Hlavní obsah

V bílých stopách Jizerské 50. Tipy na trasy běžeckého lyžování v Jizerských horách

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Jedním z nejpopulárnějších míst, do kterého míří tisíce nadšených běžkařů, patří Jizerské hory. Nejsevernější české pohoří jak svým profilem, tak pořadatelstvím slavného závodu v běhu na lyžích s názvem Jizerská 50 přímo láká mnoho nadšenců bílé stopy. Poznejte, jaké jsou nejoblíbenější běžkařské tratě Jizerských hor, a vyrazte za krásami běhu na lyžích osobně.

Foto: Petr Horník, Sport.cz

Běžecké trasy závodu Jizerská 50 u Bedřichova v Jizerských horách

Článek

Kromě výše zmíněných bonusů „Jizerkám“ ve své dostupnosti nahrává relativně blízká vzdálenost pro kraje s vysokým počtem obyvatel, jakými jsou Praha a Středočeský kraj. Ale co je to nejpodstatnější, Jizerské hory nabízejí rozmanitou síť běžkařských tras propojených do tzv. Jizerské magistrály. A právě od ní se v tipech na bílé stopy odrazíme.

Jizerská magistrála

Rozsáhlá soustava tratí určených pro běh na lyžích dokáže nabídnout až 200 km bílých stop. Ty vás zavedou do nejrůznějších míst Jizerských hor – od Bedřichova přes Josefův Důl a Oldřichov kolem hory Jizera až do Frýdlantského výběžku s Novým Městem pod Smrkem. Trasy míří také do jižní části jizerského pohoří, kterými jsou městečka Albrechtice v Jizerských horách či Desná.

Do běžkařské stopy může milovník bílého sportu nasednout v celkem 23 nástupních místech, které z většiny nabízí oficiální parkoviště, občerstvovací zázemí i případné Ski servisy. Mezi nejpopulárnější nástupní místa patří Bedřichov, Janov nad Nisou, Josefův Důl či Desná.

Mapa Jizerské magistrály

Tipy na oblíbené běžkařské tratě v Jizerských horách

Díky skvělé síti jednotlivých tras a jejich pečlivé údržbě, o kterou se od roku 1999 zasluhuje Jizerská o.p.s., jsou Jizerské hory rájem běžkařů. Podívejte se na 4 + 1 tipů na nejoblíbenější tratě bílé stopy.

Oldřichov–Bedřichov (13,1 km)

Na začátku třinácti kilometrové trasy se podíváte na kraj obce Oldřichov v Hájích, kde nastoupíte na hřebenovku s názvem Polednická cesta. Ta vás kolem kopce Vřesoviště zavede na rozcestí Bílé Kuchyně, u kterého uhnete doprava směr Olivetská hora. Stoupáním se dostanete na nejvyšší bod trasy, který se nachází pod samotným vrcholem ve výšce 870 m n. m. Pozitivní je, že v tento moment se budete nacházet za polovinou vaší běžkařské poutě.

Dále cesta spadá až ke Gregorově a následnému Gahlerově kříži. Za zajížďku rozhodně odbočka vlevo na lovecký zámeček Nová Louka. Pokud se vrátíte znovu na plánovanou trasu, lyže vás dále zavezou na rozcestí U Nové Louky Černým dolíkem až k památníku Expedice Peru. Závěrečnou zastávkou je pak Mekka běžeckého lyžování Bedřichov.

Smědava–Bedřichov ( 13,5 km)

Velmi příjemná trasa, jejíž většinu tvoří klesání, vás čeká, pokud se vydáte ze Smědavy na jihozápad směrem k vodní nádrži Josefův Důl. První třetina trasy vás vyveze do nejnáročnějšího úseku, který se nachází mezi rozcestníkem Knajpa a Čihadla. Kristiánovou cestou budete dále pokračovat kolem rozhledny a Přírodní rezervace Na Čihadle na Rozmezí, dále pak kolem pomníku Jägerově smrti až do Kristiánova, který se nachází nad dříve zmíněnou vodní plochou. Kolem rybníka Blatný pak bílá stopa míří na lovecký zámeček Nová Louka směr rozcestí U Buku a dále do Bedřichova.

