Článek
„Když jsem vyhrál evropský šampionát, konkurence nebyla tak velká. Navíc v mistrovství světa se počítá jen šest výsledků ze sedmi možných startů, tlak je velký. S navigátorem Pavlem Dreslerem jsme startovali výhradně na soutěžích v Evropě, které jsou náročnější ve srovnání s těmi zaoceánskými, kam soukromé týmy moc nejezdí," přemítal Kopecký.
První rallye jel v roce 2001. „Na Šumavě se žlutou Škodou Octavií s předním náhonem. Po pěti zkouškách jsme byli první v kategorii dvoukolek. Bylo mi devatenáct, spolujezdci rovněž. S ohledem na vývoj jsme byli největší machři. A při poslední zkoušce jsme skončili v lese, což nás patřičně uzemnilo," usmíval se při vzpomínce na debut Kopecký.
Chtěl být šampión jako táta
Na růst mladého pilota dohlížel otec Josef Kopecký, sám bývalý vynikající závodník, který syna po závodech provází coby člen týmu Škoda Motorsport. „Když jsem byl malý kluk, jezdil jsem na závody s tátou. Ve čtyřiadevadesátém vyhrál mistrovství Evropy v závodech do vrchu. Tehdy jsem chtěl být jako on mistrem Evropy," připomínal Kopecký největší vzor, který výsledkově výrazně překonal.
Však také v září v Turecku, když Jan Kopecký vyhrál pátou letošní soutěž v MS, otec jen těžko zadržoval slzy. „Pro tátu to bylo hodně emotivní. Oba jsme si uvědomili, že světový titul je hodně blízko," přiznal šestatřicetiletý pilot.
„Vždy jsme všechno dělali s vědomím, že chceme být maximálně úspěšní. Ať už jsem závodil v motokárách, jezdil okruhy nebo usedl do vozu pro rallye. Nikdy jsem nechtěl být jen do počtu, nebo jezdit pro zábavu. Měl jsem svoje sny," vyprávěl Kopecký.
Drama skončil v kotrmelcích
Během druhé sezóny v rallye si připsal první vítězství při Horácké rallye v Třebíči. Klíčový byl však třetí rok kariéry. Kopecký havaroval při rallye na Šumavě, odstoupil z Valašské rallye, a pak absolvoval soutěž v Tatrách. Ze Škody Octavie WRC udělal hromadu šrotu. Po nehodě a dramatických „kotrmelcích" skončil vůz sto metrů od silnice. Pilot měl těžký otřes mozku, tržnou ránu na hlavě, navigátor Schovánek zlomený kotník.
„Explodovala nám tehdy pneumatika. Mně navíc spadla helma. Týden před rallye si nepamatuji. Nebylo jednoduché se vrátit. Chtěl jsem závodit dál, ale potřeboval jsem rychlost, abych se mohl zlepšovat. Musel jsem z hlavy dostat, že se něco podobného může stát znovu. Během následujících soutěží jsem se kolikrát přistihl, že přemýšlím, jestli nemáme zase natrženou pneumatiku," připomínal patnáct let starý okamžik.
Doma mu nikdo pokračování kariéry v rallye nerozmlouval. Když tehdy na konci roku ovládl závody v Třebíči a Příbrami, vrátilo se mu sebevědomí a klid. V následující sezóně začal jezdit se Škodou Fabií WRC a stal se poprvé českým šampiónem. S mladoboleslavskou značkou spojil celou kariéru. Od roku 2009 je nepřetržitě továrním pilotem Škody.
Pojede na maximum
Aktuálně se pyšní skvostnou sérií bez prohry na domácích tratích, letos nenašel přemožitele ani v závodech mistrovství světa WRC2. „Sešlo se všechno dohromady. Mám zkušenosti, které umím zužitkovat. Rychlost jsem měl i jako mladý, ale dělal jsem chyby. Na určitých závodech jsem rychlost postrádal. Teď jsem schopný jet všude rychle. I v soukromém životě si všechno sedlo, zázemí kolem mě je dokonalé."
Ve čtvrtek na startu Španělské rallye bude stát s vědomím, že už jej o titul nic nepřipraví. Obhájce titulu a týmový kolega Švéd Pontus Tidemand není mezi přihlášenými pro Australskou rallye, a tak už český pilot Fabie R5 nemůže být v celkovém pořadí předstižen.
„Stejně pojedu na maximum. Závod je nejlépe obsazený z celého letošního roku. Chci potvrdit, že jsme s Pavlem mistry světa oprávněně," vyhlásil Kopecký, že má v plánu přidat do sbírky šesté vítězství.