Hlavní obsah
ONLINE

Drsný úvod Dakaru plný pádů a potíží. Bylo to šílené, řekl desátý Michek. Nejlepším z Čechů Valtr

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Aktualizováno

Motocyklista Martin Michek skvěle vkročil do 46. ročníku Rallye Dakar. Po revizi výsledků mu v úvodní etapě patří desáté místo. V kategorii kamionů se odehrávalo očekávané česko-nizozemské mistrovství - zkrácenou etapu vyhrál Van Kasteren, z Čechů byl nejlepší třetí Jaroslav Valtr, hned za ním dojel Aleš Loprais.

Babička nás zachránila, oddychl si po první etapě nejlepší z Čechů Jaroslav Valtr. Kdyby nebyly problémy, mohli jsme vyhrátVideo: Buggyra Racing

 
Článek

Martin Michek ztratil na 414 měřených kilometrech na vítězného Rosse Branche 17 minut. Původně byl nejrychlejší Američan Ricky Brabec, ale Branch dostal odečet času, který strávil při pomoci zraněnému soupeři. Byla to totiž na úvod tvrdá šichta, řada top jezdců kvůli pádům hned v první etapě odstoupila.

„Byla to hrozná speciálka. Endurákům se to asi líbilo, mně ale tenhle terén nejde a vycucává mě. Když jsem viděl, jak jsou všude rozházené šutry, kamenité cesty, prostě šílené. Dával jsem si hrozného majzla, viděl jsem několik kluků, jak leží podél trati. Když vám to na kamenech jednou nevyjde, tak to dopadne ošklivě,“ uvedl Michek v cíli a přiznal, že také jednou spadl. „Musel jsem pak trochu zvolnit. Jinak jsem do toho dal maximum.“

Zničující etapa, v terénu, který mi nechutná. Jsem hrozně vyšťavenej, takové jsou dojmy Martina Michka z prvního dějství DakaruVideo: Moto Racing Group

Na 82. kilometru kupříkladu havaroval Portugalec Rodrigues, jenž chtěl do elitní desítky, a byl při vědomí transportován do nemocnice. Zraněný je také Španěl Schareina, loni třináctý a vítěz pátečního prologu, a i jemu lékaři zakázali pokračovat. Po pádu na 318. kilometru musel skončit rovněž v té chvíli vedoucí Michael Docherty.

Milan Engel coby druhý z českých motorkářů dojel 23. s půlhodinovou ztrátou. Další Češi nabrali vyšší manko a jsou zatím ve čtvrté desítce pořadí a dál.

„Pro mě byla první etapa Dakaru tím nejhorším, co jsem kdy na motorce absolvoval. Bylo to nekonečné. První půlka mi šla, hodně soupeřů jsem předjížděl. Ale před tankovačkou jsem zabloudil na nějakých 20 kilometrů, ještě jsem upadl. Bolí mě trochu prst, mělo by to být ale dobré. Po tankovačce nastal masakr, vypadalo to jako na trialu nebo superenduru,“ líčil Dušan Drdaj, jenž ztratil 47 minut.

Foto: Flickr Aleše Lopraise

Aleš Loprais během Dakaru 2024

Se zpožděním vyrazily do etapy auta a kamiony, neboť pořadatelé museli pozastavit start kvůli zraněnému divákovi, který byl rovněž transportován do nemocnice. Vzhledem k prodlení organizátoři rozhodli, že zkrátí speciálku pro kategorii kamionů na 281 kilometrů.

Zvítězil loňský šampion Janus van Kasteren, druhý byl o čtyři minuty zpět jeho nizozemský krajan Gert Huzink. Jaroslav Valtr nabral ztrátu v úvodu, pak ale držel tempo nejlepších a dojel s mankem 11 a půl minuty třetí, Aleš Loprais byl čtvrtý.

