Článek
Je to už 22 let, co ho vzal táta na Rallye Dakar, aby tu společně u Růžového jezera sledovali závěr afrického dobrodružství. Jenže víc než auta i kamiony tehdy 12letého Martina Macíka zaujalo safari a obrovské zimoviště plameňáků. Teď je z toho kluka muž a zároveň i vítěz Dakaru, protože nakonec se v něm láska k této rallye naplno rozhořela.
46. ročník vyhrál s náskokem téměř dvou hodin na Aleše Lopraise, jenž byl nejrychlejším v páteční etapě. Macík získal klíčový náskok ve dvoudenní pouštní etapě minulý týden.
Dva Češi na prvních dvou místech zažil Dakar jen v roce 1988. Tenkrát triumfoval Karel Loprais, druhý byl Jiří Moskal. Lopraisovu fotografii pak na svém kamionu vozí synovec Aleš, jenž kráčí v rodinných šlépějích. Jde v nich i Macík, protože také jeho otec na Dakaru závodil.
„Vyhráli jsme a je to úžasné, nádherné. Projeli jsme cílem a já chvíli hledal slova. Pak přišel můj táta, vyměnili jsme si emoce a po 23 letech, co se on rozhodl jet na Dakar, jsme tady jako vítězové,“ řekl Macík.
Spokojoně mluvil i Loprais. „Pro mě to byl po loňském Dakaru náročný návrat a jsem rád, že jsme to s posádkou a celým týmem zvládli. Přál jsem si víc, ale lépe to nešlo. Jsem vděčný za to, jak to je,“ řekl Loprais, jenž v minulém ročníku musel z rallye odstoupit z prvního místa po nezaviněné nehodě, kdy přejel diváka a ten zemřel.
Historie se ale psala i dál. Martin Prokop skončil pátý v kategorii aut, čímž o jednu příčku vylepšil své i české maximum. To pro 41letého soukromníka z Jihlavy je báječný úspěch, zvlášť v této nabité třídě plných rallyeových hvězd i bohatých automobilek.
„Je to neskutečný pocit. Smekám před borci ze svého týmu, kteří odvedli výtečnou práci a auto výrazně posunuli. Sice jsme oproti loňsku poskočili jen o jedno místo, ale výsledek má v té konkurenci neskutečnou cenu. Auto bylo mnohem rychlejší a páté místo je pro nás jako soukromý tovární tým top. Byl to nejtěžší Dakar v Saúdské Arábii,“ řekl Prokop, jenž přiznal že pět kilometrů před cílem poslední etapy se dostal do problémů, když s autem skončil na boku. „Vypadalo to blbě, ale dostali jsme se z toho.“

Pět kilometrů před cílem to vypadalo bledě, Shrek na boku, přiznal Martin Prokop. Nakonec ale neskutečný výsledek v podobě pátého místa!Video: ORLEN JIPOCAR Team
Celkově mezi auty triumfoval Carlos Sainz. Španěl s přezdívkou El Matador, který v dubnu oslaví 62. narozeniny, je vítězném slavné rallye počtvrté v kariéře, přičemž po čtvrtečních potížích Sébastiena Loeba (ten vyhrál páteční rozlučku) ovládl závod s náskokem hodiny a 20 minut na Belgičana De Meviuse, o dalších pět minut zpět skončil Loeb.
Zároveň je to díky Sainzovi vítězné loučení pro automobilku Audi, která Dakar opouští, aby se soustředila na formuli 1. Tam vstoupí v roce 2026.

Jsme v cíli, odvezu si beduínka, raduje se Martin Michek. V poslední etapě spadl, potloukl se, ale zvládl to! Video: Moto Racing Group
Mezi motorkáři pohodlně udržel náskok Američan Ricky Brabec a po čtyřech letech tak zopakoval svůj dakarský triumf. Před Rossem Brachem z Botswany měl k dobru skoro 11 minut. Martin Michek zůstal desátý, což je vyrovnání českého maxima. Sám Michek byl desátý už před třemi lety stejně jako Stanislav Zloch v roce 1998.
Nicméně v závěrečné etapě se musel o pozici rvát, protože ho stahoval jedenáctý Ind Noah. Najel na něj čtyři minuty, ale Michek měl 10minutový polštář. „Desáté místo je magické, ani jsem v to nedoufal. Bylo to pro mě náročné fyzicky, psychicky i zdravotně. Jsem rád, že jsme to doválčili do konce. Sice jsem měl v etapě menší pád, ale jel jsem tak, aby tempo vyhovovalo a hlavně abych to někde nezahodil,“ uvedl Michek, jehož týmový kolega Milan Engel skončil celkově 22. a Jan Brabec 27.
