš Loprais na Dakaru 2024.

Článek

V kamionech se na trati odehrála dramatická bitva. Janus van Kasteren, celkový lídr, dlouho s přehledem vedl. Jenže necelých sto kilometrů před cílem ztratil pět minut (zřejmě defekt) a časově se na něj dotáhl Aleš Loprais. Na 398. kilometru je dělilo 18 vteřin, o 35 kilometrů dál už to bylo jen osm vteřin a v cíli šest.

Jen dvě minuty a 22 vteřin v neděli ztratil třetí Martin Macík. Stejné pořadí je i celkově. Van Kasteren má na Lopraise náskok 13 minut, na Macíka necelých 22. „Bylo to 460 náročných a rychlých kilometrů, ale z Čendy (auto) mám velkou radost. Letěli jsme od začátku a já si to fakt užil. Všechny před sebou jsme dojeli, pak jsme se lehce ztratili, takže malá chybička,“ řekl Martin Macík.

Motocyklista Martin Michek dojel po penalizaci jednoho soupeře na 16. místě, celkově zůstal desátý a ztrácí na vedoucího Rosse Branche 23 minut. „Jakékoliv místo do dvacítky je úžasné. Byla to docela hezká speciálka, poměrně rychlá. Bohužel mi prasknul airbag, nevím z čeho. Asi jak jsem v dunách jel rychle, tak to vyhodnotilo kvůli tlaku. Pak jsem měl dva menší pády, jinak vše v pohodě. Zároveň nám pořadatel připravil hodně rychlostních limitů, ze 150 km/h jsme museli brzdit na třicítku. Žaludek byl z toho skoro venku,“ řekl Michek.

Milan Engel je v cíli 24., stejná pozice mu patří i celkově. Dušan Drdaj dojel 28. a Jan Brabec 31. Nedělní etapu vyhrál Chilan Cornejo Florimo.

Potíže musel na trati řešit dakarský nováček Jaromír Romančík. Podle zpráv z jeho týmu Orion MRG měl problém v palivovém ústrojí motorky a opravou ztratil více než než dvě hodiny. Krušnou noc, která se dozajista odrazila i v nedělním výkonu, měl za sebou také další motorkář, Libor Podmol. Startuje v kategorii bez asistence, a tak musel svůj stroj, ze kterého tekl benzin, opravovat dlouho do noci. Navíc má po ráně kamenem dva nateklé prsty.

Do cíle se však dostal, stejně jako Romančík.

Foto: Flickr Martina Prokopa

Stéphane Peterhansel (vlevo) a Martin Prokop

Třída aut byla v neděli o legendách. Zvítězil Francouz Stéphane Peterhansel, 14násobný šampion Dakaru, druhý skončil jeho krajan Sébastien Loeb. Celkového vedení se ujal Španěl Carlos Sainz. Martin Prokop dokončil desátý, průběžně je se ztrátou 50 minut ve třetí desítce pořadí.

„Dnes to bylo mnohem lepší, Shrek (auto) makal úplně parádně. Jediné, co jsme si vyžrali, bylo startovní pořadí. Ráno byly duny, pokoušeli jsme se tam předjet auta před námi, ale dostali jsme se do vláčku a připadali si jak na D1 v pátek z Prahy do Brna. Všichni v levém pruhu a úplná arogance,“ popisoval Prokop, který se snažil dávat pomalejším jezdcům znamení, aby ho pustili. „Jsou to velcí ‚pašáci‘. Předjeli jsme je, až když blbě odbočili, protože nejsem jezdec, který by chodil do risku. V závěru bylo to samé, ale jinak je výsledek super.“

Rallye Dakar - 2. etapa: Hanakíjá - Davadmí (655 km celkově/463 km rychlostní zkouška):

Automobily:

1. Peterhansel, Boulanger (Fr./Audi) 3:54:40

2. Loeb, Lurquin (Fr., Belg./Prodrive) -29

3. Quintero, Zenz (USA, Něm./Toyota) -3:11

…10. Prokop, Chytka (ČR/Ford) -19:11.