Martin Macík, loni druhý, nabral 19 minut. „Nasadili jsme krásné tempo, střihali jsme jednoho za druhým za sebou. Pak jsme škrtli kamen, což je moje chyba. Museli jsme měnit pneumatiku tak čtyři až pět minut. Letěli jsme dobře, ale museli jsme předjet asi třicet bugyn, což bylo hrozné. Čenda (auto) je naprosto v pořádku,“ řekl Macík.

Ve třídě aut si připsal etapové vítězství Belgičan Guillaume de Mevius, potíže měl Martin Prokop, který ztratil skoro 50 minut. „Byl to mazec jako blázen. Jestli takové etapy budou všechny, tak nevím. Fakt maso. Celý turbomotor mi byl k ničemu, protože to nebylo o rychlosti, ale byly tam brutus kameny. Udělali jsme dva defekty na prvních sto kilometrech, ale to nejhorší nás ještě čekalo. Zbylých 300 kilometrů jsme museli jet pomaličku, bylo to šílené. Nechali jsme se předjíždět. Bez těch dvou kol jsme to museli obětovat, protože udělat ještě jeden defekt, tak jsme tam taky mohli nechat celý závod. Pořadatelé to vzali letos zhurta,“ vysvětloval Prokop v cíli.

Jen o 43 sekund pomalejší než Prokop byl Tomáš Ouředníček. Ztráceli ale i favorité. Obhájce prvenství Násir al Attíja z Kataru byl 22. s odstupem téměř 25 minut, jen o dvě místa před ním skončil devítinásobný mistr světa v rallye Sébastien Loeb z Francie.

Rallye Dakar - 1. etapa: Úla - Hanakíjá (541 km celkově/414 km rychlostní zkouška) - neoficiální výsledky:
Automobily:
1. De Mevius, Panseri (Bel., Fr./Toyota) 4:35:59
2. Sainz, Cruiz (Šp./Audi) -1:44
3. Žala, Fiuza (Lit., Portug./Mini) -9:18
...38. Prokop, Chytka (ČR/Ford) -49:17
Motocykly:
1. Branch (Botsw./Hero) 4:56:01
2. R. Brabec (USA/Honda) -10:54
3. Klein (USA/Kove) -11:19
..10. Michek -17:12
24. Engel -40:42
35. J. Brabec -57:08
37. Drdaj -58:01
40. Romančík -1:00:49
53. Pabiška (všichni ČR/KTM) -1:30:36
60. Podmol (ČR/Husqvarna) -1:39:41
61. Prokeš (ČR/KTM) -1:39:51
Průběžné pořadí:
1. Branch 5:13:55
2. R. Brabec -11:54
3. Klein -11:58
...10. Michek -18:04
25. Engel -45:09
36. Drdaj -1:01:21
37. J. Brabec -1:02:55
38. Romančík -1:06:28
53. Pabiška -1:36:08
61. Prokeš -1:45:42
63. Podmol -1:54:06.
Čtyřkolky:
1. Medeiros (Braz./Yamaha) 6:16:25
Průběžné pořadí:
1. Medeiros 6:41:34
Kamiony:
1. Van Kasteren (Niz./Iveco) 4:55:25
2. Huzink (Niz./Renault) -7:03
3. J. Valtr st. (ČR/Tatra) -11:3
4. Loprais (ČR/Praga) -12:49
...8. Macík -19:35
21. M. Valtr (oba ČR/Iveco) -1:25:12
22. Štiblík (ČR/Tatra) -1:32:46
Klasik
1. Traglio, Briani (It./Nissan Pathfinder) 38 bodů
...3. Klymčiw, Brož (ČR/Škoda 130 LR) 64
26. Vinš, Hovorka (ČR/Mitsubishi Pajero) 890
74. Holická, Engová (ČR/Citroën 2CV) 7558

Dnešní online reportáž končí

Další informace a ohlasy českých závodníků vám brzy nabídneme ve zpravodajství. U nedělní online reportáže se těšíme na viděnou.

