Článek
Hajný se v komisi setkává se zástupci Premier League, La Ligy či bundesligy.
Má český fotbal Evropě co nabídnout?
Kolegové zaregistrovali poslední změny, které se tady udály, například prodej televizních a marketingových práv. Společně s výsledky českých klubů v Evropě to výrazně změnilo pohled na naši ligu. Jsme vnímáni jako respektovaný partner. Trojnásobný nárůst příjmů byl rozhodně téma. Přišli za mnou například kolegové z Polska nebo Itálie a opravdu se zajímali, což mi udělalo radost. Další věcí jsou třeba naše sociální sítě, jak pracujeme s video contentem, jaký děláme obsah pro fanoušky, jaké máme kampaně. Na to se zase ptali z Portugalska. Nedávno jsme zde měli delegaci z velšské ligy.
Tu zajímalo co?
Zaujal je náš herní formát a obecně princip oddělení soutěží od národní asociace. Na těchto i dalších věcech je vidět, že nejsme žádný trpaslík. Dva měsíce zpátky mi říkal majitel Selectu, že jsme pro ně nejvýše postavená liga, která hraje s jejich míči. Proto od nich máme tu nejlepší péči. To je pro nás vyznamenání, že nejsme někde na chvostu a nebojujeme o přežití, ale do jisté míry můžeme v některých směrech i konkurovat větším soutěžím. Rád bych, aby na seznam pozitiv brzy přibyla i infrastruktura, kde jsou v současnosti ještě rezervy. Ale vzhledem k tomu, co se plánuje v Ostravě, v Brně nebo v Praze, tak věřím, že v horizontu třeba dekády zažijeme další skok.
Dá se třeba se zástupci Premier League na něčem dohodnout? Hrají zřejmě ve všem úplně jinou úroveň.
Největší výhoda je, že jsme u toho. Nesledujeme dění jen zpovzdálí, že bychom si někde přečetli titulek o dění v Anglii a vůbec netušili, proč se rozhodli udělat tento krok. S kolegy, kteří takhle úspěšně dohadují velké dealy, máme reálnou možnost být v jedné komisi, vše s nimi konzultovat a zjišťovat, co a jak i v největších ligách funguje. Vše je o know-how, které pak můžeme třeba aplikovat i na české prostředí.
Kdybyste měl říct jednu věc, kterou byste rád přinesl do českého fotbalu, jaká by to byla?
Samozřejmě by se mi líbily zisky z prodeje audiovizuálních práv po vzoru některých větších soutěží. (úsměv) Ale reálně, jsem rád, že mohu konstatovat, že jako česká liga v různých inovacích jdeme nebo chceme jít s dobou a jsou i oblasti, kde patříme mezi průkopníky. O tom svědčí dlouhodobé využívání VAR, kalibrovaná čára, centrálně prodáváme televizní práva, upravili jsme metodu vrácení míčů do hry třeba jako v Anglii a už nyní řešíme další možné novinky, které bychom mohli zavést, abychom domácí soutěž zase o něco přiblížili těm největším. Ano, největší hráči jsou o pár kroků napřed, ale právě i díky členství v Evropských ligách a i mém v komisi, jim můžu nahlédnout pod ruce a přesně vědět, co se kde chystá. A vzít si z toho důležité informace pro nás.
Prozradíte, co se chystá?
To asi úplně nechci, ale minimálně vidím, co se dá dělat například pro fanoušky, jak jim zlepšit zážitek. Posledním hitem fotbalu jsou kamery na hrudi rozhodčích, což praktikují v Anglii nebo Polsku. Člověk má možnost zachytit projekt hned v úvodu a přemýšlet, jestli se něco takového dá udělat i u nás.
Dá?
Řeknu jen, že nad tím velice intenzivně přemýšlíme.
Co třeba vysvětlování situací na stadionu přímo od sudích?
Minimálně se o tom na LFA bavíme, byť jde samozřejmě primárně o gesci Komise rozhodčích FAČR. Ale určitě je to tak, že všechny podobné novinky či posuny vnímáme a interně vyhodnocujeme. Řešíme, zda na ně vůbec máme aktuálně možnosti, a kdy je pak správné časování. Ale určitě nejsme slepí a hluší.

