Hlavní obsah

Přežil šílený let a zázrakem dojel do cíle. Pak ale Alonso dostal trest kvůli chybějícímu zrcátku

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Ač krotí auta "pevně" spojená se zemí, jsou v češtině nazýváni piloty. Jenže při nedělní Velké ceně USA se jím Fernando Alonso stal do slova a do písmene, neboť po střetu s Lancem Strollem předvedl s monopostem F1 vzlet a přistání, za které by se nemusel stydět ani akrobatický kouzelník Martin Šonka. A co víc – navzdory hrůzně vypadající nehodě a velké ráně, kterou Alonso i vůz dostali, dojel jako zázrakem do cíle na sedmém místě. Jenže pár hodin po závodě dostal kvůli ztracenému zrcátku 30vteřinovou penalizaci a o body smolně přišel.

Foto: Darron Cummings, ČTK/AP

Fernando Alonso před závodem v Austinu

Článek

Závod co závod posouvá rekord v počtu odjetých Velkých cen. Nicméně 352. podnik jeho kariéry se dozajista v paměti Fernanda Alonsa neztratí v záplavě desítek jiných. V texaském Austinu prožil let, při kterém miliony lidí u obrazovek trnuly hrůzou, leč skončil pro něj šťastným dopadem.

Zhruba v polovině závodu se na dlouhé rovince snažil po restartu předjet Lance Strolla. Dlouho se držel těsně za ním, aby využil vzduchového pytle a až na poslední chvíli plánoval předjetí zleva. Jenže ve chvíli, kdy tento manévr udělal, cukl do strany také Stroll, došlo ke kontaktu obou monopostů a ten Alonsův se v přední části na pár dlouhých vteřin vznesl do vzduchu.

"V tu chvíli jsem se bál, protože to bylo velmi nebezpečné. Když jsem přistál zpět na asfaltu, myslel jsem si, že je se závodem pro mě konec. Vidíte, nakonec jsem dojel sedmý a jsem rád, že tu s vámi mohu mluvit, protože jsem taky klidně mohl ležet v nemocnici," říkal Alonso novinářům v cíli.

Ano, navzdory tomu, že vozy F1 často působí křehce a kdejaký kontakt je vyřadí ze hry, tak Alonso tento direkt přečkal. V boxech mu vyměnili pneumatiky i přední křídlo a on jako by nic pokračoval dál. "Bylo to neuvěřitelné. V posledních kolech jsem tlačil, jako by to byla kvalifikace. Byla to moje nejlepší Velká cena sezony, ale v žaludku jsem pořád cítil strach a chtěl jsem, aby ten závod co nejdřív skončil."

Jenže radost z bodů netrvala dlouho. V samém závěru se nejspíš vlivem poškození uvolnilo na jeho voze pravé zrcátko. Podle pravidel bez něj závodník nemůže jet, nicméně Alonso do boxů k výměně nezajel. Po závodě právě proti tomuto momentu protestovala stáj Haas a sportovní komisaři jí dali za pravdu. Alonso vyfasoval půlminutový flastr a propadl se až na 15. příčku.

Foto: Mike Segar, Reuters

Vůz Lance Strolla odklízený po havárii.

Bez trestu nevyvázl ani Stroll, jenž byl označen za viníka nehody. Jednak nedojel, jednak v nedělním závodě v Mexiku klesne na startu o tři místa. Sám se ale bránil: "Na levé straně jsem mu nechal kopu místa. Nevytlačil jsem ho do zdi nebo z trati. Dá se na ten incident dívat z mnoha úhlů, protože ani on se nemusel ke mně přiblížit tak blízko."

Však i Alonso uznal, že to „byla trocha smůly, neboť si nerozuměli." Mimochodem, už příští rok budou oba týmovými kolegy ve stáji Aston Martin...

Velká cena USA, závod mistrovství světa vozů formule 1 v Austinu (po penalizaci Fernanda Alonsa):
1. Verstappen (Niz./Red Bull) 1:42:11,687
2. Hamilton (Brit./Mercedes) -5,023
3. Leclerc (Mon./Ferrari) -7,501
4. Pérez (Mex./Red Bull) -8,293
5. Russell (Brit./Mercedes) -44,815
6. Norris (Brit./McLaren) -53,785
7. Vettel (Něm./Aston Martin) -1:05,354
8. Magnussen (Dán./Haas) -1:05,834
9. Cunoda (Jap./Alpha Tauri) -1:10,919
10. Ocon (Fr./Alpine) -1:12,875.
Nejrychlejší kolo: Russell.
Průběžné pořadí MS (po 19 z 22 závodů):
1. Verstappen 391 b.
2. Leclerc 267
3. Pérez 265
4. Russell 218
5. Sainz (Šp./Ferrari) 202
6. Hamilton 198
7. Norris 109
8. Ocon 79
9. Alonso (Šp./Alpine) 65
10. Bottas (Fin./Alfa Romeo) 46
Pohár konstruktérů:
1. Red Bull 656
2. Ferrari 469
3. Mercedes 416
4. Alpine 144
5. McLaren 138
6. Alfa Romeo 52
7. Aston Martin 51
8. Haas 38
9. Alpha Tauri 36
10. Williams 8

Reklama

Související témata: