Článek
Velká cena Monaka poprvé zavedla pravidlo o dvou povinných pit stopech kvůli nízké možnosti předjíždění na trati. Toto pravidlo nabídlo mnoho taktických možností a také dávku nepředvídatelnosti.
Pro vítězství si dojel Norris a své stáji tak doručil první vítězství na tomto tradičním okruhu od roku 2008.
„Je to skvělý pocit. Výhrou tady jsem si splnil jeden z dětských snů. Přesto, že to byl dlouhý závod jsem si ho užil. V posledních zatáčkách to bylo těsné. Většinu závodu jsem měl pod kontrolou, ale na konci přede mnou byl Max, který před zastávkou v boxech zpomaloval a já jsem věděl, že Charlesovi nesmím dát žádnou příležitost,“ hodnotil svůj výkon v cíli Norris.
Verstappen totiž svou druhou povinnou zastávku v boxech absolvoval až v posledním možném kole – předposledním celkově. Do té doby čekal na potenciální výjezd safety car nebo červenou vlajku, která by mu umožnila pneumatiky vyměnit bez ztráty času.
Druhý dojel Leclerc, který se snažil obhájit domácí vítězství z posledního roku. Pilot Ferrari dostal svou stáj na stupně vítězů Velké ceny teprve podruhé v sezoně. Druhé místo je také nejlepším umístěním italské stáje v hlavním závodě v tomto roce.
„Šťastný nejsem, doufal jsem, že dokážu obhájit vítězství, ale s ohledem na celou sezonu je dnešek úspěch. Když jsme se sem přesouvali, počítal jsem, že bude úspěch skončit v nejlepší desítce a dojel jsem jen kousek za vítězem. Lando byl už včera rychlejší a zasloužil si vyhrát. Přesto to byl povedený víkend,“ řekl v rozhovoru po konci závodu Leclerc.
"P1 baby!"#F1 #MonacoGP pic.twitter.com/MhFiv8I1CV
— Formula 1 (@F1) May 25, 2025
Složité hledání možností k předjetí se potvrdilo i letos. Pořadí v první čtyřce zůstalo stejné jako na startu a průběžné pořadí se na čele měnilo jen kvůli různě načasovaným pit stopům.
Úzkých uliček využily některé stáje k taktice. Hůře postaveného pilota využily jako špunt, přes nějž se nemohli soupeři dostat a on zpomalil tak, aby lépe postavenému kolegovi udělal prostor pro návrat do volného prostoru.
Takto pracovali pro svůj tým Lawson z Racing Bulls, Sainz z Williamsu a následně i jeho týmový kolega Albon, když si vyměnili pozice. Nakonec závodu stejnou službu prokázal i Antonelli svému kolegovi z Mercedesu Russellovi.
Týmové strategie vedly ke zformování vláčku monopostů za zdržujícím pilotem a obzvlášť pro mercedesy to bylo viditelně frustrující. Russell totiž jel hned za oběma Williamsy a když začal prostor pro výměnu Sainzovi zařizovat Albon, neudržel se a předjel Thajce v šikaně mimo trať.
LAP 51/78
— Formula 1 (@F1) May 25, 2025
Russell overtakes Albon by cutting across the Nouvelle Chicane
He’s told to give the place back but he says he’ll take the penalty#F1 #MonacoGP pic.twitter.com/QQZLXMM7Z0
„Musel jsem jet rovně, abych do něj nenarazil. Jede nebezpečně,“ hlásil Russell týmu do vysílačky. Dostal odpověď, že má vrátit pozici, ale on odvětil, že radši přijme trest v podobě penalizace. Na to reagovalo ředitelství závodu, které Russellovi udělilo trest v podobě projetí boxovou uličkou, v níž je omezená maximální rychlost.
„Radši k tomu nebudu ani nic říkat,“ řekl Brit do vysílačky, když se o trestu dozvěděl. Russellovi nakonec manévr vyšel, protože po průjezdu boxy se vrátil na trať před Albona. Nicméně mu stále zbývalo absolvovat oba pit stopy. Pro ně mu udělal prostor Antonelli, ale odsunuly Russella mimo bodující pozice.
Jak bývá v Monaku zvykem, došlo i k několika kolizím, a ne všichni piloti závod dokončili. Hned v prvním kole skončil ve zdi Gabriel Bortoleto. Toho vytlačil Antonelli a pilot Sauberu čelně narazil do bariéry. Přesto se mu podařilo bez pomoci vycouvat a pokračoval v závodě. Ihned absolvoval první zastávku v boxech, kde měnil přední křídlo. Byl vyhlášen virtuální safety car, který piloti na chvostu pořadí využili k první zastávce v boxech.
Jen o pár kol později naboural Pierre Gasly při výjezdu z tunelu před šikanou zezadu Júkiho Cunodu. Pilot Alpinu ulomil svému monopostu přední křídlo a pravé přední kolo. Vlastními silami se ještě dostal do boxů, ale v závodě pokračovat nemohl. Do vysílačky hlásil, že mu selhaly brzdy.
Závod pak nedokončil ani Fernando Alonso, jemuž ve 39. kole vypověděl službu jeho aston martin. Dvojnásobný mistr světa tak stále čeká na první body v sezoně. Ty si naopak dokázal připsal Lawson.
Formule 1 2025
Letošní sezona seriálu formule 1 začala 16. března Velkou cenou Austrálie a končí 7. prosince v Abú Zabí. Titul mezi jezdci obhajuje Nizozemec Max Verstappen z Red Bullu a mezi stájemi britský McLaren.
Velká cena Monaka, závod mistrovství světa vozů formule 1: |
---|
1. Norris (Brit./McLaren) |
2. Leclerc (Mon./Ferrari) -3,131 |
3. Piastri (Austr./McLaren) -3,658 |
4. Verstappen (Niz./Red Bull) -20,572 |
5. Hamilton (Brit./Ferrari) -51,387 |
6. Hadjar (Fr./Racing Bulls) -1 kolo |
7. Ocon (Fr./Haas) -1 kolo |
8. Lawson (N.Zél./Racing Bulls) -1 kolo |
9. Albon (Thaj./Williams) -2 kola |
10. Sainz (Šp./Williams) -2 kola |
11. Russell (Brit./Mercedes) -2 kola |
12. Bearman (Brit./Haas) -2 kola |
13. Colapinto (Arg./Alpine) -2 kola |
14. Bortoleto (Bra./Sauber) -2 kola |
15. Stroll (Kan./Aston Martin) -2 kola |
16. Hülkenberg (Něm./Sauber) -2 kola |
17. Cunoda (Jap./Red Bull) -2 kola |
18. Antonelli (It./Mercedes) -3 kola |
Alonso (Šp./Aston Martin) DNF |
Gasly (Fr./Alpine) DNF |
Průběžné pořadí MS (po 8 z 24 závodů): |
---|
1. Piastri 161 |
2. Norris 158 |
3. Verstappen 136 |
4. Russell 99 |
5. Leclerc 79 |
6. Hamilton 63 |
7. Antonelli 48 |
8. Albon 42 |
9. Ocon 20 |
10. Hadjar 15 |
11. Stroll 14 |
12. Sainz 12 |
13. Cunoda 10 |
14. Gasly 7 |
15. Hülkenberg 6 |
16. Bearman 6 |
17. Lawson 4 |
Pohár konstruktérů: |
1. McLaren 319 |
2. Mercedes 147 |
3. Red Bull 143 |
4. Ferrari 142 |
5. Williams 54 |
6. Haas 26 |
7. Racing Bulls 22 |
8. Aston Martin 14 |
9. Alpine 7 |
10. Sauber 6 |