Obchodní a marketingový ředitel Ligové fotbalové asociace (LFA) Daniel Hajný.
Lidé také hodně řeší nové víkendové sloty, kdy se v sobotu hrají až čtyři zápasy najednou. Minimálně ve svém okolí vnímám dost odlišné názory.
Je to samozřejmě legitimní debata. Pravidelně se i o tomto bavíme s Oneplay a vyhodnocujeme si, jakou odezvu a jaká čísla sledovanosti tyto změny přinesly. Určitě to není tak, že bychom něco upravili a pak nás to nezajímalo. Snažíme se ale najít balanc, který bude vyhovovat co nejvíce. Ale jsme si vědomi, že vždy bude někdo, komu se toto nebo jiné nastavení nebude líbit. To ale není jen problém u nás, ale s ohledem na diskuze na komisi po celé Evropě.
A daří se lidi tedy více vtáhnout?
Mohu prozradit, že s Oneplay budeme brzy komunikovat výrazné navýšení televizní sledovanosti. U návštěvnosti na stadionech se teď musíme připravit, že větší zima může návštěvy ovlivnit, ale obecně bych řekl, že většinu čísel se nadále daří posouvat. Zažíváme skutečně velmi pozitivní období. Začínal jsem u ligy před 15 lety, kdy ani neměla svůj web. Když se ohlédnu, co se všechno za poslední roky povedlo, tak je z fotbalu opravdu fenomén, jak říkáme v naší kampani. Naše kluby odvedly za poslední sezony skvělou práci. Vnímám změnu nálady ve společnosti, že mnoho lidí chce chodit na fotbal, nebo být minimálně jeho součástí. Mohu jen potvrdit, že vše se neustále řeší třeba i na úrovni Evropských lig.
Jaké konkrétní kroky můžete vy osobně v obchodně-pracovní komisi dělat?
Vezmu jeden projekt, na kterém se podílíme, což je prodej fast-bettingových dat. To jsou data, která se sbírají během zápasů a následně prodávají sázkovým kancelářím. Prostřednictvím Evropských lig se podařilo realizovat centralizovanou dohodu, která klubům přinesla velice cenné finanční příjmy. Nebýt právě našeho členství v Evropských ligách, k podobnému obchodu se nedostaneme, nebo bychom si ho museli vyjednat sami za složitějších podmínek. To je důležitá přidaná hodnota, kterou přináší to, když můžete věci aktivně ovlivňovat a promlouvat do toho, jak by měl obchod vypadat, co by měl obsahovat, a jak by v něm měla být zapojena vaše soutěž. Samozřejmě v Premier League nebo La Lize jsou větší hráči, ale když se pak můžeme připojit i my, je to pro nás jako střední nebo menší ligu velký přínos.
Co to jsou Evropské ligy?
Organizace sdružuje 40 profesionálních fotbalových lig, které zastupují více než 1170 klubů ve 34 zemích po celé Evropě. LFA je členem od roku 2018. „Evropské ligy obsahují drtivou většinu soutěží s tím, že se potkávají šéfové a hlavní manažeři. UEFA a FIFA jsou organizace, které zastřešují národní asociace, Evropské ligy právě soutěže. Vždycky lajkům, kteří si to neumí představit, říkám, že to je taková fotbalová Evropská unie, jejímž jsme zaplaťpánbůh členem,“ popisuje Hajný.
Chápu správně, že výsledkem má být primárně kolektivní dohoda?
Není to tak, že by Hajný někde v Evropě prosadil dvě tři významné věci čistě za sebe, ale spíše dáváme dohromady nápady a pak si řekneme směr, cíl a strategii. Jde o centrální projekty napříč Evropou. A díky mé účasti v komisi je český profesionální fotbal více slyšet a vidět.
Pojďme ještě přímo k nám do Česka a snaze se ve zmíněných odvětvích posouvat. Táhnou podle vás všechny kluby za jeden provaz?