Mění se vítěz třídy motorek

Jak jsme avizovali, mění se pořadí v kategorii motorek. Na první místo se posouvá Ross Branch, který pomáhal při nehodě Španěla Schareiny. Má náskok 10 minut na Rickyho Brabce. Martin Michek je tak desátý.

Výhra pro Belgičana!

Ve třídě aut je nejrychlejší Belgičan Guillaume de Mevius, Carlos Sainz je zatím druhý se ztrátou 1:44. Čeká se ještě na příjezd Jihoafričana Boterrilla. Martin Prokop bohužel o skoro 50 minut zpět.

Prokop v cíli

Dnešní šichtu už má za sebou Martin Prokop, který ale ztratil na nejlepší 50 minut. Brzy se od něj dozvíme, co bylo příčinou.

Engel: Nečekal jsem, že to bude tak těžké

Milan Engel a jeho dnešní hodnocení: „Jsem moc rád, že jsem zvládl tuto etapu dojet bez větší ztráty. Bylo to super, protože jsem ještě nebyl tak unavený. Teď v cíli ale únavu cítím, nečekal jsem, že to bude až tak těžké. Hodně se bloudilo, bylo to zrádné na navigaci. Náročné pasáže v kamení, jednou jsem šel na hubu. Nic se mi nestalo a neměl bych mít ani žádnou penalizaci.“

Valtr třetí, Loprais čtvrtý

Ti nejlepší z kategorie kamionů už jsou na 281. kilometru, kde pro ně etapa končí. Vyhrál Janus van Kasteren, druhý byl Gert Huzink (+4:18), třetí Jaroslav Valtr (+7:02), čtvrtý Aleš Loprais (+7:49).

Všichni čeští motorkáři v cíli

V cíli už jsou všichni čeští motorkáři. David Pabiška ztratil hodinu a 20 minut, Libor Podmol a Martin Prokeš 1:29.

Valtr před Lopraisem, Macík ztratil 12 minut

Jaroslav Valtr se dostává před Aleše Lopraise, byl rychlejší o 47 vteřin. V cíli už je i Martin Macík se ztrátou necelých 12 minut na vítězného Van Kasterena. Přesné pořadí Čechů bude známé během několika minut.

Loprais v závěru ztratil

První kamiony přijíždějí na 281. kilometr, kde pro ně po rozhodnutí pořadatelů erzeta končí. Bohužel poslední kilometry nevyšly Aleši Lopraisovi, který na Van Kasterena ztratil necelých osm minut. Uvidíme, kolikátý skončí a zda bude nejlepším z Čechů.

Ouředníček lepší než Prokop

Tomáš Ouředníček dojel na 281. kilometr, kde ztrácí 33 minut na Carlose Sainze. Je o sedm minut lepší než Martin Prokop.

Dvě legendy ztrácí

Dvě legendy rallye výrazně ztrácí. Za polovinou erzety už Carlos Sainz najel na Sebastiena Loeba 18 minut a na Násira al-Attíju dokonce 22 minut.

Drdaj: To nejhorší, co jsem kdy na motorce jel

Dušan Drdaj a jeho hodnocení v cíli: „Pro mě byla první etapa Dakaru tím nejhorším, co jsem kdy na motorce absolvoval. Bylo to nekonečné. První půlka mi šla, hodně soupeřů jsem předjížděl. Překvapilo mě to. Ale před tankovačkou jsem zabloudil na nějakých 20 kilometrů, ještě jsem upadl. Bolí mě trochu prst, mělo by to být ale dobré. Po tankovačce nastal masakr, vypadalo to jako na trialu nebo superenduru. Jelikož s takovým terénem nemám zkušenosti, nelíbilo se mi to a neubývalo to.“

Foto: Foto: Orion - Moto Racing Group

Dušan Drdaj.

