Hlavní obsah
ONLINE

Dokonáno! Macík vyhrál Rallye Dakar, Loprais druhý. Českým maximem zazářil Prokop

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Aktualizováno

Není to na Dakaru ta nejsledovanější kategorie, pro Čechy je však tou, která je naučila slavnou rallye hltat i milovat. A po 23 letech od posledního triumfu Karla Lopraise má teď Česko dalšího vítěze ve třídě kamionů. Je jím 34letý pilot Martin Macík. Úžasný ročník pro tuzemské barvy ještě umocňuje druhé místo Aleše Lopraise. Aby se na prvních dvou příčkách objevili Češi, se stalo jen jednou v roce 1988. Martin Prokop pak pátým místem zajel české historické maximum v autech.

Vyhráli jsme Dakar, chápete to? Ptal se vítěz Martin Macík a triumf slavil s tátouVideo: MM Technology

 
Článek
Fotogalerie

Je to už 22 let, co ho vzal táta na Rallye Dakar, aby tu společně u Růžového jezera sledovali závěr afrického dobrodružství. Jenže víc než auta i kamiony tehdy 12letého Martina Macíka zaujalo safari a obrovské zimoviště plameňáků. Teď je z toho kluka muž a zároveň i vítěz Dakaru, protože nakonec se v něm láska k této rallye naplno rozhořela.

46. ročník vyhrál s náskokem téměř dvou hodin na Aleše Lopraise, jenž byl nejrychlejším v páteční etapě. Macík získal klíčový náskok ve dvoudenní pouštní etapě minulý týden.

Dva Češi na prvních dvou místech zažil Dakar jen v roce 1988. Tenkrát triumfoval Karel Loprais, druhý byl Jiří Moskal. Lopraisovu fotografii pak na svém kamionu vozí synovec Aleš, jenž kráčí v rodinných šlépějích. Jde v nich i Macík, protože také jeho otec na Dakaru závodil.

„Vyhráli jsme a je to úžasné, nádherné. Projeli jsme cílem a já chvíli hledal slova. Pak přišel můj táta, vyměnili jsme si emoce a po 23 letech, co se on rozhodl jet na Dakar, jsme tady jako vítězové,“ řekl Macík.

Spokojoně mluvil i Loprais. „Pro mě to byl po loňském Dakaru náročný návrat a jsem rád, že jsme to s posádkou a celým týmem zvládli. Přál jsem si víc, ale lépe to nešlo. Jsem vděčný za to, jak to je,“ řekl Loprais, jenž v minulém ročníku musel z rallye odstoupit z prvního místa po nezaviněné nehodě, kdy přejel diváka a ten zemřel.

Historie se ale psala i dál. Martin Prokop skončil pátý v kategorii aut, čímž o jednu příčku vylepšil své i české maximum. To pro 41letého soukromníka z Jihlavy je báječný úspěch, zvlášť v této nabité třídě plných rallyeových hvězd i bohatých automobilek.

„Je to neskutečný pocit. Smekám před borci ze svého týmu, kteří odvedli výtečnou práci a auto výrazně posunuli. Sice jsme oproti loňsku poskočili jen o jedno místo, ale výsledek má v té konkurenci neskutečnou cenu. Auto bylo mnohem rychlejší a páté místo je pro nás jako soukromý tovární tým top. Byl to nejtěžší Dakar v Saúdské Arábii,“ řekl Prokop, jenž přiznal že pět kilometrů před cílem poslední etapy se dostal do problémů, když s autem skončil na boku. „Vypadalo to blbě, ale dostali jsme se z toho.“

Pět kilometrů před cílem to vypadalo bledě, Shrek na boku, přiznal Martin Prokop. Nakonec ale neskutečný výsledek v podobě pátého místa!Video: ORLEN JIPOCAR Team

Celkově mezi auty triumfoval Carlos Sainz. Španěl s přezdívkou El Matador, který v dubnu oslaví 62. narozeniny, je vítězném slavné rallye počtvrté v kariéře, přičemž po čtvrtečních potížích Sébastiena Loeba (ten vyhrál páteční rozlučku) ovládl závod s náskokem hodiny a 20 minut na Belgičana De Meviuse, o dalších pět minut zpět skončil Loeb.