Průběžné pořadí:

1. Sainz, Cruiz (Šp./Audi) 8:49:38

2. Rádžhí, Gottschalk (S. Arábie, Něm./Toyota) -1:51

3. Loeb, Lurquin -4:17, …25. Prokop, Chytka -49:29.

Motocykly:

1. Cornejo Florimo (Chile/Honda) 4:24:17

2. L. Benavides (Arg./Husqvarna) -5:59

3. Quintanilla (Chile/Honda) -6:12

…16. Michek -16:47

24. Engel -23:09

28. Drdaj -30:14

31. J. Brabec -31:34

47. Prokeš (všichni ČR/KTM) -1:12:24

51. Podmol (ČR/Husqvarna) -1:15:27

69. Pabiška (ČR/KTM) -1:32:24.

Průběžné pořadí:

1. Branch (Botsw./Hero) 9:50:05

2. Cornejo Florimo -2:55

3. R. Brabec (USA/Honda) -7:15

…10. Michek -22:58

24. Engel -56:25

32. Drdaj -1:19:42

34. J. Brabec -1:22:36

51. Prokeš -2:46:13

54. Pabiška -2:56:39

55. Podmol -2:57:40.

Čtyřkolky:

1. Medeiros (Braz./Yamaha) 5:37:04.

Průběžné pořadí:

1. Medeiros 12:18:38.

Kamiony:

1. Van Kasteren (Niz./Iveco) 4:55:25

2. Loprais (ČR/Praga) -6

3. Macík (ČR/Iveco) -2:12

...

7. J. Valtr st. (ČR/Tatra) -36:22

9. M. Valtr (ČR/Iveco) -45:26.

Průběžné pořadí:

1. Van Kasteren 9:31:37

2. Loprais -12:55

3. Macík -21:47

...

5. J. Valtr st. -47:54

14. M. Valtr -2:10:38

Dnešní online reportáž končí

Jaroslav Valtr je v cíli pátý se ztrátou 21 minut, dodatečně ovšem dostává 15minutovou penalizaci. Celkově mu v kategorii kamionů patří rovněž pátá pozice. Zároveň se loučíme s dnešní online reportáží, další informace najdete na webu Sport.cz.

Další Češi blízko cíle

V cíli už je Tomáš Ouředníček, který v kategorii aut nabral dnes hodinu. Těsně před cílem pak Karel Trněný i motocyklista Jaromír Romančík. Blíží se i Jaroslav Valtr s kamionem.

Tak to bylo těsné!

Van Kasteren vedení udržel, Aleš Loprais dojel jen o šest vteřin druhý. V celkovém pořadí je dělí 12 minut a 55 vteřin. Třetí v etapě i celkově je Martin Macík.

Milan Engel a jeho hodnocení 2. etapy

„Dneska jsem věděl, že přede mě půjde pár jezdců, protože ti rychlejší včera bloudili. Na 50. kilometru se přede mě dostal jeden Ital, se kterým jsme jeli až do cíle. Chtěl jsem si to dneska užít, trochu odpočinout, protože včera jsem toho odnavigoval dost, až mě z toho bolela hlava. A to se i povedlo, dnešek mě hodně bavil.“

Podmol a Prokeš v cíli

Další dva čeští motorkáři jsou v cíli, ztratili přes hodinu a deset minut. Na trati z Čechů ještě zůstává David Pabiška a Jaromír Romančík.

Rozhodnou vteřiny!

Tohle bude o vteřinách. Na 432. kilometru vede Van Kasteren před Alešem Lopraisem už jen o osm vteřin. Zbývá zhruba 30 kilometrů. Zrychluje i Martin Macík, ten ztrácí na čelo necelé tři minuty.

Prokop: Připadal jsem si jak v pátek na D1

„Dnes to bylo mnohem lepší, Shrek (auto) makal úplně parádně. Jediné, co jsme si vyžrali, bylo startovní pořadí. Ráno byly duny, pokoušeli jsme se tam předjet auta před námi, ale dostali jsme se do vláčku a připadali si jak na D1 v pátek z Prahy do Brna. Všichni v levém pruhu a úplná arogance,“ popisoval Martin Prokop, který se snažil dávat pomalejším jezdcům znamení, aby ho pustili. „Jsou to velcí pašáci. Předjeli jsme je, až když blbě odbočili, protože nejsem jezdec, který by chodil risku. V závěru bylo to samé, ale jinak je výsledek super.“

Loprais bojuje o vítězství!