Kamiony se blíží do cíle

Kamionům už do cíle zbývá necelých 60 kilometrů. Zatím pořád vede Van Kasteren, Loprais na něj ztrácí tři minuty a je třetí. Mezi oběma jezdci je Gert Huzink (+2:03). Jaroslav Valtr ztrácí 4:28, Martin Macík už deset minut.

Nový lídr v autech, Prokop výrazně ztrácí

Kategorie aut má na 281. kilometru nového lídra. Do čela jde Španěl Carlos Sainz, Martin Prokop po dalších problémech na něj ztratil už 40 minut!

Engel je 23.

V cíli už je i Milan Engel, dnes 23. s odstupem necelých 30 minut na Brabce. Dušan Drdaj ztratil 47 minut. Další Češi jsou ještě na trati.

Michek: Bylo to šílené

Martin Michek a jeho bezprostřední hodnocení 9. místa v cíli: „Byla to hrozná speciálka. Endurákům se to asi líbilo, mě ale tenhle terén nejde a vycucává mě. Když jsem viděl, jak jsou všude rozházené šutry, kamenité cesty, prostě šílené. Dával jsem si hrozného majzla, viděl jsem několik kluků, jak leží podél trati. Když vám to na kamenech jednou nevyjde, tak to dopadne ošklivě. Do tankovačky to bylo dobré, po ní jsem tam měl výpadek, jednou jsem také lehl. Musel jsem trochu zvolnit. Jinak jsem do toho dal maximum.“

Loprais klesl, Valtr teď letí a stahuje

Na 170. kilometru přichází Aleš Loprais o průběžnou druhou příčku a je třetí. Dostal se před něj o dvě vteřiny Gert Huzink. Dál vede Van Kasteren. Výtečně ale posledních 100 kilometrů jede Jaroslav Valtr, jenž je aktuálně rychlejší než lídr a stahuje ztrátu z úvodu.

Kratší trasa pro kamiony

Pořadatelé kvůli opožděnému startu rozhodli, že významně zkrátí trasu pro kategorii kamionů. Nakonec dnes pojedou 281 měřených kilometrů.

Průběžné pořadí kamionů

Ani na 127. kilometru se pořadí kamionů nemění. Vede Van Kasteren, Aleš Loprais je druhý (+2:35), třetí Gert Huzink (+2:49), čtvrtý Mitchel van den Brink (+2:54), pátý Pascal de Baar (+4:02), šestý Jaroslav Valtr (+4:28), šestý Martin Macík (+7:53).

Další pád favorita

Michael Doherty, který vedl mezi motorkáři, na 318. kilometru spadl a s poraněnou kyčlí byl transportován do nemocnice. Martin Michek je v cíli a zatím je devátý!

Michek se blíží do cíle

Martin Michek má před sebou poslední kilometry dnešní erzety. Stále se pohybuje na hraně první desítky. Konzistentně jedou i další čeští motorkáři.

Van Kasteren a za ním Loprais

Kamiony jsou na 87. kilometru. V čele zůstává Van Kasteren, Aleš Loprais na něj už ale ztrácí minutu a 50 vteřin. Třetí je Nizozemec Huzink, čtvrtý jeho krajan Pascal de Baar, který jede za českou stáj Buggyra. Jaroslav Valtr má manko pět minut, v potížích byl Martin Macík, který ztrácí už sedm minut.

První motorkář v cíli

Mason Klein je jako první motorkář v cíli. Jel vpředu od začátku do konce a jelikož otevíral trať, vysloužil si dle pravidel časový bonus 6:21. Ostatní protivníci teprve dorazí.

Duch Dakaru

Ukázka, že dakarský duch nezmizel. Motorkáři zastavují u zraněného Portugalce Rodriguese.

Ekström letí, Prokop ztrácí

Švéd Ekström skutečně letí. Na 127. kilometru má třeba na Sébastiena Loeba náskok pěti minut, na Násira al Attíju osm a půl! Ztrácí ale Martin Prokop, který na 170. kilometru má na Ekströma už manko skoro 17 minut.