Zároveň je to díky Sainzovi vítězné loučení pro automobilku Audi, která Dakar opouští, aby se soustředila na formuli 1. Tam vstoupí v roce 2026.

Jsme v cíli, odvezu si beduínka, raduje se Martin Michek. V poslední etapě spadl, potloukl se, ale zvládl to! Video: Moto Racing Group

Mezi motorkáři pohodlně udržel náskok Američan Ricky Brabec a po čtyřech letech tak zopakoval svůj dakarský triumf. Před Rossem Brachem z Botswany měl k dobru skoro 11 minut. Martin Michek zůstal desátý, což je vyrovnání českého maxima. Sám Michek byl desátý už před třemi lety stejně jako Stanislav Zloch v roce 1998.

Nicméně v závěrečné etapě se musel o pozici rvát, protože ho stahoval jedenáctý Ind Noah. Najel na něj čtyři minuty, ale Michek měl 10minutový polštář. „Desáté místo je magické, ani jsem v to nedoufal. Bylo to pro mě náročné fyzicky, psychicky i zdravotně. Jsem rád, že jsme to doválčili do konce. Sice jsem měl v etapě menší pád, ale jel jsem tak, aby tempo vyhovovalo a hlavně abych to někde nezahodil,“ uvedl Michek, jehož týmový kolega Milan Engel skončil celkově 22. a Jan Brabec 27.

Kompletní program rallye zvládli i David Pabiška, Martin Prokeš a Libor Podmol.

Rallye Dakar - závěrečná 12. etapa: Janbu - Janbu (328 km celkově/175 km rychlostní zkouška):
Automobily (kategorie Ultimate):
1. Loeb, Lurquin (Fr., Belg./Prodrive) 1:39:41
2. De Mevius, Panseri (Belg., Fr./Toyota) -5:09
3. Žala, Fiuza (Lit., Portug./Mini) -5:21
...16. PROKOP, CHYTKA -10:46
36. TRNĚNÝ, ERNST (všichni ČR/Ford) -23:28
38. OUŘEDNÍČEK, KŘÍPAL (ČR/Toyota) -31:05
Konečné pořadí:
1. Sainz, Cruz (Šp./Audi) 48:15:18
2. De Mevius, Panseri -1:20:25
3. Loeb, Lurquin -1:25:12
...5. PROKOP, CHYTKA -2:16:43
23. TRNĚNÝ, ERNST -13:59:33
Motocykly:
1. K. Benavides (Arg./KTM) 1:48:40
2. Price (Austr./KTM) -1:00
3. L. Benavides (Arg./Husqvarna) -1:14
...17. DRDAJ -7:39
18. MICHEK -8:40
28. ENGEL -16:28
41. J. BRABEC -24:58
44. PABIŠKA -28:37
46. PROKEŠ (všichni ČR/KTM) -31:37
54. PODMOL (ČR/Husqvarna) -40:57
Konečné pořadí:
1. R. Brabec (USA/Honda) 51:30:08
2. Branch (Botsw./Hero) -10:53
3. Van Beveren (Fr./Honda) -12:25
...10. MICHEK -2:48:49
22. ENGEL -7:26:50
27. BRABEC -9:30:00
42. PABIŠKA -15:51:30
43. PROKEŠ-15:51:44
53. PODMOL -20:06:59
Original by Motul (motocykly bez asistence) - konečné pořadí:
1. Ebster (Rak./KTM) 58:17:00
....4. PABIŠKA -9:04:38
8. PODMOL -13:20:07.
Čtyřkolky:
1. Giroud (Fr./Yamaha) 2:05:14.
Konečné pořadí:
1. Andújar (Arg./Yamaha) 64:16:53.
Challenger (buggy) - konečné pořadí:
1. Gutiérrezová Herrerová, Moreno Huete (Šp./Taurus) 53:59:47.
SSV (buggy) - konečné pořadí:
1. De Soultrait, Bonnet (Fr./Polaris) 56:37:43.
Kamiony:
1. LOPRAIS (ČR/Praga) 1:56:41
2. J. VALTR st. (ČR/Tatra) -1:30
3. Van Kasteren (Niz./Iveco) -1:44
...5. MACÍK (ČR/Iveco) -6:22
11. STIBLÍK (ČR/Tatra) -17:22
15. M. VALTR (ČR/Iveco) -25:09.
Konečné pořadí:
1. MACÍK 54:34:48
2. LOPRAIS -1:54:39
3. Mitchel van den Brink (Niz./Iveco) -4:29:26
Klasik:
1. Milla, Viňas (Šp./Toyota Land Cruiser) 15 bodů
...4. KLYMČIW, BROŽ (ČR/Škoda 130 LR) 24
61. VINŠ, HOVORKA (ČR/Mitsubishi Pajero) 1189
63. HOLICKÁ, ENGOVÁ (ČR/Citroën 2CV) 1283
Konečné pořadí:
1. Milla, Viňas 820