Nikdo není dokonalý. Janus van Kasteren měl na trati potíže. Na 398. kilometru, tedy nějakých 60 kilometrů před cílem, má náskok už pouhých 18 vteřin před druhým Alešem Lopraisem. Martin Macík je třetí se ztrátou čtyř minut. Čeká nás úchvatný závěr!

Prokop bere 10. místo

Martin Prokop je v cíli na 10. místě a čeká ho posun v celkovém pořadí.

Jubilejní výhra

Pro Stéphana Peterhansela je to dnes jubilejní 50. vítězství na Dakaru v kategorii aut, čímž vyrovnal rekord Ari Vatanena. Celkově jde ale o jeho 83. vítězství.

Nizozemec Čechům ujíždí

Janus Van Kasteren zřejmě míří za dalším etapovým vítězstvím. Na 342. kilometru má náskok pěti a půl minuty na druhého Aleše Lopraise. Třetí Martin Macík ztrácí už skoro 10 minut.

Hodnocení Dušana Drdaje

Drdaj dnes dojel 28. se ztrátou 30 minut. „Už ráno na startu jsem zvolil taktiku šetření techniky a těla, protože po včerejšku jsem byl unavený a bolavý. Dneska se mi to líbilo mnohem víc, ubývalo to, neudělal jsem žádnou navigační chybu.“

Peterhansel vyhrává etapu

V kategorii aut patří etapové vítězství Stéphanu Peterhanselovi, druhý byl Sébastien Loeb. Martin Prokop ještě do cíle nedorazil.

Hodnocení Martina Michka

„Docela hezká speciálka, poměrně dost rychlá. Bohužel mi prasknul airbag, nevím z čeho. Asi jak jsem v dunách jel rychle, tak to vyhodnotilo kvůli tlaku. Pak jsem měl dva menší pády, jinak vše v pohodě. Trasu jsem si užil, v polovině jsme se s ostatními hodně sjeli, dost se prášilo a nemohl jsem jet tak rychle. Zároveň nám pořadatel připravil hodně rychlostních limitů, ze 150 km/h jsme museli brzdit na třicet. Žaludek byl z toho skoro venku. Jakékoliv místo do top 20 je úžasné.“

Prokop už je sedmý

Hlásíme dobré zprávy z 398. kilometru: Martin Prokop se posouvá už na sedmé místo.

El Matador Sainz vede kategorii aut

V cíli jsou první jezdci z kategorie aut a je jasné, že se změní průběžný lídr. Do čela závodu jde nestárnoucí „El Matador“ Carlos Sainz, druhý je domácí jezdec Jazíd Radží.

Michek dnes 17., celkově 11.

Martin Michek už zná své dnešní umístění - je 17., celkově mu patří 11. příčka.

Jízda Martina Prokopa na videu

Van Kasteren drží vedení

Na 274. kilometru Janus van Kasteren drobně navyšuje vedení mezi kamiony. Aleš Loprais je druhý (+4:05), Martin Macík třetí (+8:19).

Prokop se posouvá

Na 342. kilometru se Martin Prokop posouvá na deváté místo. V čele je Stéphane Peterhansel.

Romančíkovy trable nepřestávají

Potíže Jaromíra Romančíka zřejmě nepřestávají. Na 274. kilometru jde jeho dnešní ztráta už přes dvě hodiny.

Michek je v cíli

Martin Michek je v cíli se ztrátou 17 minut a 23 vteřin. Na dnešní konečné pořadí si ještě musíme počkat, ale před cílem se pohyboval na 17. místě a lze očekávat drobné pohoršení celkové pozice. Platí, že etapu vyhrál Chilan Cornejo Florimo, stále vede Ross Branch.

Foto: Orion Motor Racing Group

Martin Michek na trati Rallye Dakar

Van Kasteren, Loprais, Macík

Na 226. kilometru zůstává v kamionech konstantní stav. Vede Van Kasteren, druhý Aleš Loprais na něj ztrácí 3:41, třetí Martin Macík 7:46. Stejně pořadí je i v celkovém virtuálním pořadí.