Loprais je druhý

Jsou tu první mezičasy z tolik sledované kategorie kamionů. Na 38. kilometru je ve vedení Nizozemec Van Kasteren, Aleš Loprais na něj ztrácí 28 vteřin a je druhý. Martin Macík jede pátý s odstupem minuty a osmi vteřin. Jaroslav Valtr ztratil už 3:46.

Michek se drží

Dobrá zpráva z motorek. Martin Michek zajel posledních 35 kilometrů o 20 vteřin rychleji než Američan Brabec. Čech se zhruba 100 kilometrů před cílem stále pohybuje okolo 11. místa. Martin Prokop je pak v autech na 127. kilometru. Na nejlepší ztrácí, ale tím, že startoval mezi prvními, tu ještě nelze určit jeho přesné pořadí.

Odstartovaly kamiony

Jako první vyrazil Janus van Kasteren, loňský vítěz. Následuje Aleš Loprais se svou posádkou. Čtvrtým v pořadí bude Jaroslav Valtr a šestým Martin Macík.

Foto: Flickr Instaforex Loprais Praga

Posádka Aleše Lopraise (uprostřed) s navigátorem Jaroslavem Valtrem mladším (vpravo) a mechanikem Jiřím Strossem.

Všichni Češi v polovině

Za polovinou erezety jsou už všichni čeští motorkáři. Dosud nezmiňovaní Pabiška, Podmol, Prokeš jedou se ztrátou 36 až 38 minut.

Ekström zatím nejrychlejší

V kategorii aut nejlépe erzetu rozjel Švéd Ekström, vítěz včerejšího prologu. Vede na 38. kilometru, Martin Prokop na něj ztrácí dvě minuty a je po projetí 16 posádek 12. Prokop už dorazil i na 87. kilometr, kde jede na úrovni Francouze Peterhansela.

Michek desátý

Martin Michek je na 281. kilometru desátý, když ztrácí šest minut na teď vedoucího Američana Rickyho Brabce. Je však nutné počítat s tím, že Ross Branch dostane v cíli časový bonus.

Martin Michek si na Dakar poveze i svoji rodinu, na nové přilbě. Na slavné rallye chce znovu prohánět tovární jezdceVideo:

Další favorit v problémech

Španělský motocyklista Toscha Schareina, doposud třetí, na 240. kilometru spadl a poranil si ruku. Zastavil u něj lídr etapy Ross Branch, jemuž pak bude čas v cíli odečten.

Třída čtyřkolek chřadne

Kdysi silná kategorie čtyřkolek po přesunu z Jižní Ameriky do Saúdské Arábie chřadne a letos se je v ní jen 10 účastníků. V průběhu první etapy vede Brazilec Medeiros.

Prokop na prvním mezičase

Martin Prokop je coby třetí na 38. kilometru a ztratil 21 vteřin na legendárního Stéphana Peterhansela.

Drdaj ztratil

Dušan Drdaj měl v polovině erzety potíže a nabral ztrátu. Na 225. kilometru se tak pořadím propadl. Druhým Čechem za Michkem je tak nyní Milan Engel 29., hned za ním jsou Jan Brabec a Jaromír Romančík se ztrátou okolo 20 minut.

Zraněný divák

Start kategorie aut byl o hodinu odložen kvůli zatím nespecifikovanému incidentu s divákem, který byl zraněn 200 metrů od startu erzety. Byl ošetřen a převezen do nejbližší nemocnice. Martin Prokop už je ale na trati a nakonec odstartoval coby třetí v pořadí.

Pane profesore, už je čas

Start kategorie aut je oproti původnímu plánu pozdržen.