Kompletní program rallye zvládli i David Pabiška, Martin Prokeš a Libor Podmol.
| Rallye Dakar - závěrečná 12. etapa: Janbu - Janbu (328 km celkově/175 km rychlostní zkouška): |
|---|
| Automobily (kategorie Ultimate): |
| 1. Loeb, Lurquin (Fr., Belg./Prodrive) 1:39:41 |
| 2. De Mevius, Panseri (Belg., Fr./Toyota) -5:09 |
| 3. Žala, Fiuza (Lit., Portug./Mini) -5:21 |
| ...16. PROKOP, CHYTKA -10:46 |
| 36. TRNĚNÝ, ERNST (všichni ČR/Ford) -23:28 |
| 38. OUŘEDNÍČEK, KŘÍPAL (ČR/Toyota) -31:05 |
| Konečné pořadí: |
| 1. Sainz, Cruz (Šp./Audi) 48:15:18 |
| 2. De Mevius, Panseri -1:20:25 |
| 3. Loeb, Lurquin -1:25:12 |
| ...5. PROKOP, CHYTKA -2:16:43 |
| 23. TRNĚNÝ, ERNST -13:59:33 |
| Motocykly: |
| 1. K. Benavides (Arg./KTM) 1:48:40 |
| 2. Price (Austr./KTM) -1:00 |
| 3. L. Benavides (Arg./Husqvarna) -1:14 |
| ...17. DRDAJ -7:39 |
| 18. MICHEK -8:40 |
| 28. ENGEL -16:28 |
| 41. J. BRABEC -24:58 |
| 44. PABIŠKA -28:37 |
| 46. PROKEŠ (všichni ČR/KTM) -31:37 |
| 54. PODMOL (ČR/Husqvarna) -40:57 |
| Konečné pořadí: |
| 1. R. Brabec (USA/Honda) 51:30:08 |
| 2. Branch (Botsw./Hero) -10:53 |
| 3. Van Beveren (Fr./Honda) -12:25 |
| ...10. MICHEK -2:48:49 |
| 22. ENGEL -7:26:50 |
| 27. BRABEC -9:30:00 |
| 42. PABIŠKA -15:51:30 |
| 43. PROKEŠ-15:51:44 |
| 53. PODMOL -20:06:59 |
| Original by Motul (motocykly bez asistence) - konečné pořadí: |
| 1. Ebster (Rak./KTM) 58:17:00 |
| ....4. PABIŠKA -9:04:38 |
| 8. PODMOL -13:20:07. |
| Čtyřkolky: |
| 1. Giroud (Fr./Yamaha) 2:05:14. |
| Konečné pořadí: |
| 1. Andújar (Arg./Yamaha) 64:16:53. |
| Challenger (buggy) - konečné pořadí: |
| 1. Gutiérrezová Herrerová, Moreno Huete (Šp./Taurus) 53:59:47. |
| SSV (buggy) - konečné pořadí: |
| 1. De Soultrait, Bonnet (Fr./Polaris) 56:37:43. |
| Kamiony: |
| 1. LOPRAIS (ČR/Praga) 1:56:41 |
| 2. J. VALTR st. (ČR/Tatra) -1:30 |
| 3. Van Kasteren (Niz./Iveco) -1:44 |
| ...5. MACÍK (ČR/Iveco) -6:22 |
| 11. STIBLÍK (ČR/Tatra) -17:22 |
| 15. M. VALTR (ČR/Iveco) -25:09. |
| Konečné pořadí: |
| 1. MACÍK 54:34:48 |
| 2. LOPRAIS -1:54:39 |
| 3. Mitchel van den Brink (Niz./Iveco) -4:29:26 |
| Klasik: |
| 1. Milla, Viňas (Šp./Toyota Land Cruiser) 15 bodů |
| ...4. KLYMČIW, BROŽ (ČR/Škoda 130 LR) 24 |
| 61. VINŠ, HOVORKA (ČR/Mitsubishi Pajero) 1189 |
| 63. HOLICKÁ, ENGOVÁ (ČR/Citroën 2CV) 1283 |
| Konečné pořadí: |
| 1. Milla, Viňas 820 |

















