Hlavní obsah

Loprais na Silk Way Rally požene Kamazy v kamiónu MAN

Frenštát pod Radhoštěm

Český pilot Aleš Loprais (32) jede obhajovat na Silk Way Rally loňské prvenství. Nepojede ale s tatrou, nýbrž kamiónem MAN TGS 18.480 nizozemského týmu a také se zahraniční posádkou. Cíle si klade tradičně hodně vysoké. Loprais pojede v barvách InstaForex Eurol Veka Teamu.

Foto: www.loprais.cz

S kamiónem MAN TGS 18.480 nizozemského týmu absolvuje Aleš Loprais letošní Silk Way Rally.

Článek
Fotogalerie

„V první řadě budu testovat, jak mi srostly oba obratle, pochroumané při havárii na letošním Dakaru. Tatra Jamal se tam změnila v hromadu šrotu a postavit nové auto do startu Silk Way Rally nebylo v lidských silách, i když nám finančně velice pomohl náš letitý partner Česká pojišťovna. Nabídka špičkového nizozemského týmu mě jednak překvapila, ale také příjemně potěšila,“ přiznal Aleš Loprais v rozhovoru pro Sport.cz.

Auto naladil po „valašsku"

Červený MAN s bílou plachtou se mu velmi zamlouvá.

„Auto vypadá stejně dobře, jako jezdí. Je velmi pohodlné a vyvážené. Motor má enormní výkon. Pohráli jsme si krapet trochu s naladěním podvozku, který teď lépe vyhovuje mému „valašskému“ stylu jízdy. Zapracovali jsme také na nových brzdách a chlazení. Používáme rovněž odlehčené ráfky, s nimiž mám léta velmi dobré zkušenosti. Vůz je opatřen tradiční koncepcí žebřinového rámu a tuhých náprav zavěšených na listových perech a vybavených tlumiči Reiger,“ pospal Loprais technické vymoženosti nového vozu.

Po testech v Turecku byly hlavní zátěží jízdy v dunách u slovenské Senice. „Seznamoval jsem se s posádkou a samotným autem v místech, která velmi dobře znám. Kamion má spoustu progresívních prvků, jež jsem se snažil zvládnout. Najezdili jsme s posádkou v soutěžním tempu téměř 800 kilometrů a auto jsme rozhodně nešetřili, všechno přitom fungovalo skvěle. Důležité bylo také propojení obou týmů, které se na zajištění servisu podílejí. Na vše dohlížel nizozemský majitel týmu a zkušený dakarský pilot Peter Versluis,“ dodával Aleš Loprais.

Angličtina úřední řečí

Aleš Loprais pojede jako řidič jedno ze čtyř vozů nizozemského týmu. Měl by v něm být jedničkou.

„Tak to neberu. Samozřejmě chci bojovat o co nejlepší umístění. Loni jsem vyhrál, v roce 2009 jsem byl na Silk Way Rally třetí, takže si nemohu klást nízké cíle, což by ani neodpovídalo mojí povaze. V první řadě chci být ale užitečný pro tým a další vývoj vozu,“ odmítl valašský pilot skromně roli jedničky.

Jeho navigátorem bude zkušený Belgičan Serge Bruynkens a mechanikem Holanďan Frank Deenen. „Jsou to zkušení profesionálové s několika dakarskými účastmi. Mechanik na stavbě tohoto vozu pracoval a zná jej do detailu, takže k nim mám plnou důvěru,“ dodal Aleš Loprais. Úřední řečí bude v posádce angličtina.

Tým InstaForex Eurol Veka vysílá na Silk Way čtyři speciály. Jeden řídí Aleš Loprais, další majitel týmu Peter Versluis, za volantem speciálu z dílen firmy Toni Maurer bude sedět Franz Echter. Čtvrtý vůz povede zkušený nizozemský pilot Pascal de Baar.

„Všichni za sebou mají velmi úspěšná vystoupení na Dakaru a jiných vytrvalostních maratónech,“ zdůraznil Loprais.

Nizozemský a český tým je úzce propojený po stránce servisu. Z Nizozemska vyjedou tři speciální doprovodné kamióny, z Frenštátu pod Radhoštěm pak tatra „Filharmonie,“ vedená Leo Lopraisem. V sestavě nechybí ani novinářský doprovod a tým bude mít i svého lékaře.

Na startu jedna tatra

Zatímco kamióny vyrazí na start do Moskvy už začátkem týden, posádky přiletí ve čtvrtek a v sobotu 7. července se startuje. Na posádky čeká osm dlouhých, náročných a ostrých etap, z nichž nejdelší měří 583 kilometrů. Stěžejní etapy se pojedou v Kalmycké poušti u Kaspického jezera. Až 15. července dorazí startovní pole do Gelendžiku nedaleko Soči, bude za sebou mít 3823 kilometrů. Silk Way Rally je letos poprvé součástí Dakar Series a na startu by mělo být přes sto posádek, z toho třicet kamiónů.

„Favority jsou domácí Kamazy. Po loňském neúspěchu dělají letos pro vítězství určitě vše,“ zdůraznil Loprais.

Mezi kamióny bude startovat i jedna tatra. „Tým Svoboda vypravuje svůj speciál i letos, jen se z tradiční oranžové barvy „převlékl“ do červenobílého hávu týmu Veka. Letos pojedeme společně. Kromě stejných barev budou Svobodovi na svém autě, poháněném vzduchem chlazeným motorem Tatra, používat i tlumiče FRT - Loprais Shocks, což by je mělo na trati zrychlit. Uvidíme, těším se,“ řekl na závěr Aleš.

A jak to bude s Jamalem? „Neumře! Pracujeme na novém autě, které by mělo být ještě lepší než to, s nímž jsme útočili na Dakaru až do havárie na první příčku. Hotové by mělo být na podzim. Podle toho, jak dopadnu na Silk Way Rally a jak vyhodnotíme spolupráci s nizozemským týmem, se uvidí, co dál. Možné je, že s novým vozem pojedu Dakar 2013 nebo ho pronajmeme. Variant je spousta. Teď se soustředím, abych uspěl v Rusku. Můj strýc Karel, tělem i duší tatrovák, mi řekl, abych udělal to, co považuji za nejlepší,“ dodal Aleš Loprais, který bude na Silk Way Rally i ambasadorem časomíry a speciálních hodinek Edox.

Exkluzivní informace ze startu Alkeše Lopraise na Silk Way Rally bude denně přinášet Sport.cz, televizní záběry ze soutěže budou k vidění na Eurosportu.

Reklama

Související témata:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

MS v hokeji 2024

87. ročník Mistrovství světa v hokeji se koná v termínu 10.–26. května 2024 v České republice, turnaj si rozdělí města Praha a Ostrava.