Libor Podmol a jeho hodnocení

„Dokončil jsem tu nejdrsnější disciplínu, a to už mi nikdo nevezme. Trochu mě mrzí výsledek, ale chtěl jsem hlavně dokončit a pak získat cenu za pódium v kategorii jezdců bez asistence. Nakonec si ale vezu domů ocenění za lidskou odvahu a vůli, což je možná ještě cennější. Dakar pro mě není až tak o výsledcích, jako spíše o příbězích. Ten můj byl fakt neuvěřitelný.“

Foto: Grabit Denis Janezic

Libor Podmol v cíli úterní 4. etapy Rallye Dakar 2024

Jan Brabec a jeho hodnocení Dakaru

„Jsem v cíli svého sedmého Dakaru a to na 27. místě. Původní plán byl trošku jiný, ale bohužel jsem celý druhý týden závodu bojoval se zimnicí a nemocí. Nebylo to nic příjemného, ale o to víc si vážím sebe a svého odhodlání nepolevit a bojovat až do konce. Chci moc poděkovat své přítelkyni za obrovskou podporu a Zdendovi za absolutně bezchybnou práci na motorce. A v neposlední řadě celé své rodině za neustálou podporu.“

Martin Prokop a jeho hodnocení

„Je to neskutečný pocit. Smekám před borci ze svého týmu, kteří odvedli výtečnou práci a auto nesmírně posunuli. Sice jsme oproti loňsku poskočili jen o jedno místo, ale výsledek má v té konkurenci neskutečnou cenu. Auto bylo mnohem rychlejší, motor úžasný a skok dopředu. Páté místo nás jako soukromý tovární tým je top. Děkuji všem, co jste nás podporovali. Byl to nejtěžší Dakar v Saúdské Arábii,“ řekl Prokop, jenž přiznal že pět kilometrů před cílem poslední etapy „hodil na auto na bok a vypadalo to blbě“.

Změna v poslední etapě

Že poslední etapa není jen do počtu, ukázala kategorie Challenger. Tam vedl po čtvrtku Američan Mitchell Guthrie o 25 minut. Po problémech v páteční erzetě ho předstihla Španělka Cristina Gutiérrezová.

Trněný a Ouředníček v cíli

V cíli už jsou i Karel Trněný a Tomáš Ouředníček. Trněný končí v autech celkově 23. Mimochodem kdyby se do pořadí započítaly i kamiony, byl by Martin Macík celkově 18. i mezi auty.

Česko má vítěze Dakaru!

Po 23 letech od posledního triumfu Karla Lopraise má Česko vítěze v kategorii kamionů. Je jím 34letý Martin Macík, který má před druhým Alešem Lopraisem náskok hodiny a 55 minut. Aby byli dva Češi na prvních dvou místech se stalo jen v roce 1988. Tehdy vyhrál Karel Loprais, Jiří Moskal byl druhý.

Loprais vyhrává závěrečnou etapu

Aleš Loprais vítězí v závěrečné etapě Rallye Dakar o minutu a půl před Jaroslavem Valtrem. Martin Macík míří do cíle.

Loprais před cílem vede

I na 155. kilometru vede Aleš Loprais. Jaroslav Valtr ztrácí minutu a 39 vteřin, Macík ztrácí šest minut.

Kamiony jdou do finiše

Na 147. kilometru vede Aleš Loprais. Martin Macík na něj stále ztrácí šest minut. Do cíle zbývá 30 kilometrů.

Už jen 45 kilometrů

Na 130. kilometru vede v kamionech Aleš Loprais, Jaroslav Valtr ztrácí minutu a 44 vteřin. Martin Macík je zpět o více než šest minut.

