Hlavní obsah

Spousta výletů mimo trať, ale jediný trest. Hamilton kvůli němu přišel o boj o pódium

2:51
2:51

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Jedna chyba a sen o prvním pódiu ve Ferrari byl ten tam. Sedminásobný mistr světa formule 1 Lewis Hamilton měl v Mexiku dobře nakročeno k prvnímu umístění na stupních vítězů od přestupu z Mercedesu, jenže v souboji neudržel vůz na trati a přišel trest, kvůli němuž Brit dojel až osmý.

Foto: Henry Romero, Reuters

Lewis Hamilton ve Velké ceně Mexika

Článek

Hamilton se v úvodní části závodu dostal do ostrého souboje s Maxem Verstappenem o třetí místo. Nizozemec na něj zaútočil v první zatáčce, došlo ke kontaktu a pilot Red Bullu si následně zkrátil šikanu. V další zatáčce útočil Hamilton a tentokrát se na trati neudržel on.

Při návratu pak nepoužil připravený napojovací pruh asfaltu. Kvůli tomu mu hrozil trest, ale komisaři vyhodnotili, že neměl vůz dostatečně pod kontrolou, aby se mohl napojit podle instrukcí vedení závodu.

Penalizaci se však nevyhnul, protože vyjetím z trati získal trvalou výhodu. Komisaři jeho prohřešek ocenili desetisekundovým trestem. Ten si Hamilton odbyl při zastávce v boxech, po níž se propadl pořadím a závod dokončil na osmém místě.

Zarážející je především to, že nikdo jiný za stejný přestupek trestán nebyl. Už v úvodním kole si první šikanu zkrátili Leclerc i Verstappen. Leclerc tím získal pozici před Hamiltonem, kterou nevrátil. V souboji v šestém kole pak kromě Hamiltona vyjel mimo trať znovu i Verstappen a dostal se před Brita – právě tato situace bezprostředně předcházela Hamiltonovu incidentu.

„Měl jsem skvělý start a dostal se na druhé místo. V prvních třech zatáčkách jsem se udržel na trati, na rozdíl od ostatních. Ti projeli šikanu rovně a nebyli trestáni,“ postěžoval si po závodě čtyřicetiletý pilot Ferrari.

U výjezdů z trati v prvním kole ředitelství závodu úplně zavřelo oči. Kontakt Verstappena s Hamiltonem v šestém kole a následný výlet Nizozemce mimo dráhu vyhodnotili komisaři jako závodní incident.

„Vzájemný kontakt k závodění patří a chápu, že nebyl trestán, ale výjezdy na trávu by měly být posuzovány jednotně, bez ohledu na to, koho se týkají. Já jediný jsem dostal penalizaci – a hned desetisekundovou,“ zlobil se Hamilton.

Svého jezdce se zastal i šéf Ferrari Fred Vasseur. Ten sice uznal důvod pro udělení trestu, vadila mu však jeho výše i nekonzistentnost, s jakou komisaři jednotlivé incidenty posuzovali.

„Penalizace pro Lewise byla přísná. Jasně, neudržel se na trati a vyjel na trávu, ale deset sekund je hodně. Lewis kvůli nim ztratil šest nebo sedm pozic a propadl se až za skupinku, v níž byly oba mercedesy. Kdyby dostal jen pět sekund, mohl ještě zabojovat o pozici právě s těmito jezdci,“ přemítal Vasseur.

Formule 1 2025

Letošní sezona seriálu formule 1 začala 16. března Velkou cenou Austrálie a končí 7. prosince v Abú Zabí. Titul mezi jezdci obhajuje Nizozemec Max Verstappen z Red Bullu a mezi stájemi britský McLaren.

Byla penalizace Lewise Hamiltona správná?
Ano, ale trestaní měli být i další jezdci
78,7 %
Ano, ale trest byl příliš vysoký
7,8 %
Ano
4,1 %
Ne
9,4 %
Celkem hlasovalo 591 čtenářů.