Legenda motorismu Eliška Junková by dnes slavila 120 let

16. listopadu 2020 15:06 - Praha

Dodnes je neslavnější ženou českého motorismu. Ve dvacátých letech minulého století vyhrávala jeden závod za druhým, čímž si vysloužila přezdívku “Královna volantu.” Dnes by legendární Eliška Junková slavila 120. narozeniny.

 

Profimedia.cz

Eliška Junková, vlastním jménem Alžběta Pospíšilová, se narodila 16. listopadu 1900 v Olomouci a během jejího mládí nic nenasvědčovalo tomu, že se z ní stane ikona českého motorismu. V té době měla jiné cíle - cestovat. Proto se učila cizím jazykům, studovala také na Janáčkově hudební škole v Brně.

První úspěchy s bugatti

To už pracovala po boku Čeňka Junka, který v ní o několik let později vzbudil lásku k automobilovým závodům, když společně navštívili autosalon v Paříži. Za Junka se jednadvacetiletá Alžběta provdala v červnu 1922 a změnila si jméno na Eliška Junková. Společně si pořídili Bugatti T30, ve kterém v roce 1924 Junková získala první vítězství v závodě Lochotín - Třemošná. O rok později dokázala zvítězit na slavném závodě Zbraslav - Jíloviště.

Eliška Junková závodila zásadně s vozy Bugatti.

K&K Bugatti Register

V následujících třech letech zaznamenala Eliška Junková několik významných úspěchů - v závodě Zbraslav - Jíloviště v roce 1926 zajela absolutně nejrychlejší čas, skončila druhá v závodě do vrchu Klaussenpass a vyhrála třídu do 2 litrů na Velké ceně Německa na Nürburgringu.

Sedm titulů a nehoda na lyžích. I takto se dá shrnout život Michaela Schumachera

Targa Florio a smrt manžela

Poslední velký úspěch si Junková připsala na Sicílii v závodě Targa Florio, s více než kilometrovým převýšením a více než jedním a půl tisícem zatáček považovaného za nejtěžší závod na světě. Za volantem Bugatti T35B skončila 6. května 1928 na pátém místě s časem 7 hodin a 27 minut, což byl obrovský úspěch, kterým si vysloužila přezdívku "Královna volantu."

O dva měsíce později došlo však v jejím životě k velké tragédii, během Velké ceny Německa zemřel její manžel Čeněk. Junková poté svou kariéru automobilové závodnice ukončila.

Příběh Emila Zátopka. Kopřivnického rodáka, kterého zná celý svět

Aktivity po ukončení kariéry a adoptovaný syn

Po ukončení kariéry se aktivně věnovala rozvoji motoristického sportu v Československu, jako ambasadorka automobilky Bugatti cestovala na Cejlon, poté pracovala v prodejním úseku pneumatik firmy Baťa. Zásadně se také zasloužila o výstavbu brněnského Masarykova okruhu. Po válce se provdala za novináře Ladislava Kháse.

Automobilová závodnice Eliška Junková v roce 1927 na trati závodu Zbraslav-Jíloviště.

ČTK

Eliška Junková zemřela v 93 letech 17. ledna 1994, pohřeb měla ve strašnickém krematoriu. Zanechala po sobě syna Vladimíra, kterého adoptovala od svého zemřelého bratra. V říjnu 2019 jí prezident republiky udělil in memoriam medaili Za zásluhy. Jméno Elišky Junkové nese dodnes řada motoristických akcí a spolků.

Život Petra Čecha - legenda Chelsea s helmou, která překonala vážné zranění

šel, Sport.cz

Časová osa: Motorsport

Filtr článků - Motorsport


Formule 1 2021

72. ročník mistroství světa navazuje a velmi omezenou sezónu 2020 a fanouškům nabídne rekordní porci hned dvaadvaceti závodů. Do kalendáře se vrací Velká cena Nizozemska, premiéru si odbyde okruh v Džiddě. Sezóna začíná 28. března v Bahrajnu, poslední závod je naplánován na 12. prosince v Abú Zabí. Na rekordní osmý titul útočí obhájce celkového triumfu Lewis Hamilton.