Hlavní obsah

Za běžeckým lyžováním do Krkonoš. Tipy na výlety v bílé stopě

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Nejvyšší pohoří České republiky, kterými jsou severovýchodní Krkonoše, hraje v nabídce zimních sportů tuzemský prim. Kromě četného množství skiaerálů a sjezdovek, jsou Krkonoše rájem také pro běžkaře. Poznejte společně se Sport.cz nejoblíbenější trasy bílé stopy.

Foto: David Taneček, ČTK

Pohled od Richtrových bud na Černou horu (vlevo) v Krkonoších

Článek

Krkonoše svým rozmanitým profilem uspokojí nejednoho nadšeného běžkaře. Na výběr jsou náročné okruhy v kopcích, ale také hřebenovky, které vás přivítají s mírně zvlněným profilem. Celkem se můžete těšit až na 600 upravených tras pro běžecké lyžování.

Krkonošská magistrála a její dílčí běžkařské trasy

Pomyslnou hlavní páteří celé soustavy běžkařských tratí a její nejdelším úsekem je Krkonošská magistrála, která měří přes osm desítek kilometrů. Zavede vás od měst Harrachov a Rokytnice nad Jizerou skrz celé krkonošské pohoří až do Žacléře. Na magistrálu navazují také turistické, i závodní bílé stopy, stejně tak vás některé trasy zavedou až do podhůří Krkonoš.

Rokytnice nad Jizerou - Horní Mísečky (28 km)

A začneme pěkně z ostra celodenním výletem z Rokytnice, případně Harrachova na Horní Mísečky. V Rokytnici svou pouť začněte ve Skiareálu Pařez. Ti, jenž chtějí šetřit silami a odečíst šest náročných kilometrů, mohou využít lanovky Studenov, která je téměř doveze ke stejnojmennému rozcestí. Druhou pracnější možností je vystoupat směr rozcestí Na Kamlu, dále k Vyhlídce na Čertově hoře a v polovině modré sjezdovky odbočit Janovou cestou pod Janovu skálu. Za půl kilometru se vaše cesty s těmi, kteří využili lanovku, zase setkají.

Dále pokračujte magistrálou až na Čertovu pláň a rozcestí Ručičky. Na něm odbočte doleva a Kládovou cestou miřte na rozcestí u Maštale. Kolem vrcholu Plešivec se dostanete na tzv. Heliport. Pokud vám dojdou po 15 kilometrech síly, můžete se vydat směrem vpravo kolem zadního Plechu a spadnout opět na Ručičky, horní část Rokytnice je pak nedaleko. Ti vytrvalejší ale pokračují třemi kilometry na Voseckou boudu.

U ní zahnete doprava směr Labská louka, která je necelý kilometr od Labské boudy a bude pro vás případnou mírnou zajížďkou. Pokud chcete pokračovat nejkratší trasou, magistrála na Labské louce uhýbá opět doprava směr Harrachovy kameny, kolem Mohyly Hanče a Vrbaty k Vrbatově boudě. Od ní pak spadáte Masarykovou silnicí serpentinami až do Horních Míseček s necelými 30 kilometry v nohách.

Špindlerův Mlýn - Pec pod Sněžkou (22 km)

Krásnou téměř dvaadvacetikilometrovou trasu můžete absolvovat, pokud se vydáte ze Špindlerova Mlýna do Pece pod Sněžkou, a to opět ve stopách Krkonošské magistrály. Pokud zvolíte opačný směr, profil trasy bude méně náročnější. Hned u startu ve Špindlerově mlýně máte dvě možnosti. Lehčí variantou je využití lanovky sv. Petr, která vás doveze na vrchol Přední Planina, kde nedaleko pokračuje svou klikatou pouť Krkonošská magistrála.

Fyzicky zdatnější běžkaři si na Přední Planinu mohou vyběhnout pomocí magistrály, která křižuje svahy Hromovky tzv. Dřevařskou cestou. Pomocí ní se dostanete na Krásnou pláň, od které vás čeká stoupání na rozcestí U Srubu. Zde se můžete střetnout s těmi členy výpravy, kteří využili lanovku.

Odtud se vydáte směr Klínové Boudy, za kterými uhnete doprava na Friesovy Boudy. Před odbočkou na Lahrovy Boudy dále pokračujete doleva a následně po pár metrech uhnete doprava. Po asi půlkilometrovém sjezdu se cesta rozdělí, vy se držte vlevo. V případě nedostatku sil můžete pokračovat rovně po stezce, která vás zavede do Strážného. Liščí cestou se přibližně v 1150 metrech m n.m. dostanete nad Zlaté návrší k přístřešku Černý potok, za kterým odbočíte doleva k Lesní boudě. Ta se nachází nad sjezdovkami Skiareálu Pec pod Sněžkou, kde váš výlet dnes končí.

Černá Hora - Horní Maršov -příp. Žacléř (13 km/23 km)

Poslední a to nejkratší trasa v pokračování Krkonošské magistrály může vést z Jánských Lázní do Horního Maršova. Těšit se můžete v tom případě na 13 kilometrů. Úvodní úsek si můžete opět ulehčit, pokud zvolíte výstup na Černou Horu pomocí lanovky. Těžší varianta je pak po Lobkovicově cestě a Černohorské silnici. Obě možnosti pak končí nedaleko Sokolské Boudy, okolo které budete pokračovat na Černou Boudu. Pozitivní je, že nejvyšší vrchol vaší trasy je právě za vámi a vás čeká příjemný sešup.

Ten míří na Modré kameny nad Krausovy Boudy. Posledních tři a půl kilometrů po Rudolfově cestě vás zavede k výchozišti lyžařských stop Horní Maršov. Kdo by neměl dost, může si cestu prodloužit dalšími deseti kilometry, po té co projde Horním Maršovem a napojí se na Rýchorskou cestu směr hora Kutná. Cílem je pak samotný konec Krkonošské magistrály nad obcí Žacléř.

Trasy mimo Krkonošskou magistrálu

Kromě Krkonošské magistrály nejpopulárnější tuzemské pohoří nabízí také nespočet dílčích běžkařských tras. V článku níže se podívejte na další tipy, kam vyrazit do bílé stopy.

TrasaKmZáchytné bodyMapa
Žacléř - Horní Malá Úpa22,5Rýchorský kříž - Krakonošova jeskyně - Lysečinské boudy - Cestník - Dolní Malá Úpa - Horní Malá Úpamapa trasy
Vítkovice - Harrachov 22Aldrov – Rezek, rozc. – Sedlo pod Dvoračkami – Dvoračky – Ručičky – Studenov – Modrá – Na Kamlu - běžecký lyžařský areál Harrachovmapa trasy
Špindlerův Mlýn - Vrchlabí 18,5Špindlerův Mlýn - Krásná Pláň - Strážné - Vápenice - Vrchlabí mapa trasy
Benecko - Jánský vrch - Benecko5Běžkařský areál Benecko - Jánský vrch - Rovinka - Bellevuemapa trasy