Syn poráží tátu

V kamionech se odehrává zajímavý virtuální souboj. Jaroslav Valtr ztrácí na vedoucího Van Kasterena přes 20 minut, a tak se před něj dnes o pár vteřin dostal syn Michal.

Pro první motorkáře šichta končí

První motorkáři jsou v cíli. Dnešní etapu by měl ovládnou Chilan Cornejo Florimo, v průběžném pořadí ale zůstane ve vedení Ross Branch.

Prokop stále v desítce

I na 274. kilometru zůstává Martin Prokop desátý, na Peterhansela ztrácí 12 minut a 40 vteřin. Virtuálního vedení v rallye se ujímá Carlos Sainz. Tomáš Ouředníček je pak v polovině etapy 31.

Prokop poskočil do desítky

Dobrých zpráv není nikdy dost, takže tentokrát jedna z kategorie aut. Martin Prokop je na 226. kilometru desátý, deset minut za vedoucím Peterhanselem.

Loprais stahuje Van Kasterena!

Dobrá zpráva ze 167. kilometru. Janus van Kasteren sice v kamionech dál vede, ale Aleš Loprais na něj v posledních 30 kilometrech stáhl dvě a půl minuty a je druhý (+3:17). Martin Macík je třetí se ztrátou 7:49. Litevec Paskevicius teď zaostává.

Posledních 100 kilometrů pro motorkáře

Martin Michek je na 342. kilometru 16. se ztrátou 11:37 na vedoucího Corneja. Milan Engel jede 21. se ztrátou 15 minut.

Záběry z dunové části dnešní etapy

Van Kasteren dál vede, jeho krajan zřejmě ze hry venku

Kamiony jsou na 137. kilometru a situace se nemění. Vede Van Kasteren, druhý je Litevec Paskevicius, který jede v českém týmu Fesh-fesh, se ztrátou 3:16. Aleš Loprais je třetí (+5:48), Martin Macík čtvrtý (6:10). Jaroslav Valtr má ztrátu přes devět minut. V problémech a zřejmě ze hry venku o celkové prvenství je Gert Huzink, po včerejšku druhý, který stál na trati a nabral manko 33 minut.

Prokop předvádí solidní jízdu

Na 167. kilometru jde v kategorii aut do vedení Američan Quintero, druhý je o deset vteřin zpět Francouz Peterhansel. Martin Prokop dnes jede velmi solidně a je tu 12. se ztrátou 8:37. Tomáš Ouředníček byl na předchozím mezičase 30.

Suverénní Van Kasteren

Kamiony mají za sebou necelých 100 kilometrů a stejně jako v sobotu stále dominuje Nizozemec Janus van Kasteren. Třetí Martin Macík na něj ztratil 5:38, o vteřinu za ním je Aleš Loprais. Jaroslav Valtr má manko devíti minut.

Tři čeští motorkáři na 276. kilometru

Martin Michek je na 274. kilometru 15. se ztrátou 11 minut na Quintanillu, Milan Engel ztrácí 15 minut (25.), Jan Brabec 16 minut (27.)

Peterhansel, Attíja…

Martin Prokop se na 96. kilometru drží na 14. místě. Vede tu Peterhansel, na něhož Prokop ztratil sedm minut. Druhý je Násir al-Attíja.

Těžká noc pro Podmola

Libor Podmol startuje v kategorii bez asistence, a tak dlouho do nic opravoval motorku, z které tekl benzín. Navíc ho trefil kámen od jednoho jezdce, takže dnes jede se dvěma nateklými prsty.

Macík útočí

První kamiony jsou na 41. kilometru. A Nizozemec Van Kasteren zase vede. O 45 vteřin za ním je druhý Martin Macík. Třetí je Gert Huzink (+1:25), pátý Aleš Loprais (+2:20), šestý Jaroslav Valtr (+2:47).

Problémy pro Romančíka

Jaromír Romančík měl na trati technický problém. Podle zpráv týmu Orion MRG řešil něco v palivovém ústrojí. Kvůli opravě ztratil asi hodinu a 45 minut. Už se ale rozjel, hlásí lidé z týmu.