Je potřeba vnímat, že LFA jsou kluby. A jestli se po oddělení od FAČR stalo něco důležitého, tak právě to, že si uvědomily, že si soutěže mohou řídit samy. Všichni máme společný cíl se posouvat. Samozřejmě hnacím motorem jsou vždycky peníze. To tak je. Ale zároveň si troufnu říct, že spousta klubů pochopila, že je potřeba se více starat o fanoušky a dělat jim lepší servis. Není to jen o zápase. Přichází noví majitelé a nikdo nechce být ta černá ovce. Dělá se lepší marketing, zvelebují se stadiony, jde o přirozený tlak prostředí. A cílem je samozřejmě nalákat na utkání nové a nové lidi.
Hlavně budoucí generace.
Fotbal je tradiční sport, nejsledovanější na světě, ale zároveň i pro něj platí, že v budoucnu může mít potíže s oslovením mladých lidí. Třeba děti šest až dvanáct let mají v současnosti problém ukoukat zápas či jinou událost ve sportu, která trvá nepřerušeně delší časovou periodu. Například fotbalových devadesát minut. Je to pro ně dlouhé a do jisté míry i nudné. Proto se vymýšlejí různý formáty, jak utkání udělat atraktivnější, právě i pro nejmenší. A například americká NFL přišla s tím, že zápas přetavila v reálném čase do animované podoby. To jsou všechno věci, které se řeší i u nás.
Takže za chvíli budeme moct koukat třeba na animovaného Lukáše Provoda v akci?
Ano, může to být jednou realita. Všichni napříč Evropou i celým světem přemýšlíme nad budoucností. Jak přitáhnout a udržet mladé lidi? Doba je výrazně zrychlená, člověk je hodně roztěkaný a skáče od obsahu k obsahu. Někde se zkouší třeba fotbal jen na část obrazovky a ve zbytku jsou konverzace či jiný obsah, který mají fanoušci rádi. Uvidíme, jaká bude cesta, kam až se dostaneme. Ale jako LFA situaci pečlivě sledujeme a už nyní vymýšlíme věci, aby nám tzv. neujel vlak.
Vy jste to zkusili i přes jídlo a projekt Chance Liga Taste. Musím se přiznat, že až do přípravy na rozhovor jsem ho nezaregistroval.
Je to další věc, jak oslovit lidi mimo tradiční fotbalovou bublinu. S návrhářem Lukášem Macháčkem jsme zacílili oblast módy, znělku ligy vytvářel v současnosti jeden z nejpopulárnějších hudebních producentů NobodyListen, a pak je tady scéna gastra, která se samozřejmě na stadionech hodně řeší. Myslím si, že kluby pochopily, že fanoušek chce mít rozmanitý a zajímavý servis, což jsme chtěli podpořit. Spojili jsme se primárně s kuchařem Adamem Rundusem, jenž s námi objíždí stadiony a ukazuje lidem, jak se dá moderní gastronomie přenést do fotbalu.
Opět stejná otázka. Daří se to?
Máme pozitivní ohlasy. Lidé, kteří normálně na fotbal tolik nechodí, tak dorazí i díky tomu, že přijel Adam. To je cílem. Abychom přitáhli ty, kteří nedojdou třeba primárně kvůli samotnému zápasu. Dají si dobré jídlo, užijí si atmosféru, sejdou se s kamarády, koupí si věci ve fanshopu. A třeba si řeknou: Tak já na tu ligu budu chodit častěji. S nadstavbou v minulé sezoně máme za sebou nějakých deset eventů.
Není to málo?
Je potřeba přemýšlet nad tím, že hodně věcí zevšední, pokud se dělají příliš často. Zároveň je potřeba zohlednit Adamův čas a ani náš rozpočet není bezedný. Snažíme se jít cestou kvality než kvantity, modifikovat zavedená jídla a postupně objet všechny stadiony i ve druhé lize. Jak jsem řekl, máme kladné reakce, třeba trhané maso v housce je výborné. Doporučuji! Zároveň můžu naznačit, že chystáme projekt zaměřený na malé děti, abychom klubům pomohli s výchovou těch nejmladších fanoušků. To je s ohledem na to, o čem se tady bavíme, extrémně důležité a prozradím, že se na něj fanoušci mohou těšit velice brzy.