Nové Město pod Smrkem – Smědava (14,5 km)

Další z vybraných tras vás zavede do srdce Jizerských hor. Celkem 14,5 km startuje nástupištěm u Spálené hospody v Novém Městě pod Smrkem. Stopa dále pokračuje kolem léčivého pramene Novoměstské kyselky k rozcestí U Červeného buku následným stoupáním až pod vrchol s názvem Tišina. Další zastávkou a nejnáročnějším bodem celé trasy je rozcestí Nebeský žebřík, kde se nachází odbočka na nejvyšší horu „Jizerek“, kterou je 1124 m vysoký Smrk s železnou rozhlednou. Po Smrkové cestě pak stopa spadá k rozcestí Na Písčinách, v tu dobu bude mít za sebou 10 km. Následnou Hřebenovkou pak cesta pokračuje až k parkovišti Smědava, kde se nachází také horská chata.

Harrachov–Smědava (14,7 km)

Následující trasa vám ukáže krásu Jizerského údolí, kterým protéká řeka Jizera. Start trasy je nad obcí Kořenov v Martinském údolí. Úvodní 4 kilometry vedou vedle koryta toku, po té stezka uhýbá k rozcestí Medvědí kout, na kterém odbočuje a dále vede pod tisícimetrovou horou Bukovec. Trasa dále vede hranicí obce Jizerka až do jejího centra, ve kterém se nachází také Muzeum Jizerských hor. Poté se bílá stopa stáčí doleva a napojuje se na Promenádní cestu. Ta míří severozápadním směrem pod Červeným vrchem do nejvyššího bodu trasy s hodnotou 984 m n. m. Poslední kilometr a půl pak patří Jizerské silnici mířící na Smědavu, kde se nachází známá horská chata.

Jizerská 50 (50 km)

Jak už název legendárního závodu napovídá, níže uvedená trasa měří 50 km. Její start a také následný cíl je umístěn v centru běžeckého lyžování Jizerských hor, kterým je sportovní areál Bedřichov. První a současně poslední kilometry se nachází na úseku mezi Bedřichovem a rozcestím U Nové Louky. Poté se už trasa rozděluje do okruhu, který vás provede téměř po celých Jizerských horách.

Bílá stopa dále pokračuje na Novou Louku, Kristiánovem až na Čihadla, v tomto místě je za vámi jedna pětina celkové trati. Jižním svahem kolem hory Jizera pak cesta vede k rozcestí U sv. Kryštofa, kde uhýbá prudce doprava. Po vrstevnici pod Vlašským hřebenem dojedete před obec Jizerka, pod níž se cesta díky obratu Pod Bukovcem stáčí na severozápad Promenádní cestou. Ta míjí rozcestí Promenádní – U Bunkru, u kterého je za vámi přibližně polovina tratě.

Stezka dále pokračuje k odbočce na Jizerskou silnici, která svou západní částí míří do Smědavy. Nyní se po vrstevnici dostanete pod severní část hory Jizera, následně pak na dvakrát protnete místa, kterými jste na začátku svého putování jeli. Za Gackovými pomníkem naberete severozápadní směr k Tetřevím boudám a vyhlídce Krásná Máří. Před vámi je v tento moment posledních 10 kilometrů.

Ty vás zavedou přes Hřebínek do Bílé Kuchyně, odtud se vydáte doleva Poutní stezkou ke stoupání na Olivetskou horu. K další odbočce, tentokrát doprava, dojde na rozcestí Za přehradou, tato cesta vás provede východním svahem na vodní nádrží Bedřichov. Poslední „neznámý“ úsek pak následuje odbočkou vlevo na Vládní cestu, která protíná rozcestí U Nové Louky, kde se trasa na začátku vaší poutě rozdělovala. Finiš pak nastává v posledních dvou kilometrech v Černém dolíku, který ústí do běžkařského areálu v Bedřichově.

Kam na běžky v Česku

Tipy na trasy a výlety běžeckého lyžování: