Hlavní obsah

KOMENTÁŘ: Den, který změnil F1! Je skutečně Hamiltonův přesun k Ferrari tím nej?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Britský novinář Will Buxton, jenž pracuje pro oficiální stránky F1 a je i klíčovým průvodcem oblíbené netflixové série Drive To Survive, napsal: „Pro mě je to největší přestup v historii tohoto sportu.“ Populární slovenský komentátor Števo Eisele, jenž teď bude provázet diváky i na Nově, přidal: „Je to jednoznačně největší přestup v historii F1 a nebojím se říct, že jeden z nejvíce šokujících v celém světě sportu.“ Tak oba vidí oznámení Lewise Hamiltona, že od příští roku se z něj stane pilot Ferrari. Jsou v tom emoce, nebo racionalita?

Foto: Toru Takahashi, Sport.cz

Sedminásobný mistr světa Lewis Hamilton vymění Mercedes za Ferrari.

Článek

Sport je zvyklý měřit se brankami, body, vteřinami, a tak subjektivní porovnávání napříč různými epochami a zvlášť odvětvími bude vždy haprovat. Kovaní formuloví fanatici – leč se znalostí pozdějších úspěchů – hned namítnou, že třeba přestup Michaela Schumachera, tehdy aktuálního dvojnásobného mistra světa, z Benettonu do živořícího Ferrari měl větší grády a byl i pro samotného „Schumiho“ v dané době mnohem větším riskem.

Že i tak osudový přechod formulového „boha“ Ayrtona Senny z McLarenu do Williamsu je v dějinách F1 víc.

A co teprve slavný přestup fotbalisty Luise Figa z Barcelony do Realu Madrid?!

Ne, porovnávat nemá smysl. Ale stojí za to si dát za sebe argumenty, proč byl 1. únor 2024 jedním z nejpamátnějších dní v historii F1 a proč má přesah do celého světa sportu.

Spojily se dvě ikony – stáj, která tvoří DNA formule 1 i pilot, který je historicky tím nejúspěšnějším –, a spojily se rovněž dvě ikony, které zásadně překračují hranice F1 i hranice sportu obecně.

Formule 1 navíc není jen o vteřinách a rychlosti, je to také spektákl a show. Americká společnost Liberty Media, která vlastní F1, je podle čerstvého žebříčku magazínu Forbes vůbec nejhodnotnějším sportovním impériem na světě a její hodnota činí 18,2 miliardy dolaru.

A tohle všechno přestup Lewise Hamiltona – s nadsázkou řečeno – od Kapuletů k Montekům v sobě nese a spojuje.

Je to pár let, co čtyřnásobný mistr světa Sebastian Vettel řekl, že „každý je fanoušek Ferrari, a kdo říká, že ne a že Mercedes je ta největší značka, tak je fanouškem Ferrari.“ Jenson Button, šampion F1 z roku 2009, teď přidal: „Každý z nás jako malý kluk nadšeně koukal na červené Ferrari a snil, že jednou bude závodit za tento tým.“

Hamilton nebyl výjimkou, jenže zároveň jeho přestup do italské stáje nelze brát jen jako zaplnění prázdného místa v jezdeckém životopisu či „pouhé“ nalezení nové výzvy.

On byl, je a bude racionální.

Když v sezoně 2012 oznamoval svůj přestup z „rodného“ McLarenu do tuze průměrného Mercedesu, byl to rovněž v mnohém šokující přesun. V pořadu Top Gear si dokonce z Hamiltona utahovali, že je to stejné, jako kdyby přestupoval z Manchesteru United do West Hamu (fotbaloví fajnšmekři, hleďte na toto srovnání optikou té doby). Jenže Hamilton kromě balíku peněz – měl dostat o 12 milionů liber ročně víc než u McLarenu – ještě tušil, že s blížícím se nástupem nových regulí v F1 poskočí onen West Ham do Ligy mistrů.

Teď to může být obdobné. Nizozemský server RacingNews365.com tvrdí, že Hamiltonův „úprk“ je součástí lavinového efektu, který spustil plánovaný odchod francouzského inženýra Loica Serry z Mercedesu k Ferrari. Ten s sebou do Itálie prý v průběhu roku přivede ještě další důležité lidi z Mercedesu, což dodalo odvahu také Hamiltonovi.

Serra v posledních dvou sezonách nesouhlasil s vývojem monopostu „stříbrných šípů“, varoval před problémy s podlahou a dostal se do konfliktu s technickým oddělením Mercedesu. A podle všeho byl Hamilton na jeho straně. Současný šéf Scuderie Frédéric Vasseur je zase Hamiltonovým starým známým, vždyť v roce 2006 mu pomohl k titulu v sérii GP2.

Jenže není to jen o tom, že Ferrari je rázem pro Hamiltona bezpečným místem. Pro rok 2026 se v F1 znovu chystají výrazné změny pravidel, které obvykle mění zajeté pořádky (dominanci) v šampionátu. I proto námluvy Ferrari s Britem mají teď konečně úspěšný závěr, neboť už v předchozích deseti letech spolu obě ikony několikrát vyrazily „na rande“, leč zůstalo jen u letmých doteků.

Teď to bylo překvapivé, šokující, protože leckdo čekal, že sedminásobný šampion už v Mercedesu dožije, aniž by vystupoval z klidové zóny.

On tak ve čtyřiceti letech učiní.

Už teď není pochyb, že Hamiltonův přestup je jedním z nejpamátnějších v historii F1. Ale stejně jako to bylo v Schumacherově případu (představte si, že by ve Ferrari neuspěl), až čas a případné výhry dodají jeho přesunu ten definitivní glejt, že si zaslouží přízvisko „nej z nej“.

Zkrotí Hamilton vzpínajícího se koníka, nebo ho hřebec srazí k zemí jako jiné?

Robert Sára

Sportovní žurnalistice se absolvent Masarykovy univerzity (obor historie – žurnalistika) věnuje od roku 1999. Zaměřuje se především na hokej, jako reportér se účastnil řady světových šampionátů. Rovněž pokrývá témata z motorsportu a sportovní politiky. Více než 20 let působil v MF DNES, v roce 2021 přešel do Sport.cz.

Reklama