Michek za polovinou

Martin Michek má za sebou 225 kilometrů z celkových 414 měřených. Na mezičase je teď desátý se ztrátou šesti minut na Branche. Dušan Drdaj se stále pohybuje na konci druhé desítky.

Pozor, auto v protisměru!

Zřejmě největší divočinu zažil při pátečním prologu Tomáš Ouředníček v kategorii aut: „Během prvních kilometrů jsme dohnali vůz, který startoval minutu a půl před námi, takže jsem si myslel, že naše tempo bylo skvělé. Asi 20 kilometrů po začátku etapy se proti nám na horizontu trati objevil vůz #246. Přestože jsme oba brzdili, došlo i tak k čelní srážce. Poškození není velké, odnesla to jen přední maska, ale ztratili jsme hodně času. Nejhorší je, že se řidič vozu #246 po rychlostní zkoušce neomluvil, takže plánujeme podat oficiální prohlášení k incidentu FIA. Přišli jsme tak o dobrou startovní pozici, protože naše tempo bylo po celou dobu velmi dobré.“

První vážnější zranění

Závod končí pro portugalského motorkáře Joaquima Rodriguese. Na 82. kilometru spadl, byl převezen s podezřením na zlomeninu do nemocnice. Je však při vědomí.

Drdaj a další

Dušan Drdaj je na 127. kilometru 20., Jan Brabec 25. a Milan Engel 29. Zatím tu projelo 36 jezdců.

Michek na 170. kilometru

Na této kótě je český motorkář zatím devátý, se ztrátou pěti minut na lídra Branche.

Prokop odstartuje

Do erzety vyrazí i Martin Prokop z kategorie aut. Před startem říkal: „Dneska nás čeká něco speciálního a to je jízda úplně vepředu. Pojedeme jako druzí, což jsem ještě na Dakaru nezažil. Budeme malovat stopu pro zbytek závodního pole. To rozhodně nebude nic příjemného a bude to pomalejší, než kdybychom jeli kolem desátého místa. Přinese nám to nějakou ztrátu, ale hlavní bude, aby ta ztráta nebyla moc velká. Budeme se snažit si tuto novou roli užít a věřím, že to Viky (navigátor Chytka) zvládne.“

Foto: Flickr Martina Prokopa

Posádka Martin Prokop a Viktor Chytka ve svém voze Ford.

Michek mezi favority

Martin Michek už je na 127. kilometru, má ztrátu 4:23 na vedoucího Branche a jede na úrovni favoritů Sunderlanda či Price!

Kde je favorit?

Zatím se ve výsledkové listině neobjevuje jméno Luciano Benavides, jednoho z favoritů kategorie motocyklů. Podle pořadatelů mu nefunguje livetracking, jinak ale jede a je v pořádku.

Michek stále v desítce

Na 87. kilometru zatím vede Ross Branch, Martin Michek je po projetí třicítky nejlepších osmý se ztrátou tří minut, což je pro něj stále skvělý výsledek. Dušan Drdaj je momentálně 18. se ztrátou pěti minut. I on coby nováček jede skvěle.

Výtečně jede i Drdaj

Na první mezičas přijíždějí už i další Češi. Skvěle si vede nováček Dušan Drdaj, který je po projetí více než padesátky motorkářů 15. se ztrátou 1:49. Jan Brabec je 27., Jaromír Romančík 29., Milan Engel 35. a David Pabiška 44. Libor Podmol startuje později.

Momenty z příprav motorkářů

Kdy startují auta a kamiony?

Kategorie aut odstartuje v 8:15, kamiony přijdou na řadu v 9:33. O jejich pořadí na startu rozhodl včerejší prolog, jehož souhrn je zde:

Skvělý Michek

Jako první se do erezety tradičně pouští motorkáři. Na trati už je Martin Michek, který na prvním mezičase (38. kilometru) zatím na senzačním 4. místě z 20 elitních jezdců. Další Češi už vyrážejí, ale na kontrole ještě nejsou.

Reklama