Dobrý rozjezd pro Prokopa

Ač startuje ze zadních pozic a čeká ho řada „kličkování“ mezi soupeři, rozjel Martin Prokop dnešní etapu solidně. Na 41. kilometru je zatím 14., se ztrátou 2:15 na Stéphana Peterhansela.

Foto: Flickr Martina Prokopa

Stéphane Peterhansel (vlevo) a Martin Prokop

Michek lehce ztratil

Na 226. kilometru, tedy v polovině erzety, ztrácí Martin Michek deset minut a v dnešním pořadí lehce klesá.

Kamiony odstartovaly

Prvních pět posádek včetně Jaroslava Valtra a Aleše Lopraise už je na trati.

Špatný den pro Američana

Mason Klein, třetí muž pořadí, ztratil kvůli technické závadě přes dvě hodiny. Teď už pokračuje.

Sainz do toho šlape

První desítka z kategorie aut už zvládla úsek v písečných dunách. Nejrychlejší je zatím Carlos Sainz, za ním Jazíd Radží.

Motorkáři mají za sebou 167 kilometrů

Třicítka nejrychlejších motorkářů má za sebou 167 kilometrů. Vede Chilan Cornejo Florimo, Martin Michek je se ztrátou pěti minut 11. Jan Brabec je 20. se ztrátou 8:15. Milan Engel nabral přes deset minut. Další Češi ještě na tuto kótu nedorazili, nicméně v závodě drží své očekávané tempo.

Ohlasy Čechů po první etapě

„Celý den byl jako mistrovství v předjíždění. Předjeli jsme možná 20 aut a bylo to kvůli prachu opravdu obtížné. Po neutrální zóně následoval úsek, který byl prostě špatný. Jen kameny, kameny a zase kameny. Dobré jen na zničení auta. Byla to asi jedna z nejhorších etap, jaké jsem kdy viděl. Zpomalili jsme, abychom nezničili auto, protože jet rychle bylo téměř nemožné. Na chvíli jsme zabloudili, ale pak jsme našli správnou cestu. Posledních 10 nebo 20 kilometrů jsme jeli za tmy, takže jsme museli zpomalit. Navíc jsme měli i defekt, ale etapu jsme zvládli dokončit,“ řekl po včerejší etapě Tomáš Ouředníček.

A další ohlasy českých závodníků zde:

Daří se i dalšímu Čechovi

Skvěle dnes jede i Jan Brabec. Na 96. kilometru je jen o minutu pomalejší než Michek a je zatím 14. Milan Engel je o další čtyři minuty zpět a pohybuje se okolo 30. místa.

Prokop: Chceme ten příběh zvrátit

Vítěz včerejší etapy v kategorii aut Belgičan De Mevius odstartoval. Martin Prokop po včerejší ztrátě vyrazí až za hodinu, chvíli po něm i Tomáš Ouředníček. „Nálada není úplně nejlepší. Pokusíme se ji zlepšit, tak snad nám to sedne. Věřím, že se bude opakovat příběh z Peru, kdy jsme měli první etapu taky takto zkaženou a nakonec jsme skončili šestí. Nesmíme se nechat odradit nepovedeným dnem,“ řekl Prokop před odjezdem z bivaku.

Foto: Flickr Martina Prokopa

Martin Prokop během 1. etapy hned dvakrát musel měnit pneumatiku

Další z favoritů odstupuje

Španěl Lorenzo Santolino, po včerejšku šestý, odstupuje kvůli problémům s motorkou ze závodu.

Michek zase v desítce

Velmi solidně do etapy opět vstoupil Martin Michek. I on už je na 137. kilometru, kde na zatím vedoucího Chilana Quintanillu ztrácí 4:11. Na předchozím mezičase je devátý.

Lídři motorek ztrácejí

Motorkáři, kteří startovali jako první, zřejmě kvůli složité navigaci ztrácejí. Včerejší vítěz Ross Branch má na 137. kilometru už manko 12 minut, Američan Ricky Brabec skoro 10. V cíli ale dostanou částečný časový bonus za „otevírání“ tratě.

Reklama