Čeští veteráni

Ve veteránské kategorii Klasik končí Ondřej Klymčiw celkově na 24. místě, Jan Vinš je 56. a Barbora Holická (na snímku) 63.

Macík lehce ztratil

Martin Macík lehce vyděsil své fanoušky. Na 108. kilometr přijíždí se ztrátou necelých šesti minut na vedoucího Aleše Lopraise, druhý je Jaroslav Valtr. Nicméně Macík má pořád pohodlný náskok v celkovém čele. Navíc účastníci hlásí, že závěr etapy je už lehčí a „za odměnu“.

Loebova vítězná rozlučka

Sébastien Loeb se loučí s letošním Dakarem etapovým vítězstvím. De Meviusovi nadělil pět minut, celkově ale zůstal třetí. Martin Prokop je pátý!

Loprais, Macík, Valtr…

Na 70. kilometru vede mezi kamiony Aleš Loprais, Martin Macík na něj ztrácí osm vteřin, třetí Jaroslav Valtr 50 vteřin.

Martin Prokop a jeho české maximum!

Martin Prokop skončil pátý v kategorii aut, čímž o jednu příčku vylepšil své i české maximum. To pro soukromníka z Jihlavy je báječný úspěch, zvlášť v této nabité třídě plných rallyeových hvězd i bohatých automobilek.

Milan Engel a jeho hodnocení

„Užil jsem si dnešek, ale ne tolik. Hodně se prášilo a v kaňonech nešel prach vůbec pryč. Snažil jsem se jet čistě a neudělat žádnou chybu. Chtěl jsem si to užít, posledních 20 kilometrů bylo podél moře, krásné a jednoduché. Jsem moc rád, že jsem to dokončil, i když to chvilkami nevypadalo. Jsem moc vděčný a děkuji moc týmu, že mi pomohli v desátém Dakaru. Kompletně děkuji za těch deset let, měli jsme spolu krásné i těžké chvilky. Ale vždycky stáli za mnou. Jdeme oslavovat.“

Loeb tlačí

Na 130. kilometru vede a snaží se urvat celkovou druhou příčku. Na Belgičana De Meviuse ztrácel deset minut, teď manko umazal o tři a půl minuty. To už Loeb nezvládne a skončí třetí.

Dušan Drdaj a jeho závěrečné hodnocení

„Bylo to dlouhých 14 dní, škoda té technické závady v šesté etapě. Od té doby jsem dojížděl jenom mimo hlavní pořadí. Ale od té doby jsem měl zároveň čistou hlavou, užíval si jízdu na motorce a učil se navigaci. Dal jsem si na tyto věci záležet. Jsem hodně spokojený se svojí rychlostí v posledních čtyřech etapách. Moc děkuji všem, co mi pomohli. Těším se domů a budu se připravovat na motokrosovou sezonu.“

El Matador vítězí!

V kategorii aut triumfoval Carlos Sainz. Španěl s přezdívkou El Matador, který v dubnu oslaví 62. narozeniny, je vítězném slavné rallye počtvrté v kariéře.

Foto: Red Bull Content Pool

Carlos Sainz na Rallye Dakar 2024

Vyhraje Loeb etapu?

Martin Prokop na 130. kilometru drží celkovou pátou pozici. O etapové vítězství se dnes snaží Sébastien Loeb.

Češi ve vedení kamionů

První kamiony jsou na 33. kilometru. Vede Aleš Loprais, Martin Macík je o pět vteřin druhý, třetí je zatím se ztrátou 38 vteřin Jaroslav Valtr.

Tati, dojel jsem Dakar, jak jsme si slíbili

V cíli je i Ital Gioele Meoni, syn dvojnásobného dakarského vítěze Fabrizia Meoniho, který v roce 2005 na Dakaru zemřel. Gioele jel na jeho počest Dakar poprvé a to v kategorii bez asistence. Jeho příběh si můžete přečíst zde.

Martin Michek a jeho hodnocení

„Vypadá to skutečně na desáté místo a vyrovnání českého rekordu na Dakaru. Je to magické, ani jsem v to nedoufal. Sice jsem měl v etapě menší pád, ale jel jsem tak, aby tempo vyhovovalo a hlavně abych to někde nezahodil. Děkuji celému týmu Orion – Moto Racing Group, všem fanouškům a lidem, kteří mě podporovali.“

Další Češi v cíli

V cíli už jsou další čeští motorkáři - Jan Brabec končí Dakar na 27. místě, David Pabiška je 39. a Martin Prokeš 40. Rallye má za sebou i Dušan Drdaj, který po vynechané etapě už jel mimo celkové pořadí. Libor Podmol má finiš na dohled.

Macík i Loprais na trati

Odstartovala kategorie kamionů. Zhruba za dvě hodiny by z toho měla být dvojitá česká radost!

Prokop stále pátý celkově

I na 70. kilometru vede Švéd Ekström, Martin Prokop na něj ztrácí dvě a půl minuty a jede na úrovni Carlose Sainze. Ten průběžně vede, Prokop v poklidu drží pátou pozici.

Živý přenos z cíle Dakaru

Auta na 33. kilometru

Prvních 11 posádek z kategorie aut projelo kótou na 33. kilometru. Zatím tu vede Švéd Ekström, Martin Prokop na něj ztratil dvě minuty. Čech je o 14 vteřin rychlejší než Carlos Sainz, který bezpečně kontroluje vedení v soutěži.

Milan Engel v cíli

Pro zkušeného českého motocyklistu to bude na letošním Dakaru celkově 22. pozice.

Michek je v cíli. Bude desátý

Martin Michek je v cíli. Na vítězného Benavidese ztratil osm minut a 40 vteřin. Ind Noah na něj sice dnes najel přes čtyři minuty, i tak Michek udrží desáté místo. Čeká se sice ještě na příjezd Chilana Corneja Florima, ale ten má před Čechem dostatečný náskok.

Argentinec vyhrává etapu

Dnešní etapu mezi motorkáři vyhraje Argentinec Kevin Benavides, celkově čtvrtý.

Michek jde do finiše

Martin Michek je na 155. kilometru. Mezi ním a Indem Noahem je šest minut. Konečná desítka už je tuze blízko.

Odstartovala kategorie aut

„Bude to malinko kratší, ale Dakar se musí dojet, protože nás tam čeká spousta kamení a trialu. Není to žádná ‚dojezdová etapa‘, ale bude se závodit. Těšíme se, že se Shrekem ještě svezeme. Končit by se mělo u moře, tak to bude hezké,“ řekl před startem závěrečné erzety Martin Prokop.

Ind útočí, Michek odolává

Na 130. kilometru ztrácí Martin Michek na nejrychlejšího sedm minut. Ind Noah jede o skoro čtyři minuty rychleji a Michkův náskok na celkovém desátém místě se ztenčil na šest a půl minuty. Zbývá 45 kilometrů do cíle.

Brabec vyhrává Dakar!

Mezi motorkáři pohodlně udržel, vlastně ještě navýšil, náskok Američan Ricky Brabec a po čtyřech letech tak zopakoval svůj dakarský triumf. Před Rossem Brachem z Botswany má k dobru skoro 11 minut.

Michek kontroluje 10. místo

Martin Michek je na 108. kilometru. Ztrácí necelých šest minut na Kevina Benavidese, nicméně rozdíl mezi ním Indem Noahem je konstantní. Michek dál kontroluje celkovou 10. příčku.

Brabec drží vedení

Posledních 40 kilometrů pro lídra. Američan Ricky Brabec už je na 130. kilometru a pořád si tu udržuje celkové vedení. Tohle by už neměl pustit. A jak je to s tím jeho českým příjmením? Prý neví, jestli české předky má, ale nevylučuje to. Ptá se ho na to na Dakaru každý z Čechů.

Foto: A.S.O./Julien Delfosse/DPPI

Američan Ricky Brabec na Rallye Dakar 2024

Ještě osm minut k dobru

Martin Michek je na 70. kilometru. Na vedoucího Chilana Quintanillu ztrácí tři a půl minuty a stále drží celkové 10. místa. Jedenáctý Ind Noah ale jede rychleji, a tak svou 10minutovou ztrátu na Čecha stáhl už na osm minut.

Aby nám doma věřili, že jsme byli na Dakaru…

Motorkáři na trase

Nejlepší motorkáři už jsou na trase. Na 33. kilometr dojel Martin Michek v opatrnějším tempu a ztrácí dvě minuty na Kevina Benavidese z Argentiny. Celkové vedení si hlídá Ricky Brabec.

Reklama